Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

allementaie betalen of niet

• hendriks

mijn ex heeft deels bijstand en deels werk, we zijn niet getrouwd geweest, ook nooit samengewoond.

ik heb wel het vruchtje erkend en ook mijn zoon na de geboorte, hij draagt mijn naam

ik werk volledig

kan zij alementatie eisen van mij?

kan de sociale dienst dat van mij? omdat zij haar aanvullen?

• TopCat

Ja, u moet een bijdrage betalen voor uw zoon. (Kinderalimentatie)

Aangezien u niet gehuwd was of een samenlevingscontract had, heeft u geen onderhoudsplicht naar uw ex.

U hoeft dus geen Partneralimentatie te betalen.

T.C.

• Anne-Mieke

Betaalt u geen alimentatie voor het kind, dan kan de gemeente die de aanvullende bijstandsuitkering aan uw ex verstrekt een verhaalsbijdrage van u vorderen. U hoeft echter nooit méér alimentatie of verhaalsbijdrage te betalen dan wat uw draagkracht toelaat. Voor het berekening van de draagkracht t.b.v. alimentatie/verhaalsbijdrage worden bepaalde normen (Tremanormen) gehanteerd.

• Ronald

Sociale dienst zal je zeker weten te vinden alls het gaat om het verhalen van bijstand die wordt verleend aan je ex. Dit uit hoofde van een onderhoudsplicht jegens je kind die bij je ex woont.

Weet het uit ervaring. Betaal al jaren rechtstreeks aan de sociale dienst.

• Ben

Hi Ronald,

Ik kom in dezelfde situatie als jij.

Na 7 jaar samenwonen en 2 kinderen van 1 en 5 gaan we uit elkaar.

Zij heeft mij belazerd en ik ben erachter gekomen, dus je snapt dat we in de loopgraven zitten.

Zij heeft nog nooit een dag hoeven werken en vanwege depressies gaat dat er ook niet van komen.

Dus dat wordt de bijstand.

Uiteraard ga ik voor mijn kinderen betalen, daar heb ik geen moeite mee, want zij zijn gewoon slachtoffer van deze situatie.

Niettemin wil ik niet meer betalen dan wat de kinderen nodig hebben, zij zullen namelijk van mij veder krijgen wat ze ook maar nodig hebben.

Wij hebben dus 7 jaar samengewoond, geen samenlevingscontract, wel samen 50/50 eigenaar van een huis.

Verder heb ik haar een gloednieuwe auto geschonken, waarde 12000 euro die zij moet verkopen om haar huis in te kleden (wil ze niet, ‘want ze heeft de auto nodig’….)

Wat denk jij dat ik van de bijstand kan verwachten?

Ik ben van plan Euro 250 per maand / per kind te gaan betalen.

• TopCat

Ben schreef:

>>> Ik ben van plan Euro 250 per maand / per kind te gaan betalen. <<<

De hoogte van de verhaalsbijstand voor de kinderen wordt door de Sociale Dienst bepaald, niet door Ben…..

T.C.