Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoogte alimentatie en het convenant

• Karin

Mijn partner heeft 2 kinderen met zijn ex. Ze wonen bij haar. Met moeite mogen we ze om het weekend zien, en de dreiging van het weghouden van de kinderen zijn niet van de lucht. Ik las al eerder iets over borderline. Denk dat zij ook in die categorie valt. Onredelijk, waanbeelden, emotioneel onstabiel etc. Maar dit terzijde.

In het convenant is drie jaar geleden een bepaald bedrag vastgelegd voor de kinder- én de partneralimentatie. Als dit toen gebaseerd was op mijn partners' inkomen en deze valt weg, dan kan de alimentatie verlaagd worden. Voor zover is het duidelijk. Maar wij hebben samen een bedrijf (50/50 eigenaar). Mijn partner verliest zijn baan dit jaar en zijn inkomen daalt dus drastisch. Het bedrijf dat we samen hebben, is jong, en we kunnen nog niet in ons onderhoud voorzien.

Stel dat we het convenant aanvechten om de alimentatie te verlagen ofwel de partneralimentatie af te schaffen, kan zij deze dan weer aanvechten zodra wij met het bedrijf gaan groeien (en dus weer meer verdienen?). Mijn partner en ik zijn niet getrouwd dus van ‘mijn deel’ blijft ze sowieso af.

Overigens ligt het alimentatiedeel voor de kinderen ver boven het ‘landelijk gemiddelde’ van EUR 133,00. Vind het belachelijk dat ze én behoorlijk wat geld heeft meegekregen om een nieuw leven te starten én ook nog maandelijks partneralimentatie beurt. Lang leve de Nederlandse wet. Bah.

• Anne-Mieke

<<>>

Ja, ex kan dan om een herberekening van de alimentatie verzoeken.

<<>>

Bij de huidige kinderalimentatiewetgeving is het uitgangspunt dat u in eigen levensonderhoud kunt voorzien en voor de helft kunt bijdragen aan de gezamenlijke lasten. Hiervan kan alléén worden afgeweken als uw partner kan aantonen dat dat niet van u gevergd kan worden (b.v. doordat u arbeidsongeschikt bent). Indirect betaalt u dus toch mee aan de alimentatie voor de ex van uw partner (ook als u niet met hem getrouwd bent!)

• Me

Lang leve de nieuwe partners. Bah. Die moeten zich echt overal mee bemoeien. Snap wel dat je moeite moet doen voor de kids. Zou je bij mij ook moeten, bemoeial.