Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

scheiden en inschrijven bij kennis of vriendin

• Els

Beste allemaal,

Ik heb de volgende vraag:

Mijn relatie is voorbij. Ik ben niet getrouwd maar heb een samenlevingscontract. Mijn ex en ik hebben een koopwoning, die van ons beiden is.

Ik ben weg bij mijn ex en woon tijdelijk in een bungalow waar je je niet mag inschrijven. Ik sta dus nog ingeschreven op mijn oude adres samen met mijn ex. Mijn ex wil in het huis blijven wonen, ik ga hiermee akkoord.

Is het nu verstandig om mij bijv. bij een vriendin te laten inschrijven?

Ik moet nu natuurlijk de helft van de hypotheek nog betalen en mijn ex de andere helft. Ook moet ik nu nog gas, water en licht betalen terwijl ik daar niet meer woon.

Wanneer ik mij dan inschrijf bij een vriendin, hoef ik dan niet meer gas, water en licht te betalen voor mijn oude huis en komt dit voor rekening van mijn ex? Of geldt dit pas nadat het samenlevingscontract ontbonden is?

Groetjes Els

• ex-pat

Hi folks,

Ik hoop hier wat zinnige info te krijgen. Ik trouwde in 1987 (in Nederland) met een Engelsman. We vestigden ons een in 1994 in de UK. Zijn nu al dik een jaar van tafel en bed gescheiden.Hij woont samen met een nieuwe partner. We willen de scheiding officieel maken. Daarvoor is een uittreksel van de (Nederlandse) huwelijksakte nodig, die door een beëdigde vertaler in ‘t Engels vertaald moet worden. De Huwelijkse Voorwaarden-akte die voorafgaand aan het huwelijk werd opgesteld moet óók vertaald worden. Kortom, de kosten beginnen nogal op te lopen. We hebben geen van beiden enig kapitaal, en wonen beiden in een huurhuis. Geen kinderen. Alimentatie-mogelijkheid is ook te verwaarlozen.We willen allebei gewoon onze ’vrijheid' weer terug. Geen aanspraak maken op elkaars pensioen etc. De inboedel werd al gescheiden toen hij het huis uitging. Simpeler kan het niet. Vraag: is het wellicht goedkoper voor mij om naar Nederland over te komen en daar de scheiding te regelen? Hij zou een verklaring van geen-bezwaar kunnen opstellen en tekenen en aan mij meegeven (hij kan dat zelf in het Nederlands doen).

Jullie input wordt erg op prijs gesteld.

• borawie

Hallo Els.

Bij mijn weten hoef je nu alleen maar de helft van de hypotheekkosten te betalen en niet de kosten voor gas, water, en licht. Aangezien je er niet meer woont zou dat ook niet echt logisch zijn.

Correct me if i'm wrong.

• schakel

Als u intrekt bij uw vriendin en u laat zich op haar adres inschrijven kan dat belastingtechnische consequenties hebben.

Als uw vriendin samenwoont of getrouwd is, zullen de consequenties gering zijn. Maar als uw vriendin alleenstaand is, zijn er wel consequenties bijvoorbeeld voor de toeslagen. En zeker als uw vriendin alleenstaand met kind(eren) zou zijn. De (aanvullende) alleenstaande ouderkorting bijvoorbeeld vervalt dan voor haar als u in een kalenderjaar langer dan een half jaar bij haar inwoont.