Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Omgangsregeling ivm. werk in buitenland

• micneshka

Ik heb twee kinderen van beiden 16 jaar (waarvan het gezag aan mijn ex is toegewezen). Ca. vier jaar geleden is een omgangsregeling (1 x per twee weken) afgesproken.

Sinds anderhalf jaar woon ik ivm. m'n werk (voor een periode van in eerste instantie twee jaar) in het buitenland (buiten EU), en heb met mijn werkgever weten te bedingen dat ik m'n kinderen nog 4 x per jaar zie. Daarnaast heb ik uiteraard met regelmaat email en Skype contact.

Ik heb een contractverlenging aangeboden gekregen voor nog 1 (laatste) jaar. Ik vermoed dat dit mijn kansen op werk na terugkomst in NL vergroot. Zo niet, dan dreigt werkloosheid (en oa. mogelijk lagere kinderalimentatie). Mijn ex wil voorkomen dat ik nog langer in het buitenland verblijf en gaat via een kort geding eisen dat ik terug naar NL kom. Helaas lukt het niet om een gezamenlijke regeling (zonder tussenkomst van de rechter) te bereiken.

M'n kinderen willen liever ook dat ik terug kom maar geven al wel aan dat het voor hen - gezien leeftijd en interesses - geen uitgemaakte zaak is dat ze dan ook weer 1 x per twee weken langs komen.

Graag hoop ik advies te ontvangen over :

- mogelijke uitkomst van het kort geding inzake de eis mbt. terugkomst naar NL ? Argumenten ?

- zijn er vergelijkbare zaken waarin de rechter tegen vasthouden aan omgangsregeling (en dus tegen terugkomst naar NL) heeft besloten ?

- betrouwbare en terzake kundige advocaat (kennelijk nodig ivm. verdediging)

Alvast m'n heel hartelijke dank !

• Vijf

Volgens mij kan niemand jou dwingen om terug te komen. Het is bezoekrecht en geen bezoekplicht.

• Anne-Mieke

Ik acht de kans groot dat de rechter niet instemt met de eis van uw ex. Waar de rechter in de eerste plaats vanuit zal gaan is het belang van uw kinderen. Als de kinderen zelf al aangeven dat het niet eens zeker is dat ze bij uw terugkeer weer elke twee weken naar u toe zullen komen kan gesteld worden dat hun belang bij uw terugkeer minder groot is dan wanneer zij u die zekerheid wél zouden geven.

Uw kinderen hebben ook niet meer een leeftijd waarbij omgang eens per twee weken noodzakelijk is voor het ontwikkelen van een goede band tussen u en hen. Bij 16-jarigen gaat het immers niet meer zozeer om het ontwikkelen van die goede band, maar om het onderhouden ervan en dat kan ook in een situatie waarbij de omgang tijdelijk beperkt blijft tot vier keer per jaar en regelmatig email- en skypecontact. Vergelijk het b.v. eens met een 16-jarige die in het buitenland gaat studeren.

Ook kan gesteld worden dat uw ex het m.b.t. het belang van de kinderen niet nodig heeft gevonden u ervan te weerhouden naar het buitenland te vertrekken of u gedurende de afgelopen anderhalf jaar te dwingen terug te keren naar Nederland. De rechter zal dat zeker ook meewegen.

Daarnaast zal de rechter het belang van de kinderen ook nog afwegen tegen úw belang. Dat u uw werk niet verliest zal de rechter als een zwaarwegend belang zien. En het is niet alleen in uw belang dat u uw werk behoudt, maar het is ook in het belang van de kinderen dat u aan uw onderhoudsverplichting kunt blijven voldoen.

Argumenten genoeg dus.

• micneshka

Heel hartelijke dank voor uw professionele, gedegen en behulpzame reactie !

Nog een laatste vraag : indien de rechter onverhoopt toch mijn ex-vrouw in het gelijk stelt, hoe kan ik dan gedwongen worden om de uitspraak na te komen ? Kan er bijv. een dwangsom worden opgelegd (invordering op m'n Nederlandse bankekening) ? Wat zijn de meest waarschijnlijke maatregelen ?

Alvast hartelijke dank voor uw reactie !

• Anne-Mieke

Bij niet-nakoming van een door de rechter vastgestelde omgangsregeling kan inderdaad een dwangsom worden opgelegd, maar ik zou me daar als ik u was echt niet druk om maken.

• micneshka

Tsjonge, dat is snel !

Nogmaals m'n oprechte dank en vriendelijke groet.