Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

vermogen

• j.koek

even nog een vraag over vermogen

hypotheek 100000 overwaarde 30000 dit word verdeeld uit spaargeld

spaargeld 60000 krijgt echtgenote dus 45000 euro mee?

Ze heeft geen baan betekent dit eerst 45000 opeten?

Ik houd 15000 over of moet ik die eerst in de vorm van alimentatie afgeven?

Zijn er nog tips om geen vermogen uit te betalen?

j.koek

• TopCat

J Koek schreef:

>>> hypotheek 100000 overwaarde 30000 dit word verdeeld uit spaargeld. spaargeld 60000 krijgt echtgenote dus 45000 euro mee? Ze heeft geen baan betekent dit eerst 45000 opeten?

Ik houd 15000 over of moet ik die eerst in de vorm van alimentatie afgeven?

Zijn er nog tips om geen vermogen uit te betalen? <<<

Hr. Koek,

Als u gerichte antwoorden wilt hebben, moet u wel eerst met juiste cijfers komen.

In een eerdere posting:

http://echtscheidings.startpagina.nl/prikbord/12774259/kind-bij-vader-en-eigen-huis#msg-12774259

heeft u 50.000 spaargeld en uw vrouw een baan van 300 per maand. Bovendien klopte uw eigen inkomen ook niet.

Bent u goochelaar van beroep?

Als u de juiste cijfers geeft, zal ik u gericht antwoorden.

En wat gaat er met de woning gebeuren?

T.C.

• j.koek

oke ik bedoelde het fictief.

maar klopt De moeder gaat weg heeft een baan van 300 euro/maand en vader 2000 euro/maand.

Er is een koophuis aflosvrij hypotheek van 100000 overwaarde 30000 en daarnaast 50000 op spaarekening.

ik blijf in het huis en de 2 kids ook.

j.koek

• Anne-Mieke

Uw echtgenote heeft recht op de helft van de overwaarde van de woning (€15.000) plus de helft van het spaargeld (€25.000). In totaal dus €40.000

Zolang uw echtgenote voldoende inkomen en/of vermogen heeft om in eigen levensonderhoud te kunnen voorzien kan zij geen (aanvullende) bijstandsuitkering aanvragen. Zij zal eerst moeten interen op haar vermogen tot €5.480,-. Voor alleenstaanden in de bijstand wordt n.l. €5.480 van het vermogen vrijgelaten. Let wel; niet alleen spaargeld valt onder vermogen, maar ook b.v. ook de waarde van een auto. Verder mag uw echtgenote van de gemeente ook niet te snel interen op haar vermogen. Ze kan dus niet zomaar haar hele vermogen binnen korte tijd opmaken en dan een beroep op de bijstand doen. Ook daarvoor hanteert de gemeente regels.

Voor de draagkrachtberekening t.b.v. de partneralimentatie telt uw vermogen niet mee, maar wel de inkomsten uit dat vermogen (zoals de rente). U hoeft de €15.000 die u overhoudt dus in beginsel niet af te geven in de vorm van alimentatie. Hierop kan de rechter wel een uitzondering maken, maar dat gebeurt doorgaans alléén als de alimentatieplichtige nauwelijks of geen draagkracht heeft, maar wel een groot vermogen. In zo'n geval beslist de rechter weleens dat op dat vermogen moet worden ingeteerd om zo toch aan de wettelijke onderhoudsplicht te kunnen voldoen.

• j.koek

Hoi

Hebben nu rente 4 procent rente nog 5 jaar vast

Bij overschrijving hypotheek op naam man blijft dit dan zo?

j.koek