Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

kosten herberekening kinderallimentatie

  • Els

    Mijn ex-man vraagt geregeld om verlaging van de allimentatie voor de kinderen.

    Sinds onze scheiding in 2005 is het bedrag stil blijven staan, zonder jaarlijkse indexering. Inmiddels zijn wij beiden hertrouwd en hebben nieuwe gezinnen gesticht.

    Ik voel weinig voor nog verdere verlaging van de allimentatie, maar hoe kom ik erachter of zijn verzoek terecht is? Ik vrees dat het een kostbare grap wordt om dat te laten herberekenen. En wordt die herberekening dan de nieuwe norm?

    vr. gr. Els

  • aloa

    Je kunt zelf een proefberekning maken op www.alimentatiewijzer.nl. Deze is echter zeer sumier en kan dus afwijken van de uitgebreide tremanorm berekening.

    Verder kun je het LBIO een berekening laten maken voor 50,-. Hieraan moet je ex wel willen meewerken. Jullie moeten gezamenlijk alle benodigde info aanleveren.

    Is jullie KA in een convenant vastgelegd welke bekrachtigd is door de rechter? Zo ja, dan moet hij naar de rechter stappen voor wijzigingen. Zolang dat niet gebeurt kun jij het LBIO inschakelen bij weigering van (volledige) betaling.

    Is een eventuele convenant echter niet bekrachtgd door een rechter, dan ben jij diegene die naar een rechter moet stappen indien jij het niet eens bent met wat hij wil betalen.

  • Frans

    Als jou ex verlaging van de KA wil en er is sprake van een rechtsgeldig convenant, dan zal jou ex een verzoek tot herziening moeten indienen via een advocaat bij de rechtbank. De rechter zal dan aan de hand van de situatie, de draagkracht van de partijen en de behoefte bepalen of herziening redelijk is.

    Hiervoor dient U zich te laten vertegenwoordigen door een advocaat.