Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

afstand doen van alles!!Mag dat?

• j.koek

Hoi

We zijn bij onze lifecoach geweest.

Daar hebben we scheiding besproken.

Mijn vrouw is met een ander gegaan en wil met hem later misschien verder.

Ze wil snel weg.

Daarom wil ze van alles ,,huis aandelen spaargeld bezittingen zelfs pensioen ,,afstand doen.

Behalve dat dan wel de kinderen bij mij blijven incl onderhoud voor mijn kinderen.

En vruchtgebruik gedurende een jaar van het huis .

Gebruik van auto.

IS DIT wel mogelijk zoals de coach dit voorstelt?

Ze heeft geen werk.Wel geef ik haar 10000€ mee voor inrichten huis

Moet ik nu extra partner alimentatie betalen?

J.koek

• Anne-Mieke

Als uw ex geen inkomen heeft en daardoor een beroep moet doen op de bijstand, dan zal de gemeente haar bijstands uitkering op u verhalen voor zover uw draagkracht dat toelaat. U betaalt dan geen partneralimentatie aan uw ex, maar wel een verhaalsbijdrage aan de gemeente.

• j.koek

Hoi

Wat en hoe lang kan de gemeente verhaal halen?

Er is overwaarde in het huis ongeveer 30000

En er zit in een aandelendepot 50000 .

Hier doet ze afstand van.

Maar wat gaat de gemeente dan doen?

jkoek

• Anne-Mieke

Als uw ex afstand doet van ‘alles’, dan is er sprake van verwijtbare onderbedeling en kan de gemeente op grond daarvan haar een bijstandsuitkering weigeren of een korting toepassen. E.e.a. is afhankelijk van de hoogte van het bedrag van de onderbedeling.

De gemeente kan de aan uw ex verstrekte bijstandsuitkering op u verhalen zolang uw wettelijke onderhoudsplicht voor uw ex voortduurt; tot maximaal 12 jaar na datum scheiding (mits de kinderen bij u blijven wonen).

• j.koek

Dus bestte is alles door mediator laten verdelen?

dan komt gemeente er niet weer op terug?

Is alimentatie afhankelijk van vermogen van mij?

Wel staat hypotheek en huis nu op mijn naam vrouw laat het overschtijven naar mij(afstandsverklaring)

Stel partner vind werk en werkt 1 jaar dan bijstand komt gemeente dan na jaar alsnog verhalen?

j.koek

• Hans

ja tot 12 jaar na dato

• Anne-Mieke

Dus beste is alles door mediator laten verdelen?

Ja, want anders is er sprake van verwijtbare onderverdeling en dat accepteert de gemeente niet als uw ex een bijstandsuitkering aanvraagt.

dan komt gemeente er niet weer op terug?

Ex zal eerst op haar vermogen moeten interen voor zij aanspraak kan maken op een bijstandsuitkering. Zogauw ex recht heeft op een bijstandsuitkering zal de gemeente die op u gaan verhalen voor zover uw draagkracht dat toelaat. Dit tenzij u al naar draagkracht partneralimentatie aan uw ex betaalt.

Is alimentatie afhankelijk van vermogen van mij?

In beginsel wordt het vermogen buiten beschouwing gelaten. Als een onderhoudsplichtige echter geen draagkracht genoeg heeft om in de behoefte van de onderhoudsgerechtigde te kunnen voorzien, maar wel een groot vermogen, dan kan de rechter bepalen dat op dat vermogen moet worden ingeteerd om zo tóch aan de onderhoudsverplichting te kunnen voldoen. Maar dat behoort tot de uitzonderingen. Heeft uw ex na verdeling van de huwelijkse boedel een even groot vermogen als u, dan wordt uw vermogen sowieso buiten beschouwing gelaten.

Stel partner vind werk en werkt 1 jaar dan bijstand komt gemeente dan na jaar alsnog verhalen?

Dat ligt eraan of er dan nog sprake is van een causaal (oorzakelijk) verband tussen de behoefte aan bijstand en de scheiding.

Heeft ex b.v. een vast contract en krijgt ze na een jaar door eigen schuld ontslag, dan is er geen causaal verband met de scheiding. Haar behoefte aan bijstand heeft dan immers niets meer te maken met de scheiding, maar is enkel en alleen veroorzaakt door eigen schuld.

Heeft ex b.v. een tijdelijk contract dat na afloop niet wordt verlengd, dan is er meestal wél sprake van een causaal verband met de scheiding. Iemand die tijdens het huwelijk jarenlang niet gewerkt heeft en dus geen arbeidsverleden heeft opgebouwd, heeft na afloop van zo'n tijdelijk contract immers nog steeds minder kansen op de arbeidsmarkt. De behoefte aan een bijstandsuitkering wordt dus in beginsel nog steeds veroorzaakt door de scheiding.

Zolang er een causaal verband bestaat tussen ex behoefte aan bijstand en de scheiding kan de gemeente de bijstandsuitkering op u verhalen (tot max. 12 jaar na de scheiding).