Mijn ex-partner en ik zijn na een langdurige procedure (hij verzweeg onder andere dat hij zijn huis had verkocht en voerde toch hypotheeklasten op) tot vaststelling van een bedrag voor kinderalimentatie gekomen. Hij moet dit bedrag aan ons betalen.
Nu heeft hij dit bedrag zonder overleg gehalveerd omdat hij zegt dat hij het niet meer kan betalen. Ik heb gezegd dat hij dan een nieuwe vaststelling moet vragen.
Na veel vieren en vijven heeft hij een advocaat genomen, die mij voor het blok wilde zetten: bedrag accepteren anders wordt het nog veel minder. Ik heb met mijn advocaat gesproken en we hebben toch stukken opgevraagd.
Daaruit blijkt dat hij een bepaalde periode meer had moeten betalen. Omdat hij wisselend inkomen heeft hadden we inkomensgrenzen afgesproken en daaraan gekoppeld kinderalimentatiebedragen.
Alweer niet eerlijk geweest dus.
En nu horen we al een tijd niets. Mijn advocaat heeft nu het achterstallige bedrag gevorderd en aangekondigd dat hij het moet betalen omdat er anders een deurwaarder wordt ingeschakeld.
De advocaat waarschuwt me dat mijn ex “geen verhaal” zou kunnen bieden.
Kan dat zomaar? Hij zou dan ten minste toch failliet moeten worden verklaard? (hij werkt als zelfstandig ondernemer zonder personeel). Iemand hier ervaring mee?