Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Echtelijke woning

• Xmen

Goedemiddag,

Momenteel lig ik in scheiding mijn ex en de kinderen zitten in de woning.

Wettelijk kan ze minimaal 6 maanden in de woning blijven na uitspraak van de scheiding.

Zit hier een maximum aan?? Ik wil hier terug en zet de woning op mijn naam.

Woon momenteel in bij iemand en wil ook mijn leven weer verder opbouwen, maar nu

krijg je gevoel tussen wal en schip te zitten.

Hoor gaarne jullie reacties.

• Anne-Mieke

Als ‘voorlopige voorziening’ kan de rechter het woongenot van de woning aan uw ex toewijzen. Een ‘voorlopige voorziening’ geldt voor zolang de echtscheidingsprocedure loopt. Er geldt echter geen wettelijke termijn voor hoe lang uw ex ná datum echtscheiding nog in de woning mag blijven wonen. Normaal gesproken dient uw ex de woning te verlaten zogauw zij na datum echtscheiding door u is ‘uitgekocht’, maar op verzoek van uw ex kan de rechter hiervoor evt. ook een termijn bepalen en dan is 6 maanden wel gebruikelijk.

Weigert uw ex mettertijd de woning te verlaten (als haar geen ‘woongenot’ meer toekomt), dan zult u opnieuw naar de rechter moeten.

• Xavi

Als ik het zeggen mag: Je bent vet de Sjaak.

Bij scheidingen nemen de Nederlandse rechters altijd het standpunt in dat kinderen bij een scheiding zo weinig mogelijk last mogen hebben van die scheiding.

Veelal zijn het de vaders die, om wat voor reden dan ook, de echtelijke woning verlaten, terwijl hun vrouw en kinderen in de woning achterlaten.

Soms is er geen eens sprake van ‘voorlopige voorzieningen’ en gaat de man vrijwillig de woning uit.

Probeer je ex er dan maar eens uit te krijgen…. Er zijn gevallen bekend dat de vrouw jaren blijft zitten in de echtelijke woning terwijl ze geen inkomen heeft.

Als ze ‘mazzel’ heeft betaald de man naast alle vast lasten ook nog een fiks bedrag aan KA en/of PA.

Hierdoor zal de verzorgende ouder, lees de moeder, wel gek zijn als ze ervoor kiest om vrijwillig deze woning te verlaten, laat staan werk te zoeken.

In mijn specifieke geval heb ik bedongen om de overwaarde van de woning pas uit te laten betalen op het moment dat mijn ex de echtelijke woning verlaten heeft.

Dit is uiteindelijk goed uitgepakt, ze had geld nodig en heeft er daardoor noodgedwongen voor gekozen om wat actiever naar éigen woonruimte te zoeken.

Hierdoor hoefde ik uiteindelijk maar 2 jaar bij een vriend te wonen, en dubbele lasten te betalen, naast de PA/KA……

SUCCES, je zult het nodig hebben..