Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

ouders beiden een kind ingeschreven

• MW

Als de ouders allebei een kind bij hun op het adres hebben ingeschreven staan geeft dit als eenouder gezin natuurlijk de nodige voordelen. MAAR: wordt dit dan niet als co-ouderschap gezien.

Want mocht dat bij ons gebeuren dan zijn de kinderen wel 10 van de 14 dagen bij mij. Als deze vorm van inschrijving door de wet wel als een co-ouderschap wordt aangezien snijd ik mezelf behoorlijk in mijn vingers. Ex- partner verdient bijna 2,5 x zoveel.

• Angel

Hebben jullie ten tijde van de scheiding niets laten vastleggen in een convenant daaromtrent?

• schakel

Het begrip co-ouderschap is geen wettelijk begrip. U wilt samen met uw ex zo veel mogelijk samen de kinderen groot brengen. U heeft bijvoorbeeld beid het gezag. In het algemeen geldt: twee kinderen (of drie) worden vaak op het GBA-adres van vader resp. moeder ingeschreven. Dit vanwege de fiscale voordelen - zie hieronder

NB: De keuze voor de woonplaats van een kind dient zo veel mogelijk aan te sluiten bij het adres waar het kind feitelijk verblijft. Verblijft een kind in een periode van twee weken tien dagen bij u en vier dagen bij uw ex, dan ligt het voor de hand om het kind op het GBA-adres van u in te schrijven. Verblijft een kind even vaak bij uw ex als bij u, dan moet een keuze worden gemaakt. Een kind kan niet gelijktijdig op twee GBA-adressen ingeschreven staan.

Er zijn wat betreft de inschrijving administratieve en fiscale gevolgen. De administratieve functie is duidelijk, bijvoorbeeld: de overheid gebruikt het adres van inschrijving om brieven voor het kind naar toe te sturen. Er zijn ook gevolgen voor de kinderbijslag en fiscaal zijn er gevolgen tav het kindgebonden budget, de (aanvullende) alleenstaande ouderkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Wanneer ouders twee (of 3) kinderen hebben en die twee kinderen ongeveer even vaak bij de ene als de andere ouder verblijven, dan kan het raadzaam zijn om het ene kind in te schrijven op het adres van de ene ouder en het andere kind op het adres van de andere ouder. Beide ouders kunnen dan in aanmerking komen voor de alleenstaande ouderkortingen en de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Beide ouders krijgen kinderbijslag voor het kind dat bij hem/haar woont en - afhankelijk van inkomen - het kindgebonden budget

NB: Als er twee of meer kinderen op 1 adres ingeschreven staan ipv 1 kind blijven de alleenstaande ouderkortingen en de iack gelijk. Het maakt dus niet uit of u een, twee of meer kinderen op uw adres ingeschreven heeft staan. De fiscale alleenstaande ouderkorting verdubbelt niet.

• MW

Heeft het bij verschillende ouders ingeschreven staan van kinderen gevolg voor de hoogte van de kinderalimentatie, omdat de kinderen dan toch het meeste bij de moeder zijn.

• schakel

Het vaststellen van de hoogte van de kinderalimentatie heeft geen directe lijn naar de Belastingdienst / toeslagen toe. Kinderalimentatie is ook geen inkomen. Wel is het mogelijk dat de partner die de kinderaliimentatie moet betalen deze post in de belastingaangifte als aftrekpost opneemt als: levensonderhoud kinderen tot 30 jaar.

Over de hoogte van de kinderalimentatie zal overlegd moeten zijn / worden tussen de partners en/of advocaten. Bij de kinder-alimentatieberekening zal veelal ook rekening gehouden worden met waar het kind / de kinderen ingeschreven staan en wie in aanmerking komt voor de toeslagen.

Dit brengt uw vraag weer terug op de vraag die Pupje hierboven stelde: Hebben jullie ten tijde van de scheiding niets laten vastleggen in een convenant daaromtrent?

• MW

We zijn nog niet gescheiden, maar mijn partner wil niet meer verder met mij. Zijn naar de juiste oplossing aan het zoeken omtrent huisvesting, wat is goed voor de kinderen, maar ook wat willen wij zelf. Op financieel gebied voel ik me door een aantal dingen die ik de afgelopen tijd ontdekt heb flink beet genomen en dus vertrouw ik hem niet op financieel gebied. Inschrijven van de kinderen, bij elke ouder een, was zijn idee, belastingtechnisch, maar ik had het gevoel dat er een addertje onder het gras zat. Vandaar eigenlijk mijn vragen.

Bedankt voor zoverre.

• Angel

Als je het allemaal financieel niet vertrouwd is het heel makkelijk, een advocaat maakt voor jullie een berekening voor KA en eventueel PA. Het beste voor de kinderen is, en dat is waar jullie allebei voor gaan, samen kunnen blijven wonen want kinderen hebben het al moeilijk genoeg bij een scheiding en als ze dan nog eens uit elkaar worden gehaald…….nu kunnen ze elkaar troosten en steunen in hun moeilijke periode. Ik vind sowieso dat je bij een scheiding kinderen niet uit elkaar moet halen mits er gegronde redenen voor zijn. Tuurlijk is het voor hem financieel beter als er een van de kinderen bij hem komt wonen, scheelt hem de helft aan alimentatie (denk even met je mee omdat je zei dat hij niet te vertrouwen is met geld) en hij kan alleenstaande ouderkorting en kinderbijslag aanvragen (jij dan ook trouwens). Ik weet niet of je in een huur of koopwoning woont maar bij een huurwoning heb jij de meeste kans daar te kunnen blijven na de scheiding, 9 van de 10x wordt de woning aan de moeder met kinderen toegewezen, dit in eerste instantie in het belang van de kinderen. Bij koop zal er verkocht moeten worden als ook de man de hypotheek niet kan ophoesten en wordt de overwaarde tussen jullie verdeeld en moeten jullie allebei op zoek naar iets nieuws. Tot aan de eventuele verkoop blijft meestal de moeder met kinderen in de oude woning tot ze iets anders heeft gevonden of er tot verkoop wordt over gegaan.

Laat je zeker goed informeren en voorlichten door een advocaat, hij weet er de fijne kneepjes van.

• Anne-Mieke

Als de kinderen 10 van de 14 dagen bij u wonen, bent u wettelijk verplicht ze ook op uw adres in te schrijven.

Bij co-ouderschap kunnen de ouders ervoor kiezen het ene kind bij de ene ouder en het andere kind bij de andere ouder in te laten schrijven. Maar er is pas sprake van co-ouderschap als de zorg voor de kinderen (ongeveer) gelijkwaardig over de ouders wordt verdeeld.

Buiten dat is het in uw situatie sowieso niet verstandig om één van de kinderen op het adres van uw ex in te laten schrijven. U heeft dan n.l. geen recht op de kinderbijslag voor dat kind, terwijl daar bij de berekening van de KA wel vanuit wordt gegaan als dat kind daadwerkelijk 10 van de 14 dagen bij u woont. Niet doen dus.

• Frans

En wederom wordt alles beredeneerd vanuit het oogpunt van de 'vrouw' en gaat het weer alleen maar over 'geld'.

Wat jammer is dat toch. Als moeders geen recht heeft op kinderbijslag dan heeft vader dat wel. En dan kan vader wat meer geld besteden aan zijn kroost…

• werkende moeder

Op financieel gebied voel ik me door een aantal dingen die ik de afgelopen tijd ontdekt heb flink beet genomen en dus vertrouw ik hem niet op financieel gebied. Inschrijven van de kinderen, bij elke ouder een, was zijn idee, belastingtechnisch, maar ik had het gevoel dat er een addertje onder het gras zat. Vandaar eigenlijk mijn vragen.

Als er geen daadwerkelijke sprake is van co-ouderschap is het dus vader die het vooral om geld gaat. Het wantrouwen van MW heeft toch een hele duidelijke oorzaak en het is natuurlijk niet de bedoeling dat vader meer te besteden heeft ten koste van het voor de dagelijkse verzorging besteedbare inkomen van de werkelijke verzorger. Als vader daadwerkelijk ook voor de helft van de tijd voor zijn kinderen gaat zorgen, is het natuurlijk een prima oplossing maar uit het verhaal van MW blijkt dat zij het grootste deel op zich neemt. Daarbij zijn de financien een belangrijke pijler in een huishouden. Met weinig geld is het lastig voor kinderen zorgen.