Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat zijn mijn rechten

• Anita

Ik heb een vraag:

Wij hebben een samenlevingscontract en zijn uit elkaar, woning op naam van mijn ex, en hypotheek op beider naam.

Mijn ex woont nu elders maar door een aantal voorvallen (niet in het belang van het kind en mezelf) heb ik besloten uit veiligheid de woning te verlaten.

Intussen heb ik een brief gekregen van zijn advocaat waarin ik word geacht 3/4e van de woonlasten en bijkomende kosten te betalen en hij 1/4 omdat hij geen draagkracht heeft.

Wat zijn mijn rechten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Hij zit in de ziektewet en door liegen en bedriegen krijgt hij het steeds weer voor elkaar dit te verlengen.

• Anne-Mieke

Probleem is dat u geen mede-eigenaar bent van de woning en dus daaraan ook geen rechten kunt ontlenen, maar dat u m.b.t. de hypotheek wel hoofdelijk aansprakelijk blijft. D.w. z. dat wanneer de maandelijkse termijnen niet meer betaald worden door u en/of uw ex de hypotheekverstrekker zelfs de volledige restschuld op u mag verhalen, waarbij u voor de helft van de door u betaalde schuld een (waarschijnlijk oninbare) vordering krijgt op uw ex.

M.a.w. als uw ex inderdaad geen draagkracht genoeg heeft om meer dan 1/4 van de hypotheeklasten te kunnen betalen, dan heeft u een groot probleem. Het dan n.l. ook niet mogelijk dat uw ex de hypotheek op alleen zijn naam laat zetten en waarbij u ontslagen wordt uit uw hoofdelijke aansprakelijkheid. Enige optie die in dat geval overblijft is verkoop van de woning, waarbij u voor de eventuele restschuld overigens óók hoofdelijk aansprakelijk blijft. Voor verkoop van de woning bent u echter afhankelijk van uw ex omdat hij de eigenaar is. Wil hij de woning niet verkopen, dan zult u verkoop via de rechter moeten afdwingen (als er dan door wanbetaling al geen gedwongen verkoop door de hypotheekverstrekker heeft plaatsgevonden).