Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

huursubsidy niet scheiden

• henny

Oke het is bijna duidelijk.

We blijven dus fiscale partners maar met de huur heb ik geen toeslagpartner.

Hoe zit het met dat mijn echtgenoot mij 600 euro stort?

Is dit als loon dus moet ik belasting betalen?

Want ik verdien 400 euro netto/maand Echtgenoot stort dan ongeveer 600.

Met huursubsidie kom ik dan op 1300/maand dat lijkt niet gek.

Maar kijken ze niet naar echtgenoot zijn inkomen hij verdient best veel.

henny

• schakel

Voor de huurtoeslag heeft u geen toeslagpartner, dus alleen uw inkomen telt. Zie de informatie van mijn bericht van 18 december.

De 600 euro die u (maandelijks) krijgt is een bijdrage om in uw onderhoud te kunnen voorzien en zou tevens als verrekening van het belastingvoordeel hypotheekaftrek van uw man kunnen worden gezien. Van alimentatie kan hier geen sprake zijn. Dit omdat u niet de intentie heeft om te gaan scheiden. Ter informatie: Alimentatie is in het algemeen belast bij de ontvanger en is in aftrek te nemen door de betaler.

De € 600 die uw man per maand betaalt is een gebruiksvergoeding tbv uw onderhoud en een vergoeding voor het gebruik van uw deel van de woning. Uw man woont immers in een huis dat voor de helft uw eigendom is. Hoe de gebruiksvergoeding belastingtechnisch voor u en voor uw man verwerkt moet worden, is een lastige. Dat vraagt meer inzicht in de feitelijke situatie. Ik durf in elk geval geen uitspraak te doen hoe er belastingtechnisch het beste gehandeld dient te worden. Het is hier aan te raden om een belastingconsulent / adviseur ernaar te laten kijken en eventueel de belastingaangifte te laten verzorgen.

Voor de huurtoeslag hoeft het een en ander geen belemmering te zijn. Tot ruim € 15000 inkomen krijgt u maximaal huurtoeslag. Dus of u € 5000, € 10000 of € 15000 als te verwachten inkomen 2011 opgeeft, dat maakt voor de huurtoeslag geen verschil.

• henny

Heb de belasting ook nog gebeld en de vraag voor gelegd wachttijd was best lang.

Maar ze zeggen jullie blijven getrouwd dus partners.

En partners moeten hun inkomen bijelkaar optellen.

Wat betekent dat inkomen man ook mee telt.

Verwarrend dat zoiets niet duidelijk is

Nu begrijp ik het niet meer.

• schakel

Ik heb zojuist de Belastingtelefoon gebeld en kreeg via de afdeling Toeslagen exact hetzelfde antwoord te horen. Toen ik de medewerker wees op de informatie zoals in de link hieronder andermaal te lezen is: Toeslagen – Zorgtoeslag – Toeslagpartner kreeg ik een medewerker van de Backoffice te spreken. Deze wist ook niet van de uitzonderingsbepaling die geldt voor de huurtoeslag / toeslagpartner in gescheiden levende situaties.

Na intern overleg kwam men tot deze conclusie:

Wat betreft deze uitzonderingsbepaling in de huurtoeslag is het begrip / de definitie wat onder huishouden wordt verstaan doorslaggevend. Er is niet langer sprake van een meerpersoonshuishouden. U woont alleen in uw huurwoning en u staat ook op dit adres ingeschreven. De medewerker beaamde dat er in uw situatie recht is op huurtoeslag. Let u er bij de aanvraag wel op dat u aangeeft dat u een toeslagpartner heeft. Tip van de medewerker Belastingdienst! Het inkomen van uw man zou dan toch niet meegerekend worden omdat u op aparte adressen staat ingeschreven.

http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/toeslagpartner-03.html#P40_3642

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Ik heb me ook laten doorverbinden met de afdeling inkomstenbelasting. In mijn vorig bericht van 13.22 duidde ik al aan dat belastingtechnisch de hypotheekrenteaftrek een lastige zaak is. U woont op een ander adres. U leeft volgens de wet (waarschijnlijk) niet duurzaam gescheiden van uw man. U valt niet onder de echtscheidingsregeling waarbij de vertrekkende partner de hypotheekrente nog twee jaar in aftrek kan nemen.

Maar de echtelijke woning is niet langer uw hoofdverblijf, voorwaarde om uw deel van de hypotheekrente (50%) te kunnen verzilveren. Ik neem hierbij aan dat de woning op beider naam staat. Het is niet van belang dat uw man uw deel van de hypotheekrenteaftrek vanwege het hogere inkomen wel of niet krijgt doorgeschoven. Maw: valt de woning voor uw deel (50%) vanaf de datum dat u zich elders laat inschrijven nog in Box1? Met volledige hypotheekrenteaftrek voor uw man. Of wordt het Box3? In het laatste geval kan uw man slechts zijn deel (50%) van de door hem betaalde hypotheekrente (100%) in aftrek nemen. Wat betreft uw deel (50%) in Box3: u geeft 50% van de waarde van de woning verminderd met de resterende hypotheekschuld op als bezit / vermogen en u betaalt daarover rekening houdend met de vermogensvrijstelling 1,2% belasting.

Ik heb met twee medewerkers van de Belastingtelefoon hierover gesproken. Ook de laatste medewerker wilde of durfde geen finaal oordeel uit te spreken. Persoonlijk houd ik het erop dat u niet duurzaam bent gescheiden (correspondeert met de informatie van Anne-Mieke) en dat uw man alle betaalde hypotheekrenteaftrek in de (gezamenlijke) aangifte kan opnemen. De woning blijft ook voor uw deel in Box1. De medewerker van de Belastingdienst adviseerde om deze zaak in een brief / verzoek voor te leggen aan het regiokantoor en te vragen om een schriftelijke uitspraak of de woning voor uw deel in de nieuwe in Box1 of Box3 valt. In uw verzoek tot uitspraak legt u uw situatie uit, u geeft de relevante feiten door. En vraagt hoe de hypotheekrente in de aangifte(n) moet worden opgenomen.

• henny

Erg bedankt voor je uitzoeken.

Het zal moeilijk dus worden de belasting betreft huursubsidie te overtuigen.

Dat zelfs de belastingdienst zijn eigen regels niet kent.

Dat zegt genoeg.

Bedankt henny

• schakel

De huurtoeslag blijkt voor u geen probleem op te leveren. Die zal u krijgen. Het inkomen van uw man telt gezien de uitzonderingsbepaling niet mee.

De hypotheekaftrek voor 100% is een mogelijk probleem vanwege het gescheiden wonen. Staat in principe los van de vraag of u wel of geen

huurtoeslag verkrijgt. Ik ben bekend met een situatie van een echtpaar, getrouwd in 2009, maar ingeschreven op twee aparte adressen. De 1 in een huurwoning zonder huurtoeslag, de ander in de op beider naam staande koopwoning. Hypotheekaftrek werd voor 100% toegepast door de man, wonend in de koopwoning.

NB: Er is in deze situatie geen uitspraak gevraagd van het Regiokantoor.

Het bijzondere wat betreft de huurtoeslag is wel dat in de informatie staat dat er geen toeslagpartner is, maar dat de afdeling Toeslagen aangaf dat bij de aanvraag bevestigend zou moeten geantwoord op de vraag: heeft u een toeslagpartner. Vervolgens zou in het systeem gezien kunnen worden dat u op verschillende adressen woont waardoor er desondanks toch sprake is van huurtoeslag als ware het dat u geen toeslagpartner heeft en dus het inkomen van de toeslagpartner ook niet meegerekend wordt. We leven in een leuk land met leuke regelgeving 8-)

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————

De informatie met de uitzonderingsbepaling huurtoeslag / toeslagpartner nog een keer gekopieerd:

Mijn partner woont op een ander adres

Woont uw echtgenoot of geregistreerde partner op een ander adres, maar leeft u niet duurzaam gescheiden? Dan is die persoon uw toeslagpartner. Dit is bijvoorbeeld het geval als uw partner tijdelijk in het buitenland werkt en woont.

Uitzondering voor de huurtoeslag

Staat uw partner op een ander adres ingeschreven en hebt u huurtoeslag? Dan hebt u voor de huurtoeslag geen toeslagpartner.

• Anne-Mieke

Mijn complimenten (tu)

• henny

oke erg bedankt ik vraag aan en laat je het over een tijd wel weten.

henny

• henny

Hoe zit het dan met vermogen.

Immers in huis zit waarde maar ook in spaardepot hypotheek?

Word die nog meegerekent?

Daartegen over weer hypotheekschuld.

henny

• schakel

Een goede vraag Henny. Waarschijnlijk is uw spaardepot hypotheek een Kapitaaleigenwoningpolis(KEWpolis)

KEW is de fiscale benaming voor het spaardepot. De kapitaalopbouw vindt plaats in Box 1 en er is dus geen jaarlijkse vermogensrendementsheffing (1,2%) in Box 3. Vraagt u dit wel even na! Er zijn ook Kapitaalverzekeringen die in Box3 vallen. Als uw deel van het gespaarde geld meer bedraagt dan € 20661 kan er van huurtoeslag geen sprake zijn. Dus: Kapitaalverzekering Box1 - geen probleem voor de huurtoeslag. Kapitaalverzekering Box3: hoeveel bedraagt het gespaarde deel?