een echtscheiding het gaat je niet in de koude kleren zitten daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik en dat daar financiele problemen bij kunnen komen dat heb ik zelf inmiddels ook wel ondervonden maar waar ik op dit forum helemaal niks over vind is de emotionele gevolgen. ondanks dat ik blij ben (en de kinderen ook) dat we gescheiden zijn merk ik dat de emotionele impect groter is dan de financiele. ondanks dat ik pas 2maanden gescheiden ben miste ik al 5jaar een vrouw in mijn leven en dat is nu alleen maar sterker geworden. we leefde nog wel met elkaar maar als broer en zus en het liep dat ook niet lekker onderling maar ik was vast besloten om haar niet in de steek te laten gezien haar borderline problematiek want als een vrouw eenmaal psichische problemen heeft dan weet een man vaak niet hoe hard hij bij haar weg moet komen en dat wilde ik niet op mijn geweten hebben en uiteindelijk heeft zij dan ook de knoop doorgehakt. ik heb altijd voor haar klaar gestaan en alles gedaan om har leven op de rails te houden dus het was een echte verrassing toen ze er mee aankwam dat ze van me wilde scheiden. in eerste instantie viel er een gigantische last van me af omdat ik zelf eigenlijk al een jaar of 5 wilde scheiden maar ik had een belofte lopen en die wilde ik niet breken. een week nadat ze aangekondigt had te willen scheiden kwam eigenlijk pas de klap bij me binnen en voelde ik me veraden, is dit nu het dankejewel voor al die jaren dat ik voor haar klaar stond. mijn job zat er op dus ik kon bij het grof vuil zo voelde het. aan de andere kant wist ik dat het bij een borderline patient nu eenmaal zo werk ondanks dat het nu nog aan me vreet maar toch wil ik niet terug naar haar. de omgeving waar ik met haar woonde weet nu niet beter of ik ben de vreselijke man die haar jaren het leven heeft vergald en ik ben dan ook alle mensen die ik had kwijtgeraakt toen ik elders ging wonen en weer terug ging naar mijn geboorteplaats terug naar daar waar ik vandaan kwam. in eerste instantie ging 1 van de kinderen met me mee en kwam bij mij wonen ik ging dan ook met een gigantiesch nar gevoel weg want er bleven nog 2 kinderen bij haar wonen en ik was er van overtuigd dat een van die kinderen het bij har beslist niet zou trekken en ik had gelijk, na een week kwam hij dan ook al bij mij wonen en ineens had ik rust. voor het eerst na de scheiding had ik rust en kon ik verder met mijn leven. toen ik die rust voor de kinderen eenmaal had kwam ineens het andere probleem naar boven, ik kon mijn kinderen net meer geven wat ik ze wilde geven en dat is dan ook nog het enige waar ik me nog niet bij neer kan leggen. altijd waren er wel kado's met de kerst en dat is dit jaar niet het geval en toch hebben de kinderen het er beslist niet moeilijk mee terwijl het mij niet lekker zit. het enige wat ik ze wel kan geven gelukkig is dat wat ze het hartst nodig hebben en dat is liefde.
de enige troost die ik nu nog heb is dat de kinderen veel eter functioneren sinds de scheiding ze hebben nu eidelijk rust en zijn nu veel levendiger dan de afgelopen 10jaar. een van de kinderen wist me te vertellen dat hij het er heel vaak met zijn oudste broer over had gehad de afgelopen jaren dat ze wilde dat papa en mama gingen scheiden en als ik er op terug kijk hebben ze ook regelmatig de hint gegeven. het was een opluchting om dat te horen want het was iets wat ze al jaren wilde aan de andere kant begon het aan me te vreten dat ik jaren geleden toch beter zelf de stap had kunnen zetten om te scheiden want nu had ik ze de afgelopen 5jaar niet het leven gegeven wat ze verdiende na alles wat ze in de jaren daarvoor al mee hadden gemaakt. maar ze hebben nu rust ze funktioneren nu beter zowel binnen het gezin als op school ze zijn nu veel opener naar mij ze vertellen hun verhaal nu eindelijk als ze iets kwijt willen dat geeft me dan ook wel weer een stukje rust van binnen dus ook met mij gaat het nu allemaal wel goed komen.
dit wilde ik toch even kwijt want de emotionele gevolgen zijn na mijn ervaring toch sterker dan de financiele gevolgen en daar hoor ik niemand over ondanks dat ook wij hier amper rond kunnen komen.
dit moest ik toch even kwijt. sterkte allemaal juist rond deze dagen en toch iedereen een fijne kerst en een goed 2011