Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

omgangsregeling en omgang daarmee

• Marie1

Hallo,

Ik heb een ex die onze zoon wilde zien wanneer het hem uitkwam. Ik ontving telkens een sms dat hij zijn zoon de volgende dag of 2 dgn later wilde zien. Hieraan heb ik een tijdje toegegeven maar praktisch is dit onhaalbaar, ook voor mijn zoon, die op deze manier soms zelfs voor de keuze kwam: pappa of een reeds eerder afgesproken vriendje. Mijn verzoek daar regelmaat in aan te brengen (terwille van onze zoon ook! weigerde hij. Heb via de advocaat, omdat ook andere zaken liepen, een omgangsregeling om de 2 weken aangevraagd. Hierop heeft ex positief gereageerd. In de praktijk echter weet ik dat hij vaak voor langere tijd zal vertrekken naar het buitenland. Ik zal dit opvangen voor onze zoon en wanneer ex in NL is zal de bezoekregeling wat mij betreft gewoon doorgang hebben. Echter wat indien ik over paar jaar besluit zelf te vertrekken uit mijn huidige woonplaats? Kan hij mij dan verplichten (via rechter) de bezoekregeling na te laten komen? Ja, is onterecht weet ik, maar daartoe is hij in staat (hij is een narcist).

Marie

• Anne-Mieke

Als u voorgoed met uw kind naar het buitenland vertrekt is dat juridisch gezien heel wat anders dan wanneer uw ex vaak voor langere tijd naar het buitenland gaat, waardoor de omgangsregeling geen doorgang kan vinden.

Voor uw ex geldt dat hij zich aan de vastgelegde omgangsregeling dient te houden. Heeft uw ex ouderlijk gezag, dan heeft hij niet alleen een omgangsrecht, maar ook een zorgplicht. Op grond daarvan zou u via de rechter een vergoeding kunnen eisen voor de dagen dat uw ex zich niet aan de omgangsregeling houdt (u heeft dan immers meer kosten).

Voor u geldt echter dat u, als uw ex (mede)ouderlijk gezag heeft, niet zonder zijn toestemming voorgoed met het (minderjarige) kind naar het buitenland mag vertrekken. U maakt zich dan n.l. schuldig aan kinderontvoering, wat strafbaar is! Ex kan niet beletten dat u zélf naar het buitenland vertrekt, maar hij kan u wel beletten het kind mee te nemen. De rechter kan n.l. in zo'n geval op verzoek van uw ex het verblijfsadres van het kind aan hem toewijzen, waarbij u het recht op een omgangsregeling krijgt.

Heeft ex geen ouderlijk gezag, dan heeft u niet zijn toestemming nodig om met het kind naar het buitenland te vertrekken. In beginsel dient u zich aan de vastgelegde omgangsregeling te houden, maar omdat dat meestal niet mogelijk is als u met het kind in het buitenland woont zal de rechter op uw verzoek de omgangsregeling aanpassen. Daarbij kan de rechter u wel verplichten de extra reiskosten voor uw rekening te nemen.