Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

heft man altijd recht?

• boil

Ik heb een dochter met een vrouw. Ik heb nooit relatie gehad. Ik wil wel rechten. Dochter is al 2 jaar oud, ik heb haar nooit gezien, maar ik wil wel. Ik wil erkennen en gezag. Ik wil ook beslissen over school en woonplaats. Wat zijn mijn kansen? Kan ik ook bilocatie eisen?

• Anne-Mieke

Woont u in België? (dit omdat u het over ‘bilocatie’ heeft)

• boil

Nee, in nederland. Ik bedoel dat ze even veel bij mij komt wonen als bij haar moeder.

• Anne-Mieke

boil Schreef:

——————————————————-

> Nee, in nederland. Ik bedoel dat ze even veel bij

> mij komt wonen als bij haar moeder

In Nederland wordt dat co-ouderschap genoemd en is het woord bilocatie niet zo gebruikelijk, in België echter wel. En als u in België zou wonen dan zou het Belgisch recht van toepassing zijn. Vandaar dus mijn vraag.

Uw kind erkennen kan in principe alleen maar met toestemming van de moeder van het kind. In sommige gevallen kan echter ook de rechter deze toestemming verlenen (vervangende toestemming). Weigert de moeder toestemming voor erkenning te geven, dan kunt u de rechter dus om vervangende toestemming voor erkenning verzoeken.

Voor het verlenen van vervangende toestemming voor erkenning gelden de volgende voorwaarden;

- U moet de verwekker van het kind zijn

- Erkenning mag de belangen van de moeder bij een ongestoorde verhouding met het kind niet schaden. Ook de belangen

van het kind mogen niet geschaad worden. De rechter gaat dus kijken of het goed is voor het kind dat u omgang hebt met haar. En de rechter kijkt of er geen problemen kunnen ontstaan in de relatie tussen moeder en kind als u met het kind omgaat.

Erkenning is overigens niet mogelijk als het kind inmiddels al door een andere man erkend is (een kind kan n.l. geen twee juridische vaders hebben).

Naast het verzoek om vervangende toestemming voor erkenning kunt u de rechter ook verzoeken om een omgangsregeling voor u en uw kind vast te stellen. Op co-ouderschap moet u echter niet rekenen, dat is n.l. alleen mogelijk als ook de moeder dat wil.

Door erkenning krijgt uw kind erfrecht en heeft u als vader de plicht om het kind te onderhouden.

Na de erkenning kunnen u en de moeder een gezamenlijk verzoek bij de rechtbank indienen voor toekenning van het gezamenlijk ouderlijk gezag. Wil de moeder daar niet aan meewerken, dan kunt u evt. ook een éénzijdig verzoek voor toekenning van het gezamenlijk ouderlijk gezag indienen.

• boil

Dank uw voor antwoord.

Nog een paar vragjes aub.

Moeder wilt niets. Ik heb me dochter nooit gezien, ze is al 2 geworden. Ik heb ook nooit relatie gehad met moeder. Werkt dat tegen mij?

En is toestemming voor erkenning moeilijk te krijgen van rechter? En krijg ik dan ook meteen gezag?

Hoe lang duurt het ongefeer tot ik dan me dochter mee kan nemen? Kan me dochter ook eventueel me achternaam hebben?

• boil

Betekent dat slecht uit ziet voor mij omdat niemand reageert op mijn vorige vragen?

• pbotje

yep.

Namelijk u mag toekijken, niks beslissen, de opvoedster is namelijk de meeste rechthebbende, u heeft zelfs geen recht op adres, wet op de privacy.

U schrijft u dochter meenemen, u bedoelt een weekendtje bij u, hangt van de moeder af, hoe raar dat ook klinkt, namelijk als de moeder vindt dat er daardoor een gestoorde relatie kan onstaan tussen haar en haar dochter, kan zij doormiddel van bv onderzoek dit inlaten zien, testen bv bij jeugdzorg, en geloof mij al uw daar terecht kom bent u nog verder van pad.

Meenemen in de zin van, ik ben vader dus zij heeft bij mijn een beter leven is geheel uit denboze, niet mogelijk.

als u bij de geboorte al aangegeven had heeft dat u de vader ben, staat op het geboorte acte van het kind, uw achternaam als zijnde haar achternaam, heeft zoals anne-mieke aangaf de moeder al een ander partner ten tijde van bevalling, en die heeft haar ingeschreven, dan heeft zij die achternaam.

Heeft het kind u achternaam, maar moeders verzwijg dit, dan komt dit naar boven tentijde van 18 jaar, moeder kan zelf zeggen op school van is beter voor het kind dat u gewoon mijn achternaam gebruik voor haar, zij snap de verwarring nog niet zo goed.

Met ander woorden, u heeft wel plichten, zelfs na erkening heeft u weining tot geen rechten, Daarom zijn programma`s als spoorloos en vermist ook belangrijk, voor later als kinderen hun/haar vader wilt vinden.

U zult dus in contact moeten gaan en blijven met de moeder, om meer te weten te komen over haar, en als de moeder dit niet wilt, sta u gewoon buitenspel.

ik wens u veel sterkte.

• Anne-Mieke

boil Schreef:

——————————————————-

> Dank uw voor antwoord.

> Nog een paar vragjes aub.

> Moeder wilt niets. Ik heb me dochter nooit gezien,

> ze is al 2 geworden. Ik heb ook nooit relatie

> gehad met moeder. Werkt dat tegen mij?

Nee, dat maakt in principe geen verschil.

> En is toestemming voor erkenning moeilijk te

> krijgen van rechter?

Alleen als het kind schade zou ondervinden door de erkenning, maar rechters gaan er tegenwoordig niet zo gauw meer vanuit dat erkenning voor zoveel problemen zal zorgen bij het kind en/of de moeder dat het kind daar schade van zal ondervinden. Een verzoek tot ‘vervangende toestemming erkenning’ heeft juist een grote kans van slagen, omdat het uitgangspunt is dat kinderen recht hebben op een juridische vader

>En krijg ik dan ook meteen gezag?

Bij de procedure voor ‘vervangende toestemming erkenning’ kunt u meteen ook een verzoek indienen voor een omgangsregeling en voor gezamenlijk gezag. U moet er echter niet op rekenen dat u die dan ook meteen krijgt. Bij erkenning krijgt u wel automatisch recht op omgang, maar de rechter kan een omgangsregeling weigeren als die tegen het belang van het kind zou zijn. Soms laat de rechter dus eerst de Raad voor de Kinderbescherming onderzoeken of een omgangsregeling niet tegen het belang van het kind is en wordt pas daarna een beslissing over de omgangsregeling genomen. Of de rechter stelt voorlopig een heel beperkte omgangsregeling vast (b.v. een paar uurtjes per twee weken) en neemt pas later (al of niet na het onderzoek door de Raad) een definitieve beslissing. Wil de rechter niet meteen een definitieve omgangsregeling vaststellen, vraag dan in elk geval om een voorlopige regeling! Meestal wordt die wel toegekend. Voor gezamenlijk gezag geldt hetzelfde; soms beslist de rechter daar meteen al over, soms wordt die beslissing uitgesteld tot de Raad onderzoek heeft gedaan.

> Hoe lang duurt het ongefeer tot ik dan me dochter

> mee kan nemen?

Dat is dus niet te voorspellen, maar het kan ook meevallen.

Een vriend van mijn zoon zat ongeveer in dezelfde situatie. Ook geen vaste relatie gehad en een moeder die werkelijk alles uit de kast haalde om tegen te werken. Kindje was alleen jonger (half jaar), Hij heeft vervangende toestemming en gezamenlijk gezag gekregen. En om te beginnen een halve dag (ochtend of middag) per week omgang met onmiddelijke ingang na de uitspraak. Na een half jaar volgde een evaluatie bij de rechter en is de omgangsregeling door de rechter uitgebreid naar een heel weekend per twee weken en twee weken aaneengesloten vakantie per jaar. Er is geen onderzoek door de Raad geweest omdat de rechter alle tegenargumenten van de moeder zo van tafel veegde en vond dat ze maar psychologische hulp moest zoeken als ze er problemen mee had dat het kind omgang met z'n vader had.

Kan me dochter ook eventueel me

achternaam hebben?

Alleen als de moeder daarmee instemt.

• Anne-Mieke

Om vervangende toestemming tot erkenning en een omgangsregeling te krijgen is meestal niet zo'n probleem. Rechters laten zich de laatste jaren n.l. steeds minder vaak om de tuin leiden door tegenwerkende moeders.

Wel kan er een probleem ontstaan als moeder de vastgelegde omgangsregeling niet nakomt. Sancties (geldboete, gijzeling) bij het niet nakomen van de omgangsregeling worden n.l. nog steeds niet zo vaak door rechters opgelegd (wel steeds vaker). En dan kun je dus ondanks de officiële omgangsregeling alsnog het nakijken krijgen.

Maar om nou bij voorbaat al te gaan doemdenken is natuurlijk onzin, want in heel veel gevallen komen moeders de vastgestelde omgangsregeling wél gewoon na. En niet geschoten is altijd mis, tóch?

• boil

Dank u voor reactie!

Maar u zegt als moeder niet mee werkt word het heel moeilijk? En wat denkt u van gezag? Wert tegen mij dat ik nooit relatie heb gehad met de moeder? En ook dat ik me dochter nooit heb gezien? Werken die dingen tegen?

Ik wil ook graag gezag want ik wil ook wat te zeggen hebben over school en zo. Dat wordt wel moeilijk?