Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Alimentatie in natura ???

• Amy

Hallo,

Wie kan mij advies geven ?

Aan de hand van een niet kloppende draagkrachtberekening heeft mijn exman aangegeven dat hij geen alimentatie voor de kinderen kan betalen.

De rechter heeft destijds aangegeven dat hij de vaste lasten mbt de echtelijke woning diende te voldoen omdat ik nauwelijks inkomen had.

Nu (3 jaar later) blijkt dat mijn exman al deze kosten heeft opgegeven als alimentatie in natura.

Nu komt de belastingdienst bij mij met een navorderingsaanslag ……………. alle kosten die hij destijds moest betalen moet ik nu bij mijn inkomen optellen !

Kan een deel niet alsnog gezien worden als kinderalimentatie ?

Wat kan ik doen ?

met vriendelijke groeten Amy

• Marc Bannenberg

Waarschijnlijk niet. U heeft nl. geen opgave gedaan van al uw inkomsten. Ook woonlasten die voor u betaald worden, worden gezien als inkomsten. Het is wel merkwaardig dat u er pas nu achter komt, want uw ex dient normaliter aangifte te doen.

Onlangs is de wet veranderd. Kinderalimentatie gaat voor partneralimentatie. Afhankelijk van de leeftijd van uw kinderen, kunt u nu een kinderbijdrage vragen. Deze met terugwerkende kracht vragen is lastig vermoed ik. Overleg met een belasting-deskundige of u nog wat kunt doen aan de naheffingen.

• E.A.

Heeft u in het jaar van echtscheiding nog gekozen voor fiscaal partnerschap dan kon uw ex de volledige hypotheekrente opgeven in de aangifte. Heeft u destijds niet gekozen voor fiscaal partnerschap dan kon hij 50% van de hypotheeklasten opgeven en de andere 50% als betaalde alimentatie. (Uitgaande van de situatie dat de woning in gemeenschap van goederen viel en op uw beider naam stond)

Stel uw vraag eens op belasting.startpagina.nl voor meer info.