Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

nabestaandenpensioen

• Wester

Ik heb met mijn vrouw in het echtscheidingsconvenant opgenomen dat wij afzien op elkaars ouderdomspensioenrechten. We zijn inmiddels gescheiden. Indien ik echter voor mijn 65ste kom te overlijden, heeft mijn ex dan recht op een deel van het bij het pensioenfonds opgebouwde nabestaandenpensioen? Is dat dan 100% of 50%? Gaat er ook nog een deel naar mijn kinderen? Maakt het daarbij uit of de kinderen minderjarig zijn?

alvast bedankt

• Anne-Mieke

Wester Schreef:

——————————————————-

> Ik heb met mijn vrouw in het

> echtscheidingsconvenant opgenomen dat wij afzien

> op elkaars ouderdomspensioenrechten. We zijn

> inmiddels gescheiden. Indien ik echter voor mijn

> 65ste kom te overlijden, heeft mijn ex dan recht

> op een deel van het bij het pensioenfonds

> opgebouwde nabestaandenpensioen?

Dat ligt eraan of het gaat om een regeling voor het nabestaandenpensioen (partnerpensioen) op opbouwbasis of op risicobasis. Is het nabestaandenpensioen op risicobasis verzekerd, dan kan uw ex na uw overlijden nergens aanspraak op maken. Heeft u een nabestaandenpensioen op opbouwbasis, dan heeft uw ex na uw overlijden (meestal zowel voor als na uw pensionering) recht op bijzonder nabestaandenpensioen, tenzij zij afstand heeft gedaan van dat recht. Dit moet dan wel nadrukkelijk in het scheidingsconvenant of bij notariële akte geregeld zijn. Bijvoorbeeld door de tekst: (naam van uw ex-partner) ziet af van het recht op bijzonder nabestaandenpensioen. Als in het scheidingsconvenant alleen staat dat u en uw ex afzien van elkaars ouderdomspensioenrechten, dan heeft uw ex daarmee dus geen afstand gedaan van haar recht op nabestaandenpensioen.

>Is dat dan 100% of 50%?

De hoogte van het bijzonder nabestaandenpensioen voor uw ex is afhankelijk van hoe lang er opbouw is geweest. Uw ex heeft recht op het nabestaandenpensioen dat is opgebouwd vanaf datum start pensioenopbouw (kan dus ook al voor het huwelijk zijn geweest) tot datum echtscheiding. Om welk bedrag het precies gaat kan uw pensioenuitvoerder u vertellen, Meestal gaat het om een uitkering ter hoogte van ongeveer 70% van het ouderdomspensioen

> Gaat er ook nog een deel naar mijn

> kinderen? Maakt het daarbij uit of de kinderen

> minderjarig zijn?

Dat ligt eraan of er in uw pensioenregeling ook een wezenpensioen voor uw kinderen is geregeld. Zo ja, dan staat dat los van het nabestaandenpensioen voor uw ex. Een wezenpensioen geldt meestal voor kinderen tot 21 jaar, maar soms ook tot 18 jaar. Voor de hoogte ervan moet u ook weer bij uw pensioenuitvoerder zijn. Meestal gaat het om een uitkering ter hoogte van ongeveer 20% van het partnerpensioen (per kind).

Uw ex en uw kinderen kunnen na uw overlijden overigens ook nog recht hebben op een ANW-uitkering (Algemene Nabestaandenwet).