Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wel of niet uitschrijven

• kidsfirst

Ik sta aan het begin van het uit elkaar gaan met mijn ex. Er zijn 2 kinderen in het spel.

Mijn ex wil dat ik me zo snel mogelijk uitschrijf op het adres. We hebben een huurhuis. Ik woon nu tijdelijk bij familie.

wat voor en consequenties heeft het als ik mij uitschrijf? Ik kan mij namelijk niet zomaar inschrijven op het adres waar ik logeer en een ander huis is ook nog niet 123 geregeld waar ik overigens wel druk mee bezig ben. Ik ben bang dat ik dus in een vreemde situatie kom als ik in principe geen vaste woon of verblijfplaats heb. Mijn ex wil dat ik mij uitschrijf omdat ze anders geen uitkering kan aanvragen etc. Op dit moment betaal ik alle vaste lasten voor het huis. Tevens bn ik bang dat het ook gevolgen heeft tov het opstellen van een ouderschapsregeling of kun je dit laten baseren op een situatie waarbij ik wel en “volwaardig” huis heb.

Wat te doen? Wel of net uitschrijven en wat zijn de voor en nadelen?

Alvast bedank voor de reactie.

• Anne-Mieke

U heeft eigenlijk sowieso geen keus, want u bent zelfs wettelijk verplicht u in te schrijven op het adres waar u daadwerkelijk woont. Daarbij kan uw ex, als u zich weigert uit te schrijven, bij de gemeente aangeven dat u niet meer op haar adres woont. De gemeente zal dan een adresonderzoek starten en u alsnog uitschrijven als blijkt dat u niet meer bij uw ex woont. In het ergste geval wordt u dan zelfs uitgeschreven als inwoner van Nederland met alle gevolgen vandien!

Het enige wat u zou kunnen doen is weer terug bij uw ex in de huurwoning gaan wonen. Zolang de rechter het woongenot van die woning n.l. nog niet aan uw ex heeft toegewezen heeft u n.l. net zoveel recht om daar te wonen als uw ex.

Het opstellen van een ouderschapsregeling dient in onderling overleg tussen beide ouders te gebeuren (evt. m.b.v. een bemiddelaar). Dat u nog geen volwaardige woonruimte heeft hoeft in beginsel dus geen probleem te zijn. Is een bepaalde regeling nog niet mogelijk i.v.m. uw huidige woonsituatie, dan kan b.v. in het ouderschapsplan worden opgenomen dat die regeling pas van kracht wordt zogauw u geschikte woonruimte heeft en dat tot die tijd een andere regeling geldt.

• kidsfirst

Beste Anne-Miek

Bedankt voor de antwoorden! Heb ik nog een vraag. Ik heb helaas geen ouderlijk gezag nog zijn we getrouwd geweest of geregistreerd partnerschap. Mijn ex wil geen ouderschapsplan opstellen omdat dat niet verplicht is wanneer er geen gezamelijk gezag over de kinderen is. Ik wil wel een ouderschapsplan of in iedergeval een omgangsregeling op papier hebben (het liefst ook gezag maar dit weigert zij pertinent)) en deze bekrachtigen door een rechtbank. Inmiddels weet ik dat je anders als vader geen poot hebt om op te staan wanneer mijn ex me mijn kinderen wil onthouden. Mag zij weigeren een regeling te laten bekrachtigen door een rechter? Ik ben anders gewoon een speelbal van haar wil en kan ze mij chanteren met het zien van de kinderen. Ze heeft namelijk al gezegd dat er best met haar te praten valt zolang ik maar wel op goeie voet met haar blijf.

Wederom bedankt voor een reactie!

• Anne-Mieke

kidsfirst Schreef:

——————————————————

> Ik heb helaas geen ouderlijk gezag nog zijn we

> getrouwd geweest of geregistreerd partnerschap.

> Mijn ex wil geen ouderschapsplan opstellen omdat

> dat niet verplicht is wanneer er geen gezamelijk

> gezag over de kinderen is.

Als u geen ouderlijk gezag heeft is een ouderschapsplan inderdaad niet verplicht.

> Ik wil wel een

> ouderschapsplan of in iedergeval een

> omgangsregeling op papier hebben (het liefst ook

> gezag maar dit weigert zij pertinent)) en deze

> bekrachtigen door een rechtbank. Inmiddels weet ik

> dat je anders als vader geen poot hebt om op te

> staan wanneer mijn ex me mijn kinderen wil

> onthouden. Mag zij weigeren een regeling te laten

> bekrachtigen door een rechter? Ik ben anders

> gewoon een speelbal van haar wil en kan ze mij

> chanteren met het zien van de kinderen. Ze heeft

> namelijk al gezegd dat er best met haar te praten

> valt zolang ik maar wel op goeie voet met haar

> blijf.

Als biologische vader van de kinderen heeft u sowieso een wettelijk recht op omgang (ook als u geen gezag heeft).

U kunt daarom altijd de rechter verzoeken een omgangsregeling vast te stellen (ook als uw ex geen omgangsregeling op papier wil). De rechter wijst zo'n verzoek alleen af als omgang tussen u en de kinderen het belang van de kinderen zou schaden.

Als uw ex niet mee wil werken m.b.t. gezamenlijk ouderlijk gezag, dan kunt u bij de rechtbank ook een éénzijdig verzoek tot het instellen van gezamenlijk ouderlijk gezag indienen. Ook daarbij geldt dat het gezamenlijk gezag de belangen van de kinderen niet mag schaden.

Beide verzoeken (gezamenlijk ouderlijk gezag en omgangsregeling) kunnen in één keer ingediend worden. U heeft daar wel een advocaat voor nodig.

Het is sowieso raadzaam om te proberen op goede voet te blijven staan met uw ex. Ook als u een door de rechter vastgestelde omgangsregeling heeft kan uw ex die n.l. tegen gaan werken. U kunt dan wel weer nakoming van de vastgestelde omgangsregeling door uw ex via de rechter afdwingen (op straffe van b.v. een dwangsom), maar ook zo'n procedure kost geld en geeft geen garantie op succes.

• Hans

laat je niet uitschrijven, als je je namelijk uit laat schrijven vervalt eventuele urgentie voor een andere woning en mocht er geen urgentie zijn maar je hebt genoeg punten om snel voor een woning in aanmerking te komen dan verspeel je die punten op het moment dat je je bij iemand in laat schrijven. wettelijk gezien ben je wel verantwoordelijk voor alle vaste lasten maar schrijf je niet uit niet eerder of je moet een andere woning hebben. dit advies kreeg ik zelf ook mee van de woningbouw en heb mij er aan gehouden en ik had met de 2maanden een woning.

sterkte

• Mooie theoretisch verhaal, nu de praktijk

Exact.. (tu)

Goed advies, wat veel beter is dan het antwoord van iemand die veel van theorie weet, maar niet in wil zien of geen idee heeft hoe de wereld écht in elkaar zit.

• Anne-Mieke

Wie weet hoe de wereld écht in elkaar zit houdt ook rekening met de mogelijke nadelige gevolgen van niet uitschrijven.

Lang niet iedereen komt na scheiding op korte termijn in aanmerking voor een andere huurwoning en er geldt meestal ook geen urgentie voor de ouder bij wie (officieel) geen minderjarige kinderen blijven wonen. Als kidsfirst zich niet zelf uitschrijft van het adres van z'n ex en de gemeente start op verzoek van zijn ex een adresonderzoek en schrijft hem vervolgens uit van haar adres vóór hij een andere woning heeft, dan heeft kidsfirst een groot probleem. En dat zeg ik niet alleen op grond van de theorie, maar ook uit persoonlijke, dus praktijkervaring!

• Frank

Ook ik spreek uit ervaring en ben het daarom in het geheel niet met Anne-Mieke eens. Als kidsfirst zich niet laat uitschrijven dan loopt hij het risico dat zijn ex melding maakt bij de gemeente dat kidsfirst niet woonachtig is op dat adres. Uiteraard dient de gemeente, volgens de procedures, een onderzoek te starten, die er zelfs uiteindeijk toe kan leiden dat de gemeente een brief stuurt naar het adres waar kidsfirst is ingeschreven om te controleren of hij daar echt woont. Mocht kidsfirst inderdaad niet ingeschreven staan op het adres waar de gemeente hem probeert te bereiken en de gemeente is onbekend met de situatie, dan kan kidsfirst uiteindelijk worden uitgeschreven zonder elders ingeschreven te staan. Maar deze procedure minimaal duurt enkele maanden, en kan in de praktijk heel lang gerekt duren, en zelfs langer, als kidsfirst de situatie uitlegt aan de gemeente. In de praktijk duurt deze periode lang genoeg om kidsfirst ruimschoots de gelegenheid te geven andere woonruimte te vinden. De praktijk leert mij dat kidsfirst deze problemen kan voorkomen door zelf contact op te nemen met de gemeente om de situatie uit te leggen. Gemeenten hebben veelal begrip voor de situatie, (dat is wat ik zelf heb meegemaakt en gehoord heb van lotgenoten,) waarin mensen tijdelijk zitten tijdens de periode van scheiden. Beetje jammer dat Anne-Mieke zich beperkt door de theorie terwijl de praktijk zo anders is.

• Hans

als je het dan slim wil spelen maar je er een crissis situatie van, dan kan je je bij iemand in laten schrijven zonder nadelige gevolgen voor de persoon waar je je in laat schrijven dat kan maximaal 3maanden maar dan gaat de toewijzing van een woning wel extra snel. als je het op de thuissituatie gooit is dit ook nog een oplossing maar dan zal de ex wel mee mopeten werken denk ik

• Anne-Mieke

Frank Schreef:

——————————————————-

> Ook ik spreek uit ervaring en ben het daarom in

> het geheel niet met Anne-Mieke eens.

Wat jouw ervaring is doet niets af aan mijn persoonlijke ervaring.

> Als kidsfirst

> zich niet laat uitschrijven dan loopt hij het

> risico dat zijn ex melding maakt bij de gemeente

> dat kidsfirst niet woonachtig is op dat adres.

Klopt, en zeker als zijn ex een bijstandsuitkering nodig heeft is dat risico dus groot.

> Uiteraard dient de gemeente, volgens de

> procedures, een onderzoek te starten, die er zelfs

> uiteindeijk toe kan leiden dat de gemeente een

> brief stuurt naar het adres waar kidsfirst is

> ingeschreven om te controleren of hij daar echt

> woont.

In mijn geval stuurde de gemeente die brief al binnen drie maanden nadat mijn ex bij de gemeente had gemeld dat ik niet meer op zijn adres woonde.

> Mocht kidsfirst inderdaad niet ingeschreven

> staan op het adres waar de gemeente hem probeert

> te bereiken en de gemeente is onbekend met de

> situatie, dan kan kidsfirst uiteindelijk worden

> uitgeschreven zonder elders ingeschreven te staan.

In mijn geval gebeurde dat zelfs ondanks dat de gemeente bekend was met de situatie!

Ik woonde toendertijd noodgedwongen (met kind) in een caravannetje op een camping waar ik me van de campingeigenaar niet in mocht laten schrijven. Als ik me n.l. op het adres van die camping in zou schijven, dan zou de gemeente dat zien als ‘permanente bewoning’ en hing de campingeigenaar een flinke boete boven het hoofd omdat ‘permanente bewoning’ op die camping niet was toegestaan. Daarom stond ik bij de gemeente nog ingeschreven op het adres van mijn ex. Met toestemming van mijn ex overigens!

> Maar deze procedure duurt minimaal enkele maanden,

> en kan in de praktijk heel lang gerekt duren, en

> zelfs langer, als kidsfirst de situatie uitlegt

> aan de gemeente.

Mijn gemeente trok zich anders nergens iets van aan.

Toen ex zogauw ik op die camping woonde achter mijn rug om bij de gemeente ging melden dat ik niet meer op zijn adres woonde, stelde de gemeente n.l. onmiddelijk een adresonderzoek in en lag er binnen drie maanden een aan mij gerichte brief van de gemeente in de brievenbus van ex met de mededeling dat ik, als ik niet binnen vijf dagen aangifte zou doen van mijn nieuwe woonadres, uitgeschreven zou worden uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) En dat is dus ook gebeurd onmiddelijk na die vijf dagen-termijn! Mijn ex had die brief n.l. expres achter gehouden. Een van de kinderen die nog bij ex woonden vond hem (plus andere aan mij gerichte post) bij toeval tussen de stapel oud papier van ex en kon die pas aan mij doorspelen toen het al te laat was en de gemeente mij dus al had uitgeschreven. En dat ondanks dat de gemeente van mijn situatie op de hoogte was en wist dat ik op die camping woonde! Reactie van de gemeente achteraf; ‘Tja, het is niet onze schuld dat uw ex uw post niet aan u doorspeelt en dan had u zich maar tijdelijk op een ander adres in moeten laten schrijven’. Had ik ook gedaan, als iemand me van tevoren op dat risico van uitschrijving door mijn ex had gewezen!

> In de praktijk duurt deze periode

> lang genoeg om kidsfirst ruimschoots de

> gelegenheid te geven andere woonruimte te vinden.

In mijn geval dus niet. Ik heb ondanks extra inschrijftijd omdat er een minderjarig kind bij mij bleef wonen toch nog anderhalf jaar moeten wachten voor ik in aanmerking kwam voor een huurwoning. En tegenwoordig is de wachttijd voor een huurwoning van de woningbouw in de meeste gemeentes nog veel langer en kom je doorgaans nooit in aanmerking voor extra inschrijftijd of urgentie als er geen minderjarige kinderen bij je blijven wonen. Meestal heb je alleen kans om snel een andere woning te vinden als je in de vrije sector kunt huren of kunt kopen. De meeste gemeentes streven ernaar om een adresonderzoek binnen drie maanden af te ronden en gaan onmiddelijk na afloop van zo'n onderzoek over tot uitschrijving als betrokkene zich niet binnen de in de brief gestelde termijn op een ander adres inschrijft.

> De praktijk leert mij dat kidsfirst deze problemen

> kan voorkomen door zelf contact op te nemen met de

> gemeente om de situatie uit te leggen. Gemeenten

> hebben veelal begrip voor de situatie, (dat is wat

> ik zelf heb meegemaakt en gehoord heb van

> lotgenoten,) waarin mensen tijdelijk zitten

> tijdens de periode van scheiden.

Niet de theorie, maar de praktijk heeft mij dus geleerd dat je deze problemen ook weleens niet kunt voorkomen door zelf contact op te nemen met de gemeente om de situatie uit te leggen.

> Beetje jammer dat

> Anne-Mieke zich beperkt door de theorie terwijl de

> praktijk zo anders is.

Ik heb me dus allerminst alleen beperkt tot de theorie!

Wat jij hebt meegemaakt en gehoord hebt van andere lotgenoten staat haaks op wat ik in de praktijk heb meegemaakt.

Vandaar ook mijn waarschuwing waarvan ik hoop dat kidsfirst die ter harte zal nemen.