Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

terugbetalen of stoppen

• lilian

Mijn man en ik gaan scheiden.Ik werk en verdien ongeveer 575 euro per maand.Ik wil me om laten scholen,zodat ik meer kan verdienen.

Ik moet nu tijdelijk een bijstandsuitkering aanvragen, althans een aanvulling.

Ons huis heeft overwaarde, moet ik de aanvulling bijstand straks terugbetalen? of wordt het gewoon stopgezet als ik de overwaarde heb ontvangen?

• Anne-Mieke

De overwaarde van de eigen woning telt mee bij de vermogenstoets. Verwacht de gemeente dat u na de officiële echtscheiding over meer vermogen kunt beschikken dan is toegestaan, dan krijgt u de (aanvullende) bijstand in de vorm van een lening en kan de gemeente u verplichten die lening na de officiële echtscheiding terug te betalen.

• esmeralda

Wanneer je ex-man een hoger inkomen heeft is het heel goed mogelijk dat hij partner-alimentatie mag gaan betalen. In dat geval hoef je wellicht niet naar de gemeente voor aanvullende bijstand.

• Frans

Hoe groot denk je dat ex-man van lilian een inkomen heeft wat hoger is dan de genoemde 575 euro terwijl er sprake is van een koophuis? Precies.. ;)

• lilian

er is veel overwaarde, ongeveer 60.000 per persoon, gaat de gemeente dan de partneralimentatie bij het deel overwaarde van mijn man weghalen?

hij heeft een eiegn zaak, maar draait al 3 jaar verlies, dus hij zegt dat er niets valt te halen aan partneralimenatie.ik snap er niks van, zoveel regels

• Anne-Mieke

lilian Schreef:

——————————————————-

> er is veel overwaarde, ongeveer 60.000 per

> persoon, gaat de gemeente dan de

> partneralimentatie bij het deel overwaarde van

> mijn man weghalen?

> hij heeft een eiegn zaak, maar draait al 3 jaar

> verlies, dus hij zegt dat er niets valt te halen

> aan partneralimenatie.ik snap er niks van, zoveel

> regels

Als u een aanvullende bijstandsuitkering aanvraagt (die i.v.m. de overwaarde van de woning dus als lening verstrekt zal worden), dan zal de gemeente sowieso eerst beoordelen of u een beroep kunt doen op een ‘voorliggende voorziening’ zoals partneralimentatie. De gemeente kan zelfs als voorwaarde stellen dat u eerst uw recht op partneralimentatie te gelde moet maken voor er bijstand verstrekt wordt!

U heeft n.l. de mogelijkheid om al voor of tijdens de echtscheidingsprocedure via uw advocaat de rechter om een ‘voorlopige voorziening’ m.b.t. de partneralimentatie te verzoeken. Zo'n voorlopige voorziening kan binnen enkele weken geregeld zijn en geldt zolang de echtscheidingsprocedure duurt.

De door u te ontvangen partneralimentatie wordt in mindering gebracht op de aanvullende bijstandsuitkering.

Ziet u vrijwillig af van uw recht op partneralimentatie, dan kan de gemeente de aan u verstrekte bijstand toch op uw ex verhalen op grond van zijn wettelijke onderhoudsplicht (voor zover zijn draagkracht dat toelaat).

Of uw ex partneralimentatie/verhaalsbijdrage moet betalen is altijd afhankelijk van zijn draagkracht en die draagkracht wordt bepaald door de rechter. Bij de draagkrachtberekening tellen wel de inkomsten uit vermogen mee, maar niet het vermogen zelf. Bij onvoldoende draagkracht kan de rechter eventueel ook beslissen dat uw ex op zijn vermogen in moet teren om aan zijn onderhoudsverplichting te kunnen voldoen. Als dat vermogen echter vastzit in een woning waarin hij zelf woont, dan kan uw ex niet vrij over dat vermogen beschikken en hoeft hij daar ook niet op in teren t.b.v. de partneralimentatie of de verhaalsbijdrage.