Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Mijn zoontje van 10 wil bij mij komen wonen

• Rene

Mijn zoontje van 10 wil bij mij komen wonen. Ik ben met mijn toenmalige ex partner en mijn zoontje 4 jaar geleden naar Frankrijk geëmigreerd. Vorig jaar zijn wij uit elkaar gegaan en ben ik weer in Nederland komen wonen. We hebben gezamelijke gezag en ook hebben wij co ouderschap waarin is afgesproken dat mijn zoontje de zomer en kerst en voorjaars vakantie bij mij is. Verder reis ik om de 2 weken voor 1 week naar Frankrijk om hem te bezoeken. Op jaarbasis zie ik hem dus bijna net zoveel als mijn ex partner (echt co ouderschap). Ik heb een huisje gehuurd in dezelfde buurt als mijn ex partner woont. Ik heb ondanks het vele reizen vrede met genoemde regeling omdat ik mijn kind regelmatig zie, echter mijn zoontje wil zelf heel graag bij mij in Nederland wonen. Hij mist Nederland en buiten zijn vader woont zijn hele familie in Nederland. Mijn ex partner heeft nog 2 kinderen (halfzusjes) uit haar vorige relatie die ook in Nederland wonen bij hun vader. Mijn ex wil niet dat onze zoon in Nederland gaat wonen. Wat zijn mijn mogelijkheden? Het belang van het kind zou toch altijd voor moeten gaan?

Rene

• Anne-Mieke

Vraag is eerst of Frans of Nederlands recht van toepassing is.

• E.A.

Als de omgangsregeling door de Nederlandse rechter is vastgelegd kunt u m.i. in Nederland wijziging van de omgangsregeling/hoofdverblijf vragen.

• Anne-Mieke

Dat verzoek zal dan wel worden afgewezen als er geen sprake is van het schaden van de belangen van het kind door de moeder (b.v. door mishandeling of ernstige verwaarlozing). Dat het kind Nederland mist en zijn hele familie in Nederland woont zijn voor een rechter echt nog geen redenen om het verblijfsadres van het kind te wijzigen. Pas vanaf dat het kind 12 jaar of ouder is bestaat er een kans dat zo'n verzoek wordt toegewezen, omdat dan niet alleen de ouders, maar ook het kind zelf gehoord wordt door de rechter in een dergelijke procedure en de eigen mening/wensen van het kind meewegen bij de beslissing van de rechter. En hoe ouder het kind, des te groter de kans. Een rechter zal b.v. een kind van 15 jaar of ouder er meestal niet van weerhouden bij zijn vader te gaan wonen, maar voor een 12-jarige ligt dat toch wel even anders. Daarbij is er in dit geval sprake van een goedlopende co-ouderschapsregeling en ook dat zal de rechter mee laten wegen. Als door wijziging van het verblijfsadres het co-ouderschap niet meer mogelijk zou zijn, dan zal dat in elk geval niet in het voordeel van Rene werken.

Hoe e.e.a. in het Franse recht geregeld is weet ik niet en het zou dus best kunnen dat het Franse recht hier van toepassing is.

• Rene

Anne Mieke,

Dank je voor je input. Ik heb zelf ook navraag gedaan bij een jurist en bij de gemeente. De gemeente vertelde mij doordat wij gezamelijk gezag hebben ik mijn zoontje zonder toestemming van mijn ex kan laten inschrijven in nederland. Het enige wat ik nodig heb is zijn paspoort en hij moet zelf fysiek aanwezig zijn. Het grote voordeel is dan een nederlandse rechter beslissings bevoegd is als het tot een proces komt. Bijkomend voordeel is dat mijn ex dan het proces moet opstarten in nederland met alle bijkomende kosten. Omdat zij buitenlander is zal zei alle juridische kosten net als ik zelf moeten dragen. Er is mij aangeraden om mijn ex voorstel te doen om tegemoet te komen in de reis en verblijf kosten zodat zei regelmatig b.v. iedere 6 weken naar nederland kan komen.

Rene

• Anne-Mieke

Als u ouderlijk gezag heeft zou u inderdaad zonder toestemming van uw ex het kind in kunnen schrijven op uw woonadres. Maar als u het kind in het kader van het co-ouderschap niet meer terugbrengt/terug laat gaan naar de moeder, dan is er sprake van het onttrekken van het kind aan het ouderlijk gezag van de moeder. Dat staat gelijk aan kinderontvoering, is dus strafbaar en het zal ook zeker niet in uw voordeel werken bij een mogelijke procedure over het verblijfsadres van het kind.

• Rene

Hallo Anne Mieke,

Zou je erg vinden als ik een keer telefonisch contact met je zoek om het er eens over te hebben? Mijn email is

r-theeuwen@hotmail.com

Groet,

Rene

• Anne-Mieke

Mijn telefoonnummer hou ik liever privé, maar u kunt me eventueel wel persoonlijk mailen via amhoogveld@hotmail.com