Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kan een rechter het DUO advies bindend maken?

• René

Hallo,

Ik ben eind 2001 gescheiden. Uit dit huwelijk heb ik 3 kinderen van 19, 17 en 16 jaar die allen bij mijn ex wonen.

De destijds in onderling goed overleg afgesproken kinder- en partneralimentatie heb ik altijd keurig netjes op tijd betaald waarbij ik mij ook aan de wettelijke jaarlijkse indexeringen heb gehouden. Omdat ik door mijn ex altijd beschuldigd werd voor het feit dat ik maar “ een schijntje” zou betalen heb ik dit regelmatig via allerlei websites getoetst. De uitkomst was altijd dat het door mij en destijds in gezamenlijk overleg afgestemde bedrag altijd redelijk was. Ik ben mij er van bewust dat dit soort sites ook niet zaligmakend zijn maar ze geven in ieder geval aan dat het in de goede richting zit.

In 2006 is mijn ex gaan samenwonen nadat ze samen met haar nieuwe vriend een huis heeft gekocht. Sindsdien betaal ik geen partneralimentatie meer.

Sinds mijn zoon 18 jaar oud is is de ellende begonnen. Mijn ex ontvangt voor hem geen kinderbijslag meer en probeert dit nu op mij te verhalen. Ik heb inmiddels een lange briefwisseling met haar advocaat achter de rug waarbij allesbehalve op een lijn zijn gekomen. Bij elke brief werd er meer gevraagd. Ik heb nu een oproep van de rechtbank gehad. Volgens de laatste stand proberen ze nu een verhoging van ongeveer 55 % af te dwingen. Ook probeert ze door de rechter vast te laten leggen dat alle toekomstig door het DUO voorgeschreven bijdragen van mijn kant, in de toekomst bindend zullen zijn. Dit geld ook voor mijn jongste twee kinderen van 16 en 17 ook voor hen wil ze dit door de rechter bindend laten maken.

Kan dit allemaal zomaar?

Kan de rechter het DUO advies bindend maken?

Wie heeft er een antwoord voor mij?

• Anne-Mieke

De hoogte van de alimentatie wordt aan de ene kant begrensd door de behoefte van de kinderen en aan de andere kant door uw draagkracht.

De behoefte van de minderjarige kinderen wordt bepaald aan de hand van het gezinsinkomen van u en uw ex van vóór de scheiding of, als uw inkomen inmiddels hoger is dan dat voormalige gezinsinkomen, aan de hand van dat hogere inkomen. Hiervoor worden tabellen gebruikt.

Voor de behoeftebepaling van jongmeerderjarigen (18 tot 21 jaar) gelden geen vaste normen of tabellen, maar als er alimentatie vastgesteld moet worden voor zowel minderjarige als jongmeerderjarige kinderen binnen één gezin, dan wordt de behoefte van de jongmeerderjarige door rechters meestal gelijkgesteld aan de behoefte van de minderjarige(n). Eigen inkomsten van de jongmeerderjarige kunnen die behoefte overigens nog verlagen

U hoeft echter nooit méér alimentatie te betalen dan wat uw draagkracht toelaat, dus ongeacht hoe hoog de behoefte van uw kinderen ook is!

Uw ex of 18-jarige kan dus eisen wat zij/hij wil, maar als uw draagkracht geen hogere alimentatie toelaat, dan houdt het voor hen gewoon op.

Een rechter kan het DUO advies niet bindend maken, want er geldt geen wettelijke plicht voor ouders om de door DUO vastgestelde ouderbijdrage ook daadwerkelijk aan hun kinderen te betalen. Wel kan de rechter een alimentatiebedrag vaststellen op grond van uw wettelijke onderhoudsplicht, waarbij voor de behoeftebepaling van uw 18-jarige zoon aansluiting wordt gezocht bij de door DUO gehanteerde normbedragen voor levensonderhoud en studie, maar waarbij de maximale hoogte van de te betalen alimentatie ook weer begrensd wordt door uw draagkracht. Alleen bij voldoende draagkracht is het dus mogelijk dat u voor uw 18-jarige zoon een alimentatiebedrag moet gaan betalen wat overeenkomt met de door DUO vastgestelde ouderbijdrage.

• Hans

mag ik vragen wat DUO inhoud

• E.A.

Dienst Uitvoering Onderwijs ( regelt de studiefinanciering/tegemoetkoming schoolkosten e.d ) . Heette vroeger IB-Groep

• Hans

danku