Hallo,
Ik ben eind 2001 gescheiden. Uit dit huwelijk heb ik 3 kinderen van 19, 17 en 16 jaar die allen bij mijn ex wonen.
De destijds in onderling goed overleg afgesproken kinder- en partneralimentatie heb ik altijd keurig netjes op tijd betaald waarbij ik mij ook aan de wettelijke jaarlijkse indexeringen heb gehouden. Omdat ik door mijn ex altijd beschuldigd werd voor het feit dat ik maar “ een schijntje” zou betalen heb ik dit regelmatig via allerlei websites getoetst. De uitkomst was altijd dat het door mij en destijds in gezamenlijk overleg afgestemde bedrag altijd redelijk was. Ik ben mij er van bewust dat dit soort sites ook niet zaligmakend zijn maar ze geven in ieder geval aan dat het in de goede richting zit.
In 2006 is mijn ex gaan samenwonen nadat ze samen met haar nieuwe vriend een huis heeft gekocht. Sindsdien betaal ik geen partneralimentatie meer.
Sinds mijn zoon 18 jaar oud is is de ellende begonnen. Mijn ex ontvangt voor hem geen kinderbijslag meer en probeert dit nu op mij te verhalen. Ik heb inmiddels een lange briefwisseling met haar advocaat achter de rug waarbij allesbehalve op een lijn zijn gekomen. Bij elke brief werd er meer gevraagd. Ik heb nu een oproep van de rechtbank gehad. Volgens de laatste stand proberen ze nu een verhoging van ongeveer 55 % af te dwingen. Ook probeert ze door de rechter vast te laten leggen dat alle toekomstig door het DUO voorgeschreven bijdragen van mijn kant, in de toekomst bindend zullen zijn. Dit geld ook voor mijn jongste twee kinderen van 16 en 17 ook voor hen wil ze dit door de rechter bindend laten maken.
Kan dit allemaal zomaar?
Kan de rechter het DUO advies bindend maken?
Wie heeft er een antwoord voor mij?