Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2 adressen bij co-ouderschap?

• CM

kunnen kinderen bij zowel de vader als de moeder ingeschreven zijn wanneer er co-ouderschap is afgesproken?

• schakel

Als u bedoelt: op twee adressen tegelijk is het atnwoord: nee.

Als u bedoelt: 1 kind op het adres van moeder en het andere kind op het adres van vader: ja

Dit laatste wordt vaak gedaan, om het recht op kortingen optimaler te verzilveren.

• Hans

en dat moet je dan ook beslist doen want dan kom je allebij in aanmerking voor kinderkorting en aanvulende kinderkorting en al dat soort dingen

• pinguin

co-ouderschap is toch geen juridische term?

In dat geval kan iedereen bij de scheiding het ene kind bij mams inschrijven en het andere kind bij paps.

• E.A.

Dat kan maar het wordt voor de alleenstaande ouder met kinderen boven 12 jaar anders :

Voor de alleenstaande ouderkorting en de aanvullende alleenstaande ouderkorting wordt vanaf 2012 de leeftijdsgrens voor het jongste kind 12 jaar. Nu is dat voor de alleenstaande ouderkorting 27 jaar en voor de aanvullende alleenstaande ouderkorting 16 jaar. Deze wijzigingen in de eenouderkorting raakt zo direct de alleenstaande ouder

Nu bestaat de aftrekpost levensonderhoud kind voor kinderen tot 30 jaar. Dat wordt in 2012 verlaagd naar 21 jaar. Dit raakt direct de mensen die kinderalimentatie betalen en alleenstaande ouders

• pinguin

E.A. Schreef:

——————————————————-

> Dat kan maar het wordt voor de alleenstaande ouder

> met kinderen boven 12 jaar anders :

>

> Voor de alleenstaande ouderkorting en de

> aanvullende alleenstaande ouderkorting wordt vanaf

> 2012 de leeftijdsgrens voor het jongste kind 12

> jaar. Nu is dat voor de alleenstaande ouderkorting

> 27 jaar en voor de aanvullende alleenstaande

> ouderkorting 16 jaar. Deze wijzigingen in de

> eenouderkorting raakt zo direct de alleenstaande

> ouder

Heel goed, als de kinderen naar de middelbare school gaan staat de verzorgende ouder niets in de weg om aan het werk te gaan en haar deel van de financiele verplichtingen te vervullen. Dat is ook een veel beter voorbeeld voor de kinderen.

>

> Nu bestaat de aftrekpost levensonderhoud kind voor

> kinderen tot 30 jaar. Dat wordt in 2012 verlaagd

> naar 21 jaar. Dit raakt direct de mensen die

> kinderalimentatie betalen en alleenstaande ouders

De KA stopt op het 21e jaar, dus hoe bedoel je? is die aftrekpost er ook voor getrouwde ouders?

• E.A.

> als de kinderen naar de middelbare school gaan ………….haar deel van de financiele verplichtingen te vervullen.

Bepleit je nu dat de verzorgende ouder aan het werk gaat als het kind naar de middelbare school gaat? Dat is dan wel heel erg tegenstrijdig met je eerdere berichten.

Veel verzorgende ouders werken natuurlijk al voordat het kind 12 jaar is, hoewel niet altijd fulltime .

> Dat is ook een veel beter voorbeeld voor de kinderen.

Dat ben ik met je eens, zoals het ook een goed voorbeeld voor kinderen zou zijn als alimentatieplichtigen hun verantwoordelijkheid nakomen m.b.t. het betalen van KA .

Zo zien kinderen dat er meer bestaat dan eigenbelang en dat ondanks een scheiding verantwoordelijkheid blijft bestaan. Hetzelfde wat betreft verdeling van zorg-opvoedingstaken.

Maar misschien moeten ouders ook nog opgevoed worden. ;)

> De KA stopt op het 21e jaar,

Niet altijd, soms bestaat er een verlengde voortgezette onderhoudsplicht i.v.m. studie van het kind, de ouders kunnen dat zijn overeengekomen in een convenant.

> is die aftrekpost er ook voor getrouwde ouders?

Onder voorwaarden ja, als het kind niet kan voorzien in eigen levensonderhoud, geen recht heeft op enige uitkering (w.o. studifinanciering) Dat verandert dus.

• pinguin

E.A. Schreef:

——————————————————-

> > als de kinderen naar de middelbare school gaan

> ………….haar deel van de financiele

> verplichtingen te vervullen.

> Bepleit je nu dat de verzorgende ouder aan het

> werk gaat als het kind naar de middelbare school

> gaat? Dat is dan wel heel erg tegenstrijdig met je

> eerdere berichten.

> Veel verzorgende ouders werken natuurlijk al

> voordat het kind 12 jaar is, hoewel niet altijd

> fulltime .

Dan heb je mijn eerdre berichten niet goed gelezen. Ik bepleit namelijk dat ook verzorgende ouders worden gehouden aan hun financiele verantwoordelijkhied voor de kinderen.

> > Dat is ook een veel beter voorbeeld voor de

> kinderen.

> Dat ben ik met je eens, zoals het ook een goed

> voorbeeld voor kinderen zou zijn als

> alimentatieplichtigen hun verantwoordelijkheid

> nakomen m.b.t. het betalen van KA .

> Zo zien kinderen dat er meer bestaat dan

> eigenbelang en dat ondanks een scheiding

> verantwoordelijkheid blijft bestaan. Hetzelfde wat

> betreft verdeling van zorg-opvoedingstaken.

> Maar misschien moeten ouders ook nog opgevoed

> worden. ;)

Dat klinkt wel heel anders dan jij altijd bepleit, maar beter ten halve gekeeerd……

Alimentatieplichtigen komen hun verplichtingen ook na. Anders worden ze geholpen door het LBIO.

Verdeling zorg- en opvoedingstaken is een wassen neus. Moeders eisen het alleenrecht daarvoor op en krijgen van de rechter bijna altijd gelijk daarin.

>

> > De KA stopt op het 21e jaar,

> Niet altijd, soms bestaat er een verlengde

> voortgezette onderhoudsplicht i.v.m. studie van

> het kind, de ouders kunnen dat zijn overeengekomen

> in een convenant.

Bij kinderen die Onder Toezicht zijn geSteld houdt de onderhoudsplicht door de staat bij hun 18e op.

Waarom is dat eigenlijk afwijkend?

>

> > is die aftrekpost er ook voor getrouwde ouders?

>

> Onder voorwaarden ja, als het kind niet kan

> voorzien in eigen levensonderhoud, geen recht

> heeft op enige uitkering (w.o. studifinanciering)

> Dat verandert dus.

Over die aftrekpost maak ik even een nieuw topic aan. ;)

• E.A.

> Dat klinkt wel heel anders dan jij altijd bepleit,

Waarschijnlijk heb je mijn berichten geïnterpreteerd vanuit je eigen aannames. Ik heb bij mijn weten nooit bepleit dat alleen de “niet-verzorgende ouder” financieel verantwoordelijk zou moeten zijn.

Ik daag je uit om 1 bericht te zoeken waarin ik gezegd heb dat verzorgende ouders niet aan hun financiële verantwoordelijkheid hoeven te worden gehouden ( s.v.p. zonder de context weg te laten)

• pinguin

Haha, jij interpreteert het duidelijk vanuit je eigen aannames.

Ik reageerde op:

>Hetzelfde wat betreft verdeling van zorg-opvoedingstaken