Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

belastingteruggaaf

• pinguin

Wat mag je als niet-verzorgende ouder eigenlijk allemaal aftrekken van de belasting?

Ik betaal 350 euro per maand voor 2 kinderen aan KA. Dit mag ik geloof ik opgeven voor een gedeelte.

Ex geeft geen kleren, knuffels, speelgoed mee tijdens de bezoekweekenden.

Ik koop dat nu dus zelf. (jassen, schoenen, kleren, bedden, dekbedden, lakens etc.) Mag ik dit opgeven?

wasmachinekosten, elektriciteit, water, gas. Ik vraag maar wat.

Reiskosten (als openbaar vervoer) voor de omgangsregeling?

Wat nog meer (of minder)?

• TopCat

Kinderalimentatie is als zodanig niet aftrekbaar voor de Inkomstenbelasting!

U kunt wellicht wel in aanmerking komen voor “Uitgaven voor levensonderhoud kinderen jonger dan 30 jaar”.

U moet dan voldoen aan de volgende voorwaarden:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aftrekposten/aftrekposten-03.html#P44_4278

Het aftrekbaar bedrag is echter forfaitair, d.w.z. dat u een vast bedrag mag aftrekken, ook als u meer uitgeeft aan kosten levensonderhoud.

Zie voor de tabel:

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/aftrekposten/aftrekposten-07.html#P112_10887

T.C.

• pinguin

Begrijp ik goed dat het dus om een vast bedrag gaat waar de rechter eigenlijk al rekening mee houdt en dat dus reeds aan ex wordt gegeven?

Dus alles wat ik naast de volledig betaalde KA behoefte door mij nog wordt aangeschaft te behoeve van de kinderen moet ik gewoon uit mijn 30 procent van de draagkracht betalen?

• Hans

en partner alimantatie is dat wel aftrekbaar?

• TopCat

Partneralimentatie is geheel aftrekbaar bij de alimentatieplichtige.

Bij de alimentatiegerechtigde wordt de ontvangen alimentatie belast.

T.C.

• TopCat

pinguin schreef:

>>> Begrijp ik goed dat het dus om een vast bedrag gaat waar de rechter eigenlijk al rekening mee houdt en dat dus reeds aan ex wordt gegeven? <<<

Het “vast bedrag” wordt in mindering gebracht op je belastbaar inkomen. De “opbrengst” van deze belastingvermindering is afhankelijk van je jaarinkomen en het bijbehorende belastingtarief, en wordt toegerekend aan de draagkracht.

Doordat je dus minder Inkomstenbelasting betaald, wordt je draagkracht hoger.

Het is dus niet zo dat je ex het door jou afgetrokken bedrag incasseerd…

Haar “winst” zal hooguit 30% van het aftrekbaar bedrag zijn. (afhankelijk van diverse factoren)

>>> Dus alles wat ik naast de volledig betaalde KA behoefte door mij nog wordt aangeschaft te behoeve van de kinderen moet ik gewoon uit mijn 30 procent van de draagkracht betalen? <<<

Yep.

T.C.

• pinguin

Hoe kan men dan nog zeggen dat alimentatie-plichtigen niet onder bijstandsniveau komen?

Het lijkt mij duidelijk dat die 30 % op gaat aan bijvoorbeeld:

Hogere huur door meer slaapkamers.

Kleding etc.

aanvulling op de belachelijk lage omgangsvergoeding van 5 euro.

reiskosten voor de omgang.

extra gas, water, licht etc.

Om nog maar te zwijgen over uitstapjes of vakantie met de kinderen.