Hallo allemaal,
5 en een half jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Thuiskomende uit een avonddienst vond ik alleen een briefje op de bank met de mededeling dat ze was vertrokken en dat ik alles mocht houden. Meer was en lag er niet, telefonisch niet bereikbaar en niet meer te vinden.
5 jaar later heb ik haar weten te traceren en woont ze inmiddels in het buitenland. Zo weg gegaan, niets geregeld en de hypotheek, verzekeringen en enkele andere dingen liepen ook nog op haar naam. Oerstom van haar maar goed, dat doet er niet toe. Ik heb haar een e-mail gestuurd en kreeg reactie! Ze wilde graag dat alles werd geregeld en tevens wilde ze de helft van de overwaarde. Dit kan wat mij betreft, alleen is nu het volgende aan de hand:
al die tijd dat ze weg is en ik verwoede pogingen heb gedaan om haar te bereiken, liepen alle vaste lasten gewoon door. Dit betreffen de maandelijkse hypothecaire lasten, vaste lasten zoals gemeentelijke en waterschapslasten, de inleg voor de kapitaalverzekering en onderhoudskosten. Tevens is er een onderwaarde van ongeveer 8000 euro i.p.v. een overwaarde waar zei het over had.
Nu ben ik het volgende van plan:
Ik blijf gewoon in het huis wonen.
Ik laat het huis netjes taxateren. Er zal zeker een onderwaarde van 8000 euro zijn en de helft daarvan zal zei aan mij moeten geven cq inlossen op bestaande hypothecaire lening.
Ze wilde de helft van de overwaarde maar heeft de gehele 5 en een half jaar niet meebetaald aan de hypothecaire lasten. Deze wil ik tevens nog van haar hebben zodat ze de helft van de overwaarde ( of in dit geval de onderwaarde ) kan krijgen.
Tevens de gemeentelijke en waterschapslasten wil ik graag de helft van.
Ook van de inleg voor de kapitaalverzekering zou ik de helft willen zien.
En zo ook de onderhoudskosten waarvan ik alle bonnen heb bewaard. Tevens de helft.
Mijn vraag in deze is of dit reëel is. In mijn ogen wel. De variabele kosten zoals water, gas en stroom en vele andere gebruikersdingen neem ik hierin niet mee omdat alleen ik de gebruiker ben geweest. Zij heeft geen gas, water enz. verbruikt in die 5 jaar :-)
Ook de verzekeringspremies scheld ik haar kwijt. Inmiddels heb ik die al wel op mijn eigen naam gekregen. Alles wat hier boven staat zou ik eigenlijk willen. Niet meer en niet minder.
Ze gaat er zelf niet mee akkoord, dat weet ik al wel. Dit omdat het om ongeveer 32000 euro gaat. Na aftrek van belastingteruggave, helft van kapitaalverzekering enz. wat ik haar ook terug wil geven, blijft er desondanks nog dik 23000 euro over. Ik heb wel een schikkingsbedrag in mijn hoofd waar ik wel mee akkoord wil gaan maar goed, ik weet welke wegen ik moet volgen als ze niet wil betalen. Daar gaat het hier niet om. Wil gewoon graag weten of bovenstaande reëel is of niet.
Groetjes,
W.S.