Via een gerechtelijk besluit van een jaar geleden ben ik verplicht de helft van de onderwaarde van de hypotheekschuld voor een koophuis te betalen. Pas nu komt mijn ex-partner met de papieren (akte van ontslag hoofdaansprakelijkheid, wijziging tenaamstelling levensverzekering). Mijn vragen hierover:

1) moet ik dat bedrag in een keer opbrengen?

2) wat gebeurd er als ik die schuld niet ineens kan betalen omdat ik zogezegd een “kale kip” ben?

binnenkort verwacht ik mijn 3e kind, ivm ouderschapsverlof (voor 2 kinderen) werk ik sinds begin 2010 gemiddeld maar 8 uur per week (met toeslagen netto ca. € 800,-, kaal net € 500,-), daarnaast heb ik samen met mijn nieuwe vriend door omstandigheden een flinke lening moeten afsluiten en hebben wij daarnaast nog wat betaalachterstanden….ik ben dus in mijn eentje zeker niet kredietwaardig

3) kan mijn nieuwe vriend met wie ik nu samenwoon (geen samenlevingscontract, geen gereg. partnerschap, binnenkort 2 eigen kinderen) ook aansprakelijk gesteld worden?

aangezien alle omstandigheden zijn wij samen ook niet in staat om dit bedrag op te brengen of de lening te verhogen

4) mag mijn ex-partner voor de afbetaling wel de KA voor onze zoon geheel/gedeeltelijk gebruiken?

5) moet ik in het ergste geval de WSPN in/ persoonlijk faillisement aanvragen?

6) Om het nog wat complexer te maken:ik ben van mening dat ik al betaald heb.

Sinds 2007 woon ik met de gezamenlijke zoon gescheiden, de ontbinding van het gereg. partnerschap werd eind 2008 uitgesproken, het 1e vonnis is van medio 2009 (toewijzing huis, KA, gezag) en het 2e begin 2010 (beslissing verdeling schulden).

Vanaf 01/2007 t/m 03/2009 is maandelijks mijn voorlopige belastingteruggave ovv mijn naam op de rekening van mijn ex-partner gestort (geen en/of rekening).

Door alle toestanden had ik uitstel van de aangiftes gevraagd en kwam dus pas begin 2009 hierachter. Via de belastingadviseur heb ik nog getracht dat geld van de belastingdienst terug te vragen. En hun wederom van mijn ex-partner. Maar hij heeft meteen uitstel van betaling gevraagd. Nou is van dat geld van de belastingdienst (is trouwens bijna net zo veel als mijn verschuldigd deel van de onderwaarde) een bepaald deel te veel uitgekeerd. In mijn voorlopige teruggaven zat een gedeelte hypotheekrenteaftrek. Doordat ik niet meer aan het huis meebetaalde (kon ondanks 2 banen geen dubbele woonlasten plus alle kosten voor onze zoon dragen) en ik ook geen papieren van de hypotheek had (mijn ex-partner is kampioen in het achterhouden van informatie) gaf ik het huis niet meer als aftrekpost aan.

Omdat mijn ex-partner uitstel van terugbetaling gevraagd had werd dit teveel uitgekeerde bedrag inmiddels door de belastingdienst bij mij geïnd, oa door dreiging met loonbeslag. Sindsdien ben ik echt een kale kip. Volgens mijn 1e advocaat zouden wij deze vordering opnieuw kenbaar maken zodra mijn ex-partner mijn hypotheekschuld zou opeisen. Dit is nu het geval. Helaas heb ik door langdurige ziekte een andere advocaat gekregen. En deze zegt nu ineens dat dit belastinggeld “foetsie” is. Klopt dit??? Ik dacht dat het ene tegen het andere kon weggestreept worden en mijn schuld daardoor allang betaald zou zijn.

Ik ben ten einde raad.