Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

partneralmentatie ja of nee

• Hans

ik heb 3 kinderen 2wonen er bij mij en 1 woond er bij de moeder

ik betaal geen KA maar wel PA

nu is mij ten oren gekomen dat op het moment dat er geen draagkracht is voor KA er ook geen PA betaald hoeft te worden omdat KA voor PA gaat.

als dit zo is zou ik dus vanaf november 2010 PA hebben betaald waar de (in dit geval) sociale dienst helemaal geen aanspraak op had kunnen maken.

kan iemand mij vertellen of dit klopt ja of nee?

alvast bedankt

hans

• E.A.

Ook KA wordt door de sociale dienst gezien als inkomen en in mindering gebracht op de uitkering.

Als jij denkt dat, doordat je aardig wat KA betaald, het kind dat bij de moeder woont eenzelfde levensstandaard kan hebben als de bij jou wonende kinderen ( hypothetisch) kom je bedrogen uit. Inleveren die KA bij de SDX(

• Hans

hai

daar gaat het niet om

ik betaal geen KA maar wel PA en volgens mijn info is het zo

als je geen draagkracht heb voor KA dan word er ook geen PA gevraagt omdat KA voor PA gaat oftewel

geen KA ook geen PA

en ik betaal wel PA maar geen KA vadaar

• E.A.

In dat geval kan het zijn dat de PA is vastgesteld in een tijd voordat de KA voorrang had.

Op zich is dit voor de PA-betalende niet direct financieel nadelig omdat de PA ( tot nu toe tenminste) volledig als fiscale aftrekpost geldt en KA niet.

Hoe dan ook; er was draagkracht dus kan de SD de uitkering verhalen of de PA/KA in mindering brengen op de uitkering.

• Hans

nou draagkracht dat is het hem juist ik vrees dat de hele berekening foet is eweest want ik moet met 2pubers rondkomen van 75euro in de week en daar moet ook nog geld voor benzine af want ik heb de auto nodig voor mijn werk. dus ik wil zoiezo alles laten herberekenen en niet alleen de alementatie maar meer dingen maar dat is iets wat hier niet thuis hoor.

in ieder geval bedankt voor je reactie

gr hans

• Anne-Mieke

Ik heb de indruk dat u geen PA rechtstreeks aan uw ex betaald, maar een verhaalsbijdrage aan de gemeente. Klopt dat?

• Hans

ja

• Anne-Mieke

Ik had al zo'n vermoeden…

Als één van de (minderjarige) kinderen bij uw ex woont, dan verstrekt de gemeente de bijstandsuitkering aan uw ex in de vorm van gezinsbijstand. En de gemeente kan die gezinsbijstand op u verhalen op grond van de wettelijke onderhoudsplicht die u heeft voor zowel uw ex als voor het kind dat bij haar woontvoor zover uw draagkracht dat toelaat

Volgens de Hoge Raad is gezinsbijstand een onsplitsbaar bedrag. D.w.z. dat het niet te verdelen is in een ‘kinderdeel’ en een ‘ouderdeel’. U betaalt met de verhaalsbijdrage de aan uw ex verstrekte gezinsbijstand, die dus voor zowel haarzelf als voor het kind bestemd is, en afhankelijk van uw draagkracht geheel of gedeeltelijk, aan de gemeente terug. U kunt daarom ook niet stellen dat u wel PA, maar geen KA betaalt! In feite betaalt u immers beiden, maar dan in de vorm van één bedrag aan verhaalsbijdrage.

Zou er géén minderjarig kind bij uw ex wonen, dan wordt het een ander verhaal. Uw ex krijgt dan n.l. geen gezinsbijstand, maar een (lagere) bijstandsuitkering voor alleenstaanden. En die is alleen op u te verhalen op grond van uw wettelijke onderhoudsplicht voor uw ex (en dus vergelijkbaar met het betalen van alleen PA).