Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dochter gaat bij pa wonen en die eist nu allimentaie van mij kan dit zo maar

• dussie

Mijn ex heeft besloten dat mijn dochter bij hem komt wonen achter mijn rug heeft hij alles al geregeld,school,etc.

Hij is geen voogt,heeft haar wel erkent,maar nooit de voogdij aan gevraagt.

Wij zijn 12 jaar geleden uit elkaar gegaan en zijn nooit getrouwt geweest,hij is al snel daar na met mijn toen nog beste vriendin getrouwt.Waar hij in middels van gescheiden is.

Hij heeft toen voor gesteld om 100 euro aan mij te betalen per maand,daar ben ik toen mee akoord gegaan.

dit is nooit wettelijk geregeld,of vast gesteld.

Hij betaalde wel maar moest er meestal wel om vragen.

Ter goede orde,uit liefde voor mijn kind heb ik met veel pijn in mijn hard,haar laten gaan het was haar en haar vader der beslissing niet de mijnen.Ik ben er nog aardig stuk van.

Nu wil hij dat ik ook ga betalen voor mijn dochter,terwijl ik al 13 jaar alles alleen heb betaald en nooit om geld heb gevraagt.

kan dit nu zo maar hij eist het zelfde bedrag.

Wie kan mij advies geven?

Ik heb zelf geen inkomen mijn man werkt,kan hij dit eissen?

groetjes dussie

• E.A.

Als de biologische vader geen wettelijk gezag heeft , is dit strafbaar, het is nl. onttrekking van een minderjarige aan (uw) wettelijk gezag. Het is mogelijk hiervoor aangifte te doen, mocht u dat willen.

• Anne-Mieke

N.a.v. de reactie van E.A.:

U schreef dat u uw dochter zelf heeft laten gaan uit liefde voor het kind. In feite heeft u er dus mee ingestemd (ook al was het met tegenzin) dat uw dochter bij haar vader ging wonen en in dat geval is er geen sprake van onttrekking aan het ouderlijk gezag door de vader. Of op z'n minst is dat discutabel.

Daarbij; als dochter al zo'n 15 jaar of ouder is en aangeeft dat ze persé niet meer terug wil naar u, dan is de kans vrijwel nihil dat een rechter haar zal verplichten weer bij u te gaan wonen. U draagt welliswaar het eenhoofdig gezag en heeft dus volgens de wet het recht om zelf voor uw dochter te zorgen, maar geen rechter gaat voorbij aan de eigen wil van een bijna volwassen kind. De politie zal een kind van die leeftijd ook niet weghalen en terug naar de moeder brengen als het kind dat zelf niet wil en het een goed en veilig onderkomen heeft (al of niet bij de vader).

M.b.t. de alimentatie.

Beide ouders (al of niet gezagdragend) zijn en blijven onderhoudsplichtig voor hun kinderen tot 21 jaar, waar die kinderen ook wonen. Als uw dochter bij haar vader woont kan daarom van u een onderhoudsbijdrage (alimentatie) gevraagd worden. Of u ook daadwerkelijk alimentatie voor uw dochter moet gaan betalen is echter mede-afhankelijk van uw draagkracht. Heeft u geen draagkracht omdat u geen eigen inkomen heeft, dan hoeft u ook geen alimentatie te betalen. U hoeft n.l. nooit méér alimentatie te betalen dan wat uw draagkracht toelaat, ongeacht de behoefte van uw kind.

• pinguin

>Hij betaalde wel maar moest er meestal wel om vragen.

>,terwijl ik al 13 jaar alles alleen heb betaald en nooit om geld heb gevraagt. :S

Mogelijk heeft u nu de handen vrij om aan de slag te gaan, althans u heeft een verdiencapaciteit, om draagkracht te genereren.