Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zorg voor de kinderen

• PeterKerkhof

Dag allemaal

Ik ben vader van 2 kinderen. Zowel ik als mijn vrouw werken beiden. Mijn vrouw heeft een nul-uren contract, ik een vast contract.

Mijn vrouw werkt ongeveer 3 dagen per week, ik 4 dagen per week. Als mijn vrouw moet werken, zorg ik vaak voor de kinderen, of we brengen ze naar de kinderopvang.

We zijn nu van plan om te gaan scheiden. Ik wil na de scheiding ook de zorg voor de kinderen krijgen(2 dagen per week). Ik weet dat mijn vrouw moeilijk kan gaan doen.

Hoe groot is de kans dat de rechter mij de zorg voor de kinderen toewijst? Moet ik kunnen aantonen dat ik ook voor mijn kinderen zorg, zo ja hoe?

Peter

• Juffrouw.Muis

Jij geeft aan dat je graag een Co.-ouderschap wil voor de kinderen. Belangrijk daarbij is dat de ouders het onderling goed kunnen regelen en er onderling geen slechte verstandhouding is. Is je vrouw het niet eens met een Co.-ouderschap, dan is het over het algemeen gedoemt te mislukken. Zo zal ook een rechter er over denken en dat is dan niet in het belang van de kinderen.

Als een Co.-ouderschap geen optie is en beide ouders willen de zorg voor de kinderen, delf je in Nederland als man helaas nog steeds het onderspit normaal gesproken, tenzij je zou kunnen aantonen dat de moeder een slechte moede lid is

• PeterKerkhof

Hoi

Dank voor de reactie.

Echter, ik heb gelezen dat er op 1 maart 2009 de Wet bevordering voortgezet ouderschap en zorgvuldige scheiding in werking is getreden. Als er geschillen zijn, kan de rechter toch een regeling treffen voor de toedeling aan ieder der ouders van de zorg- en opvoedingstaken.

Als beide ouders voor de scheiding evenveel tijd stopten in de zorg en opvoeding van de kinderen, dan zou het toch normaal moeten zijn dat na de scheiding net zoveel tijd in de zorg en opvoeding voor de kinderen besteed kan worden? Immers, als dit niet gebeurd dan verslechterd de band met de kinderen. Op deze manier blijven beiden ouders betrokken bij school-, opvoedingsactiviteiten.

Peter

• Anne-Mieke

Peter237 Schreef:

——————————————————-

> Hoi

>

> Dank voor de reactie.

> Echter, ik heb gelezen dat er op 1 maart 2009 de

> Wet bevordering voortgezet ouderschap en

> zorgvuldige scheiding in werking is getreden. Als

> er geschillen zijn, kan de rechter toch een

> regeling treffen voor de toedeling aan ieder der

> ouders van de zorg- en opvoedingstaken.

Klopt, maar rechters gaan dan toch vaak uit van een standaard omgangsregeling (twee weekenden per maand en de helft van de vakanties) als uw ex niet mee wil werken aan een andere regeling. Het is maar net welke rechter u treft en hoe sterk uw argumenten zijn of u er in zo'n geval een uitgebreidere regeling uit kunt slepen. Tegenwoordig is die kans in elk geval alweer groter dan een paar jaar geleden. Ik zou dus wel alles op alles zetten. Nooit geschoten is immers altijd mis!

> Als beide ouders voor de scheiding evenveel tijd

> stopten in de zorg en opvoeding van de kinderen,

> dan zou het toch normaal moeten zijn dat na de

> scheiding net zoveel tijd in de zorg en opvoeding

> voor de kinderen besteed kan worden? Immers, als

> dit niet gebeurd dan verslechterd de band met de

> kinderen. Op deze manier blijven beiden ouders

> betrokken bij school-, opvoedingsactiviteiten.

Heeft u helemaal gelijk in, dus moet u dat ook zeker als argument gebruiken!

En blijf zeker óók proberen om toch in onderling overleg met uw vrouw tot een co-ouderschapsregeling te komen. Het kan zinvol zijn om daar een mediator bij in te schakelen, maar dan moet uw vrouw daar wel aan mee willen werken.

Succes!

• levis

Het is toch ideaal als uw ex kan werken als de kinderen bij u zijn. Kinderopvang is volgend jaar niet te betalen.

• GJvdZ

Nu redereer je heel erg rationeel ;-) Veel mensen in scheiding kunnen echter niet meer zo rationeel redeneren. Helaas.

Ik heb mijn huidige woning een paar jaar terug onder de marktprijs kunnen kopen, omdat de scheidende eigenaars elkaar het licht in de ogen niet meer gunden. Ze hadden liever dat de ander ook een restschuld had na verkoop, dan dat ze op een volwassen manier de boel verkochten en een leuk startkapitaal hadden voor de rest van hun leven.

• levis

Je hangt aan mij berichtje! Ik weet niet zeker of je op mij reageert.

Mijn kinderen hebben nog niet eens de minimale bezoekregeling van 1 keer per 14 dagen een weekend. Of 2 etmalen per week of gewoon co-oudersschap.

Mijn ex geloofd niet dat ik dat onder andere omstandigheden heel heel graag zou willen. Hij gelooft liever dat ik de boel saboteer.

Ik weet zeker dat mijn kinderen er veel gelukkiger door zouden worden. Maar nu na 5 jaar begin ik de hoop wel een beetje op te geven dat het ooit zover gaat komen.

Groet Levis

• popeyes

Misschien was het een vooruitziende blik..?

De afgelopen jaren zijn de huizenprijzen gezakt.. Hebben de scheidende eigenaars van weleer het misschien helemaal niet zo gek gedaan en bent u nu de eigenaar van een huis die minder waard is dan de aanschafprijs van weleer/enige jaren geleden?