Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wat te betalen van kinderalimentatie

• frank23

Ik ben inmiddels 1,5 jaar weg bij bijna ex-man. Wij hebben, in redelijk overleg, voor co-ouderschapgekozen voor onze 3 (puber)kinderen. Week op, week af. Ik ben degene met nauwelijks inkomen en mijn ex-man betaalt mij alimentatie (voor mij en de kinderen). Hebben afgesproken dat ik de administratie van de kinderen blijf doen maar in de praktijk komt het er op neer dat ik álles betaal voor de kinderen! Mijn exman betaalt alimentatie en verder niets, natuurlijk de kosten voor onderhoud als de kinderen bij hem zijn, maar die heb ik ook. Van de kinderalimentatie blijft weinig over om nog mee te delen in de kosten voor onderhoud die ik maak. Eigenlijk kan ik beter alle rekeningen aan hem geven en dat hij verder alles regelt, en dat hij geen kinderalimentatie betaald… Dat is eigenlijk de praktijk.

Mijn vraag is dan ook: wat ‘moet’ je van kinderalimentatie betalen? Natuurlijk lees ik op diverse sites dat deze alimentatie bedoeld is voor kosten van levensonderhoud e.d. en dat de kinderen zo ‘gewoon’ door moeten kunnen leven… Helaas heb ik héél weinig inkomen dus in de weken dat ze bij mij zijn kan ik weinig met ze ondernemen dit in tegenstelling tot de weken bij hun vader die een stuk ruimer inkomen heeft.

Begrijp me goed, ben NIET jaloers, ben tenslotte zelf uit dat luxe leventje gestapt. Maar zet vraagtekens bij alle betalingen van de kinderen die ik nu doe….

• Pjoter3

Wat is er in de co-ouderschap overeenkomst, (convenant) afgesproken, een vast bedrag aan alimentatie per maand voor de kinderen/cq Partner alimentatie.

Staat er ook in de convenant dat er mede gerekend moet worden de verplichte jaarlijkse indexering.

Is deze berekening van dit alimentatie bedrag gedaan voor een berekening van draagkracht ex partner, of is dit een bedrag waar u beide toen overeengekomen zijn.

Is er dus een bedrag uit voort gekomen door deze berekening, en ook bekrachtigd door de rechter als zijnde, dit is de draagkracht die de ex partner kan betalen voor ex en zijn kinderen, dan is dat bedrag alleen ter beschikking om er alles mee te kunnen doen, dat dit dan te weinig zou wezen voor een levenstandaard is dan jammer, De Tering naar de nering zetten, de ex partner is niet meer verplicht om meer te betalen aan de kinderen aan extra kosten, of er moet in het convenant besloten staan dat u voor extra grote kosten, een beroep kan doen op uw ex.

Is alleen onderling een bedrag afgesproken die niet bekrachtig is, en ook niet via een berekening tot stand is gekomen als zijnde zijn draagkracht, dan kan er dus overleg komen voor een hogere bijdrage voor zijn kinderen, u zou ook eventueel een herziening aan kunnen vragen via advocaat.

Aanvulling: bent u op de hoogte van allerlei subsidie`s die u eventueel zou kunnen krijgen, bv huursubsidie, Kind gebonden budget, enz enz.

Hier een website waar u simpel kunt kijken of het de moeite loont om daar eens achter aan te gaan. target="_blank">Rechtopgeld