Ik ben inmiddels 1,5 jaar weg bij bijna ex-man. Wij hebben, in redelijk overleg, voor co-ouderschapgekozen voor onze 3 (puber)kinderen. Week op, week af. Ik ben degene met nauwelijks inkomen en mijn ex-man betaalt mij alimentatie (voor mij en de kinderen). Hebben afgesproken dat ik de administratie van de kinderen blijf doen maar in de praktijk komt het er op neer dat ik álles betaal voor de kinderen! Mijn exman betaalt alimentatie en verder niets, natuurlijk de kosten voor onderhoud als de kinderen bij hem zijn, maar die heb ik ook. Van de kinderalimentatie blijft weinig over om nog mee te delen in de kosten voor onderhoud die ik maak. Eigenlijk kan ik beter alle rekeningen aan hem geven en dat hij verder alles regelt, en dat hij geen kinderalimentatie betaald… Dat is eigenlijk de praktijk.
Mijn vraag is dan ook: wat ‘moet’ je van kinderalimentatie betalen? Natuurlijk lees ik op diverse sites dat deze alimentatie bedoeld is voor kosten van levensonderhoud e.d. en dat de kinderen zo ‘gewoon’ door moeten kunnen leven… Helaas heb ik héél weinig inkomen dus in de weken dat ze bij mij zijn kan ik weinig met ze ondernemen dit in tegenstelling tot de weken bij hun vader die een stuk ruimer inkomen heeft.
Begrijp me goed, ben NIET jaloers, ben tenslotte zelf uit dat luxe leventje gestapt. Maar zet vraagtekens bij alle betalingen van de kinderen die ik nu doe….