Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

termijn boedelscheiding

• J

In november 2010 is de scheiding uitgesproken, banktegoeden verdeeld. Van de inboedel wilde mijn ex niets hebben, dit in het belang van de kinderen.

Nu denkt hij dat hij geld van mij tegoed heeft ivm de waarde van de inboedel. Ik ga niets betalen, daar de inboedel verdeeld zou moeten worden.

Heeft mijn ex na ruim een jaar nog recht om de helft van de inboedel op te eisen?

• Anne-Mieke

Is in het echtscheidingsconvenant of in de beschikking van de rechtbank vastgelegd dat uw ex afziet van zijn deel van de inboedel? Zo ja, dan heeft uw ex nergens recht meer op. Zo nee, dan kan uw ex nog steeds de helft van de inboedel opeisen.

• J

Mijn ex heeft in 2011 een briefje gegeven met hetgeen hij wilde hebben. Dit heb ik ook allemaal gegeven.Dit was echter mnder dan de waarde van de inboedel.

Nu, 1 jaar later, komt er weer een briefje met zaken die hij hebben wilt, omdat de verdeling niet eerlijk was gebeurd. Hij wilde destijds echter niets meer, omdat hij wilde dat er voor de kinderen in huis niets zou veranderen.

Moet ik heir dan weer gehoor aan geven? Het kan en mag toch niet zo zijn, dat hij met tussenpozen mij steeds briefjes laat toekomen met zaken die hij wilt hebben.

Van meubels, allen 18 jaar oud, wilt hij niets hebben. Nu moet hij droger, ik heb 3 kinderen en hij is alleen, wasmachine laptop alle kinderfoto's en nog meer dingen hebben.

Moet ik hier nu weer in tegemoetkomen?

In het convenant staat vermeld dat inboedel verdeeld moet worden. Hoeveel jaar moet ik hier nog in meegaan?

• Anne-Mieke

Als in het convenant vermeld staat dat de inboedel verdeeld moet worden, dan zal dat alsnog moeten worden gedaan. Uw ex kan echter niet zomaar bepaalde (waardevolle) goederen opeisen, de verdeling van de inboedel dient n.l. in onderling overleg en naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid te gebeuren.

Lukt het niet om in onderling overleg een voor beiden aanvaardbare verdeling van de inboedel te maken dan is het raadzaam daarvoor een deskundige (mediator, advocaat, notaris) in te schakelen. In het uiterste geval zal de rechter verzocht moeten worden de inboedel te verdelen.

Zie hier voor tips voor een eerlijke verdeling van de inboedel:

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/scheiden/inboedel-verdelen.html

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/inboedel-inventarisatie-goederen.html