Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Dochter

• Chanel2206

Hallo,

Deze vraag staat niet helemaal juist op dit prikbord maar helaas is het advocatenprikbord nog steeds off-line.

Een vriendin van mij (15 jaar gescheiden) zat (zit) in de bijstand.

Ze was druk bezig met zoeken naar werk en omscholing maar kreeg toen een hersenbloeding.

Ze heeft een dochter van 25 die bij haar ingeschreven staat en bij haar woont.

Nu dreigt de uitkering van mijn vriendin stopgezet te worden omdat ze vinden dat de dochter (met eigen inkomen) maar moet betalen voor het levensonderhoud.

Dochter weigert om ook maar iets te betalen (echt niets!).

Vriendin heeft ultimatum gesteld dat ze dan het huis uit moet maar ook dat weigert dochter.

Welke rechten (en/of plichten) heeft mijn vriendin?

Hoe kan zij, daadwerkelijk, de dochter het huis doen verlaten?

Weet iemand het antwoord of misschien een link naar een forum waarop wij antwoord kunnen krijgen?

Alvast bedankt!

Chanel

• Pjoter3

Hallo Chanell2206.

Het klopt dat vanaf 2012 er een wet komt waarbij kinderen vanaf 21, gaan betalen voor ouders die in bijstand zitten, dus dat de uitkering van ouder aangepast gaat worden aan inkomen van kind, men gaat er van uit dat zowie zo kostgeld cd vergoeding betaald hier voor wordt.

Het kind heeft een ultimatum gehad, een termijn bv van 2 weken om spullen te pakken, maar dat weigert dochter.

de enigste manier om kind van 25 jaar uit huis te krijgen, is geen leuke manier, maar eerst schriftelijk aanstellen met datum van moment niet meer welkom,

Kom men na deze datum binnen, dan heeft zij de mogelijkheid om via politie melding te doen van huis vrede breuk, namelijk zij is niet meer welkom, en u wilt dat de politie haar weghaalt, Meestal zal dit door het kind wel erger gemaakt worden schelden dreigen enz, reden te meer voor politie voor ingrijpen.

Na het weghalen verwijderen uit uw woning is het heel verstandig dan om sloten te veranderen van alle buitendeuren, kost helaas geld, maar is dan jammer.

Men kan dit nu al doen bij wijze van spreken als kind van 25 jaar naar het werk is.

het kind verliest na de 21 jaar onderhouds plicht, onderdak in natura is een recht voor de ouders, geen plicht.

een gezonde situatie ontstaat er natuurlijk niet mee, verhouding dochter/ moeder is al een tijdje zoek denk ik.

goede vraag

2e stuk forum

2e aanvulling. is het bijstand of wia uitkering. wia is onveranderd.

Dan een hele goed stuk overdit probleem, waar bij ook instaat 1 een ouder gezin, met 1 kind thuiswonend heeft over bijstand bedrag van € 1035,00 ontheffing vrijstelling.

Probleem uitkering

bij meerder thuis wonende kinderen dan vervalt zowie zo subsidies

Veel sterkte voor uw vriendin toegewenst.

• Anne-Mieke

Volgens Art.1:392 BW lid 1 is dochter verplicht tot het verstrekken van levensonderhoud aan haar moeder in het geval haar moeder behoeftig is. Als dochter het ouderlijk huis weigert te verlaten waardoor de bijstandsuitkering van moeder gekort of gestopt wordt en dochter weigert ook bij te dragen in de kosten van levensonderhoud van haar moeder, dan zou moeder die bijdrage ook via de rechter kunnen afdwingen op grond van dochters wettelijke onderhoudsplicht. Misschien dat dochter eieren voor haar geld kiest als zij hiermee wordt geconfronteerd.

• Chanel2206

Bedankt voor de antwoorden!

Dat het niet leuk zou worden wisten we al maar nu weten we tenminste hoe en wat.

• Pjoter3

Anne-mieke

Een goed antwoord, alleen ga ik ook vermoeden krijgen dat er ergens een advocaten gilde ondersteund moet worden.

Namelijk om gang naar de rechter te verkrijgen moet men dus via advocaat doen, zitten kosten aan.

Een langdurige kwestie die stress oplevert, telkens een gang naar advocaat, thuis zenuwslopend sfeer.

Terwijl op korte termijn genoeg mogelijkheden zijn, namelijk op die datum niet meer welkom, mag politie de dochter uit het huis zetten, niks aanvragen niks lopen naar de rechter, geen advocaat kosten.

Op dat moment stress, verziekte sfeer kortstondig, direct duidelijk wat bedoelt werd door moeders, en kan moeders vanaf dat moment de kosten gebruiken voor opbouw haar leven, en niet nodeloos via advocaat haar rechten die ze al heeft moeten verdedigen.

Er zal wel iets over wettelijk regelingen die via advocaat komen, als antwoord van jou, dat zo iets meer indruk maak tegen over de dochter, Geloof mij moeder hoeft heeft niks meer wettelijk te doen, De dochter heeft wel wettelijke plichten na 1 januari 2012, en als de dochter dit dus niet wilt, Ga zij maar naar de rechter via advocaat.

Niet de moeder.

Groetjes Peter.

• E.A.

Als de moeder een indicatiebesluit heeft vanhet CIZ voor minimaal 10 uur te verlenen zorg per week en aannemelijk kan worden gemaakt dat de dochter deze zorg verleent is het mogelijk dat er geen sprake is van een “gezin”.

In dat geval wordt de moeder voor de bijstand als alleenstaande aangemerkt. Gevolg hiervan is dat er ook geen rekening wordt gehouden met het inkomen van de dochter.

• rickje

dit bericht over dochter gaat over mijn dochter maar leg het nog even uit.mijn dochter betaald wel woongeld en zoon ook maar als je kinderen 18 zijn krijg je alleen maar een alleenstaande uitkering en daar mijn dochter pas afgestudeerd is wordt daar ook nog eens 130 euro vanaf gehaald. door haar krijg ik ook geen hulp meer (na herseninfarct).dus ze pakken mij en niet mijn dochter .voor haar is dit een hotel maar wil haar niet met harde hand eruit gooien wie raad weet laat het weten . gr rickje

• Pjoter3

Hallo rickje.

Antwoorden zijn al gegeven.

voor haar is dit een hotel Hoe komt dat deze situatie is ontstaan, en wie is daar verantwoordelijk voor.

wil haar niet met harde hand eruit gooien Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

is allemaal geen verwijt maar dingen om over na te denken.

aai jij de mens dan wordt jij geslagen, sla jij de mens dan wordt jij geaaid.

Wat is voor jou de beste oplossing/situatie, en wat ben jij bereid te doen om hier in te komen.

Zelf egoïsme laat zien dat je van andere kunt houden.

Wat je loslaat komt sneller terug dan men denkt.