Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

dochter van overleden zus wil niet bij vader wonen

• daan69

Hallo allemaal,

In november 2010 overlijdt mijn zus geheel onverwachts en slechts 51 jaar. Zij en haar ex- man hebben 2 kinderen, een zoon van inmiddels 24 jaar en een dochter van 16 jaar.

Mijn zus en haar ex-man hadden co-ouderschap en hadden een goede verstandhouding.

Mijn zus en ik waren zeer close; we woonde naast elkaar, aten iedere avond samen, gingen samen op vakantie en waren zelfs samen zwanger van onze jongsten. Je zou kunnen zeggen dat we leefde als één familie.

Na het overlijden van mijn zus is mijn nichtje bij haar vader gaan wonen. Dit ging al heel snel mis. Er was constant ruzie wat zo hoog opliep dat mijn nichtje niet meer bij haar vader wil wonen. Sinds april woont ze dus bij mij.

De relatie tussen mijn nichtje en haar vader is alleen maar verslechterd en mijn nichtje wil nu officieel bij mij komen wonen en ook dat ik de beslissingen voor haar mag nemen.

Weet iemand of dit kan en hoe ik dit moet regelen?

• Anne-Mieke

Dat uw nichtje officieel bij u komt wonen is heel eenvoudig te regelen. Zij kan zich n.l. zelfstandig op uw adres in laten schrijven bij de gemeente zonder toestemming van haar vader. Als ze daadwerkelijk bij u woont is het zelfs wettelijk verplicht dat ze op uw adres wordt ingeschreven! Zolang er nog een gezagdragende ouder is (in dit geval de vader) is het voor u echter niet mogelijk om de voogdij over uw nichtje te krijgen.

• Hans

ik lees dit een beetje met gemengde gevoelens

het kind mag blij zijn met zo'n super tante die haar op wil/kan vangen.

aan de anderte kant vind ik dat je een kind niet bij een vader weg moet trekken terwijl het nog volop in een rouwproces zit.

een kind wat een ouder verliest zal zich bijna altijd tegen de andere ouder opzetten.

het kind is boos en kwaad op de hele wereld want waarom is juist mijn moeder van me afgenomen.

aan de andere kant vader en moeder waren dan wel gescheiden maar gezien de goede verstandhouding zal ook bij vader dit aangekomen zijn als een donderslag bij heldere hemel. de moeder van zijn kind is er niet meer en dan ben je niet boos dat je ex is overleden maar dat de moeder van je kind is overleden. je kind zie je lijden onder de hele situatie. eerst de scheiding nu het overlijden hoeveel kan een kind hebben.

wat ik zou adviseren,

ga een neutraal gesprek aan met vader en dochter kies geen partij maar ga er gewoon tussen zitten als bemiddelaar.

spreek af dat ze wel tijdelijk bij jou mag wonen maar maak het niet te definitief door haar bij jou in te schrijven dan word de verstandhouding tussen jou en de vader ook verstoord en is een oplossing zoeken alleen maar moeilijker geworden.

maak verder duidelijke afspraken mocht er ineens weer een ruzie ontstaan dat ze even naar jou toe kan komen als het moet een of twee nachtjes blijven slapen maar maak het altublief niet definitief dat komt niemand ten goede en laten we eerlijk zijn hebben we zelf ook niet tegen onze ouders lopen schreeuwen ik loop weg of ik ga wel ergens anders wonen.

mochten jullie er samen niet uitkomen zoek dan profecionele hulp maar trek het gezin niet uit elkaar.

ik vind het heel knap wat je allemaal doet en hoe jij je er voor inzet

mijn respect heb je.

heel veel sterkte in de toekomst voor jullie allemaal

gr hans

• GJvdZ

Ik sluit me aan bij wat Hans zegt. Op korte termijn lijkt het het makkelijkste om haar gewoon bij jou in huis te nemen. Op langere termijn zal dat hoogstwaarschijnlijk meer schade aanrichten dan wat goed is. De relatie tussen vader en kind zal er niet beter op worden, sterker nog, de relatie zal alleen maar beter worden als vader en dochter samen door deze periode heen “moeten”.

(Ik spreek uit ervaring: mijn zusje en vader hebben lang geleden hetzelfde doorgemaakt. Pas na 30 jaar zijn ze weer “on speaking terms” nadat eerst de boel helemaal was ge-escaleerd en beschadigd).