Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Buitenland scheiding

• buitenlander

Ik heb feitelijk een eenvoudige vraag en ik hoop hier wat antwoorden te vinden hierover …

Ik was getrouwd in Nederland. Vervolgens met mijn vrouw geemigreerd naar het buitenland (EU). Daar liep alles spaak.

Scheiding in dat land aangevraagd en verleend.

In Nederland heb ik nooit iets ervan laten registreren.

Hoe zit het nu dan? Ben ik volgens de wet in NL dan nog steeds getrouwd of niet?

De reden dat ik dit vraag zal jullie mogelijk nog meer verbazen … We zijn weer samen al ca. 1 jr en gaat super eigenlijk. Dus feitelijk willen we het huwelijk wel weer in ere herstellen. Ik wil alleen even weten of we dit nou weer helemaal vanaf het begin moeten doen dan of simpelweg de scheiding in het buitenland negeren, akte in nl weer opvragen en opnieuw hier laten registreren… Klinkt stom natuurlijk en ik snap ook wel dat het niet zo werkt vermoedelijk, maar ik wil gewoon even weten hoe en wat.

Bedankt alvast voor jullie reacties :)

• Anne-Mieke

Als er rechtsfeiten in het buitenland hebben plaatsgevonden (zoals echtscheiding) bent u verplicht die te laten registreren in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van uw woongemeente (Wet GBA, Artikel 65 lid 3). Eigenlijk had u dat meteen al moeten doen bij uw hervestiging in Nederland!

• buitenlander

Anne-Mieke Schreef:

——————————————————-

> Als er rechtsfeiten in het buitenland hebben

> plaatsgevonden (zoals echtscheiding) bent u

> verplicht die te laten registreren in de

> gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

> van uw woongemeente (Wet GBA, Artikel 65 lid 3).

> Eigenlijk had u dat meteen al moeten doen bij uw

> hervestiging in Nederland!

Met alle respect maar u heeft het niet goed gelezen vermoed ik. Ik ben nooit teruggekeerd naar NL. Dus ik leef nog steeds in het land waar ik ook gescheiden was. Ik heb dus ook geen woongemeente in NL. En ben er nooit hergevestigd. Sterker nog, geen haar op mijn hoofd denkt daaraan zelfs :)

Ik ging er echter wel vanuit dat als een scheiding in het buitenland is uitgesproken, dit zou worden doorgegeven aan het land waarin het huwelijk werd voltrokken maar blijkbaar dus niet..

Bedankt evengoed voor de reactie.

• Anne-Mieke

Ik heb het wel goed gelezen hoor :) Maar als u op een Nederlands forum vraagt of u uw huwelijksakte kunt opvragen en opnieuw hier kunt laten registreren, dan ga ik ervan uit dat u met hier Nederland bedoelt en dat u dus ook in Nederland woont. Lijkt me logisch tóch?

Als u het huwelijk met uw partner weer in ere wilt herstellen zult u dat inderdaad weer helemaal vanaf het begin moeten doen. Maar daar ging u zelf volgens mij ook al vanuit ;)

In elk geval veel geluk gewenst samen!