Mijn partner is in 2009 gescheiden. Nu heeft een belastingadviseur haar aangifte en die van haar ex. man gedaan en hierin netjes zoals het hoort het eigen woning forfait en de aftrekbare rente 50%/50% verdeeld tussen beide.
De belastingadviseur had echter verzuimd het eigen woning forfait naar rato van de huwelijkse periode toe te passen. Ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting was hij vergeten mee te nemen in de aangifte.
Nu heeft hij ook een post “fictieve alimentatie” in de aangifte meegenomen ten grootte van de aftrekposten waardoor mijns inziens tegen alle afspraken haar de aftrekpost wordt ontnomen.
Anders gezegd, het heft de aftrekpost op.
Op deze manier is haar de aftrekpost eigen woning waar ze netjes aan meebetaald heeft verdwenen.
Hierop heeft ze een schrijven aan de Belastingdienst gestuurd, netjes alles gespecificeerd en verzocht om ambtshalve vermindering van de reeds definieve aangifte 2009. Deze is inderdaad toegekend en ze ontvang een voorlopige aanslag 2009.
Nu een half jaar later ontvangt ze een definitieve aanslag waarin alles weer is teruggedraaid. Een motivatie ontbreekt.
Ik begrijp het nu even niet meer en wil een gesprek met de Inspecteur aanvragen.
Misschien kan iemand mij aan wat tips of nieuwe gezichtspunten helpen?