Hallo nieuwbegin.
Kort door de bocht, ‘kan ik zo het huis op mijn naam krijgen zonder hem uit te kopen?’, nee!
Naar ik aan neem zal er een hypotheek rusten op uw koopwoning. Deze zal staan op uw partners naam dan wel op die van uw beiden. Uw hypotheekverstrekker zal (bijna) nooit akkoord gaan met een wijziging in die zin dat uw partner afstand doet van het huis en/of hypotheek. De redenatie zal zijn: u heeft geen inkomen, waar zou u dan de hypotheek van kunnen betalen? Als de hypotheek niet betaald wordt zal de verstrekker u moeten dwingen de woning te verkopen. Bij gedwongen verkoop zal de woning vaak minder opbrengen dan de hypotheek hoog is en daardoor zal de verstrekker verlies lijden. Dan is het voor de verstrekker voordeliger dat ze bij twee personen geld kunnen halen, ongeacht of ze dit geld hebben of niet.
Als u ex-partner vertrekt (naar het buitenland zelfs) terwijl de woning nog steeds op beide namen staat dan heeft u een probleem. Wederom, wie gaat alles betalen? U kunt proberen een uitkering aan te vragen maar dan is er een kans dat de uitkeringsinstantie zegt, u heeft kapitaal, de woning (dan wel de overwaarde van de woning), verkoop die maar eerst en leef daar van, kom daarna maar terug. Maar u kunt niet verkopen want voor verkoop heeft u toestemming nodig van uw expartner en die is niet aanwezig. Dan moet u eerst een rechtzaak aanspannen dat u met vervangende toestemming van de rechter de woning mag verkopen. Ondertussen stapelen de rekeningen zich op.
Als er geen hypotheek meer is op uw woning zou de woning aan u toegeschreven kunnen worden. Maar dan komt de belasting om de hoek kijken. De woning en inboedel vertegenwoordigen een bepaald bedrag. Deze dient bij scheiding verdeeld te worden. U geeft aan dat uw expartner overal van af ziet. De belasting zou dit kunnen zien als schenking en daarover dus belasting kunnen vragen. Tegelijkertijd zit u nog steeds zonder inkomen, en het uitkeringsverhaal staat hierboven.
U zou recht kunnen hebben op alimentatie = inkomen. Van partneralimentatie kunt u afzien, van kinderalimentatie niet. Echter, als u ex-partner vertrekt naar het buitenland is het maar de vraag of u het ook kunt innen.
Al met al zal het moeilijk worden de woning op uw naam te krijgen zolang er geen inkomen is, zelfs als de woning meer waard zou zijn dan de hypotheek hoog.
Het beste wat ik u kan aanraden is om informatie op te gaan vragen bij bv. juridisch loket in uw woonplaats of via hun u laten doorverwijzen naar een advocaat welke werkt op een toevoeging (een tegemoetkoming in de kosten van een advocaat door de overheid indien u deze niet zelf kunt betalen, dan blijft er een eigen bijdrage over die u dan wel moet betalen) waar u met u vragen terecht kunt voor de scheiding en alles er om heen.
Ik hoop dat u nu wat meer informatie heeft en verder kunt,
Groetjes,
Sweet21