Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

koophuis behouden zonder uitkopen

• nieuwbegin

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op deze site en ik heb niet al te lang geleden het besluit genomen om te willen scheiden. Mijn partner heeft last van of borderline of een andere persoonlijkheidsstoornis en ik trek het niet meer om te leven in de onzekerheid over wanneer er weer een woedeaanval is. Ik heb 2 jonge kinderen van 5 en 2.

Ik volg een opleiding waarmee ik volgend jaar mei klaar ben. Ik geval van nood kan ik ook ALLES op ALLES zetten en dan ben ik binnen een paar maanden klaar, maar dan zou ik de zorg voormijn kindjes in deze moeilijke tijd geheel moeten uitbesteden en mijn stage afronden op een plek waar ik dat liever niet wil. Dus niet mijn eerste keuze, maar als het moet ( ivm de woedeaanvallen en een onhoudbare situatie ) dan doe ik dat. Dus op dit moment geen inkomen…..

WIj hebben een koophuisen mijn partner zegt altijd dat als wij gaan scheiden dat hij dan overal afstand vandoet, dus ook van het huis.

Ik heb het vermoeden dat hij zelfs naar het buitenland zal vertrekken……Nu wil hij dus geeneens dat ik heb uitkoop, maar kan dat eigenlijk zomaar ? Kan ik zo het huis op mijn naam krijgen zonder hem uit te kopen ???

Alvast bedankt voor jullie antwoorden, ik zal hier regelmatig komen denk ik.

• Sweet21

Hallo nieuwbegin.

Kort door de bocht, ‘kan ik zo het huis op mijn naam krijgen zonder hem uit te kopen?’, nee!

Naar ik aan neem zal er een hypotheek rusten op uw koopwoning. Deze zal staan op uw partners naam dan wel op die van uw beiden. Uw hypotheekverstrekker zal (bijna) nooit akkoord gaan met een wijziging in die zin dat uw partner afstand doet van het huis en/of hypotheek. De redenatie zal zijn: u heeft geen inkomen, waar zou u dan de hypotheek van kunnen betalen? Als de hypotheek niet betaald wordt zal de verstrekker u moeten dwingen de woning te verkopen. Bij gedwongen verkoop zal de woning vaak minder opbrengen dan de hypotheek hoog is en daardoor zal de verstrekker verlies lijden. Dan is het voor de verstrekker voordeliger dat ze bij twee personen geld kunnen halen, ongeacht of ze dit geld hebben of niet.

Als u ex-partner vertrekt (naar het buitenland zelfs) terwijl de woning nog steeds op beide namen staat dan heeft u een probleem. Wederom, wie gaat alles betalen? U kunt proberen een uitkering aan te vragen maar dan is er een kans dat de uitkeringsinstantie zegt, u heeft kapitaal, de woning (dan wel de overwaarde van de woning), verkoop die maar eerst en leef daar van, kom daarna maar terug. Maar u kunt niet verkopen want voor verkoop heeft u toestemming nodig van uw expartner en die is niet aanwezig. Dan moet u eerst een rechtzaak aanspannen dat u met vervangende toestemming van de rechter de woning mag verkopen. Ondertussen stapelen de rekeningen zich op.

Als er geen hypotheek meer is op uw woning zou de woning aan u toegeschreven kunnen worden. Maar dan komt de belasting om de hoek kijken. De woning en inboedel vertegenwoordigen een bepaald bedrag. Deze dient bij scheiding verdeeld te worden. U geeft aan dat uw expartner overal van af ziet. De belasting zou dit kunnen zien als schenking en daarover dus belasting kunnen vragen. Tegelijkertijd zit u nog steeds zonder inkomen, en het uitkeringsverhaal staat hierboven.

U zou recht kunnen hebben op alimentatie = inkomen. Van partneralimentatie kunt u afzien, van kinderalimentatie niet. Echter, als u ex-partner vertrekt naar het buitenland is het maar de vraag of u het ook kunt innen.

Al met al zal het moeilijk worden de woning op uw naam te krijgen zolang er geen inkomen is, zelfs als de woning meer waard zou zijn dan de hypotheek hoog.

Het beste wat ik u kan aanraden is om informatie op te gaan vragen bij bv. juridisch loket in uw woonplaats of via hun u laten doorverwijzen naar een advocaat welke werkt op een toevoeging (een tegemoetkoming in de kosten van een advocaat door de overheid indien u deze niet zelf kunt betalen, dan blijft er een eigen bijdrage over die u dan wel moet betalen) waar u met u vragen terecht kunt voor de scheiding en alles er om heen.

Ik hoop dat u nu wat meer informatie heeft en verder kunt,

Groetjes,

Sweet21

• nieuwbegin

Dank u wel voor dit snelle antwoord.

Op dit moment heb ik geen inkomen, maaaaaar ik kan versneld mijn opleiding afronden ( maand of 4 vanaf nu ) en dan kan ik aan het werk als pedagigisch werker. Bij een fulttime dienstverband verdien ik dan € 1785 bruto als aanvang salaris.

De hypotheek is 190.000 en op dit moment gaan de huizen voor € 200.000-210.000 weg ( als ze al snel verkocht worden ).

Als ik nu versneld mijn opleiding afrond ( wat best goed te doen is ) aan het werk ga, kan ik hem dan uitkopen ? En red ik dat op mijn loon allemaal dan ?

En hij wil mij niet op de spits drijven qua uitkopen hoor. Hij vind het bij wijze al goed als ik hem voor een euro uitkoop als dan de oplossing is dat zijn kindjes hun stabiliteit in dit huis houden.

Dat hij naar het buitenland zou gaan, is misschien beter voor hem. Ik ga ervan uit dat hij allimentatie betaald, maar als hij dat niet doet omdat hij in het buitenland in een situatie komt dat dat niet gaat vind ik het ook prima. Als ik maar mijn leven op de rit krijg…

• nieuwbegin

nog even als aanvulling. je kan hem het best vergelijken met iemand die heel zwaar in het leven staat terwijl hij dat eigenlijk niet wil. Dus het liefst stapt hij overal uit ( vandaar zijn beweging naar het buitenland. Maar ik zou er niet verbaasd om zijn als hij zichzelf wat zal aandoen. Hij wil mij niet beroerd achter laten alleen is het leven voor hem te zwaar.

Omdat ik DAAR niet op wil wachten wil ik scheiden. Dus ik probeer een manier te bedenken die voor mij het handigste is om in dit huis te blijven voor mijn kindjes……

• TopCat

.

Kansloos, helaas…..

Er is geen enkele bank die u op een bruto slaris van € 1.785,= een hypotheek gaat verstrekken van ruim 2 ton.. (190.000 + 10.000 uitkoopsom + kosten)

T.C.

• Cashew

Zolang de hypotheek betaald wordt, maakt het de bank niet uit wie er in het huis woont. Echter, wanneer u het huis alleen op uw naam wilt krijgen, dan zult u meer moeten verdienen dan eur 1785 bruto per maand. Voor een huis met een hypotheek van deze hoogte heeft u een bruto jaarinkomen nodig van om en nabij de eur 45.000. Dat heeft u niet, dus is het niet mogelijk om het huis alleen op uw naam te krijgen.

• popeyes

Kunt u mij uitleggen hoe u tot de conclusie komt dat een inkomen van 1785 euro bruto/per maand voldoende is om in dit specifieke geval het huis op eigen naam te krijgen?

Het lijkt mij toch dat het verkrijgen van een hypotheek ook in grote mate afhankelijk is van de rentestand en niet te vergeten, het contract dat de persoon in kwestie heeft met zijn/haar werkgever. (Vast of tijdelijk contract.)

• Cashew

@ Popeye: u leest niet goed: Een bruto maandsalaris van eur 1785 is ONvoldoende om de hypotheek van dit bedrag op de eigen naam te krijgen! Zelfs bij een lage rentestand.

Zelfs bij een lage rente (3.8% variabel met NHG) zit je op een rentelast van eur 633,33 per maand! En aangezien per 1-8-11 een volledig aflossingsvrije hypotheek niet meer is toegestaan, zal de maandlast hoger zijn dan alleen de rentelast omdat je voor tenminste 50% van de waarde van het huis een aflossingsvoorziening moet treffen in de vorm van banksparen of annuïteit. Daarbij zal er geen volledig 30 jaar meer aftrek zijn, omdat daar al een deel van is genoten voor ditzelfde huis toen het op 2 namen stond waarvan er één van de aanvrager is, en ook dat verhoogd de maandlast!

Met een bruto maandsalaris van eur 1785 zit je met een beetje mazzel op een netto inkomen van eur 1300 per maand. Met deze hypotheek verwoon je meer dan 50%, aangezien de toeslagen niet meegenomen worden bij de berekening voor de hypotheek. Je moet er ook rekening mee houden dat buiten de hypotheek ook nog de energie betaald moet worden, verzekeringen, telefoon, internet, televisie, abonnementen etc.

En bij het berekenen van het maximaal leenbedrag wordt er niet gerekend met de variabele rente, maar met de peilrente die op dit moment op 5,7% ligt! Een vast contract (of een intentieverklaring) zijn vanzelfsprekende vereisten! Wanneer iemand geen vast contract heeft, zal er met de flexregels gerekend worden, wat het maandinkomen alleen maar zal verlagen.

Mijn conclusie is dus: met dit maandinkomen is het dus ONMOGELIJK om het huis op haar naam te krijgen, de bank zal niet accoord gaan met ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid.

Edit: ik heb geschreven dat wanneer de maandlast betaald blijft worden, het geen probleem is om in het huis te blijven. Dat zal dan wel op 2 namen blijven staan.

• nieuwbegin

dank jullie wel voor je reacties. Een geluk bij een ongeluk : het bljkt dat ik dit jaar 2 jaar inschrijfduur heb bij de woningbouwvereniging. Ook zij hebben huizen hier in het dorp, heel veel juist allemaal eengezinswoningen. De wachttijd is ongeveer 3 jaar.

Ik kan in het huis blijven wonen totdat ik een huurhuis heb. Dat is nu geregeld.

De kids kunnen gewoon naar hun eigen school blijven gaan, omdat ik uiteindelijk inhet dorp blijf wonen. Mijn man en ik hebben dit nu zo geregeld. Het is niet dat we gaan scheiden uit ruzie, maar omdat mijn man zo depresief is en ook suicidaal dat de kwaliteit van ons huwelijk zo slecht is dat we elkaar loslaten op huwelijks gebied.

Als in in het komende jaar het toch niet ga volhouden hier, dan heb ik ook tijdelijke woonruimte MET behoud van inschrijfduur bij de woningbouw. En anders is er voor mijn partner ook tijdelijke woonruimte hier in de buurt.

Dank jullie wel

• henk@vervloetenco.nl

Een kennis van mij leeft al jaren gescheiden van haar partner. Er is nooit scheiding van tafel en bed aangevraagd. Onlangs heeft hij een erfenis gehad en is de hypotheek van het eigen huis afgelost. Nu zijn beide partners het er over eens om officieel scheiding te gaan aanvragen. Mijn kennis krijgt het huis en mag de erfenis behouden zonder dat zijn partner een “strakke”verdeling wil. De partner heeft ook nagenoeg niets. Kan dit zomaar zonder fiscale consequenties? wel wil de partner de helft van de waarde van het huis als dit wordt verkocht en mijn kennis gaat blijvend samenwonen.