Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Levensonderhoud van kinderen jonger dan 21 jaar?

• GJvdZ

Ik heb een een vraag over de aftrekpost voor kinderen jonger dan 21 jaar.

Ik betaal maandelijks ca. 1000 euro kinderalimentatie aan mijn ex-partner voor onze 4 kinderen. De kinderen zijn gemiddeld 5 dagen in de week bij hun moeder en 2 dagen bij mij.

Kom ik in aanmerking voor de aftrekpost voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 21 jaar?

Ik twijfel vooral door deze passage in de folder van de belastingdienst: “in dat kwartaal heeft niemand in uw huishouden recht op kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering voor dit kind. Zie Geen kinderbijslag door bijzondere omstandigheden”. De kinderbijslag gaat in z'n geheel naar hun moeder, mijn huishouden ontvangt dus geen kinderbijslag.

• Anne-Mieke

Ja, u komt in aanmerking voor de aftrekpost levensonderhoud kinderen. Dit omdat u uw recht op kinderbijslag niet kunt benutten (omdat uw ex die ontvangt).

• GJvdZ

Dankjewel. Ik ga meteen mijn voorlopige teruggave aanpassen.

• schakel

U komt niet in aanmerking voor deze aftrekpost bij een kind met studiefinanciering.

Als studiefinanciering niet van toepassing is: zie antwoord Anne-Mieke hierboven.

• Anne-Mieke

Bedankt voor de aanvulling schakel. Ik ging er vanuit dat de moeder voor alle vier de kinderen kinderbijslag ontvangt en er dus geen sprake is van studiefinanciering, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

• GJvdZ

De oudste is 14, dus nog geen studiefinanciering :-)

• Anne-Mieke

Ok, dat is dan mazzel ;) Overigens is bij de berekening van de alimentatie meestal al rekening gehouden met die mogelijke aftrekpost. Die verhoogt n.l. de draagkracht.

• GJvdZ

Dat klopt, maar wij hebben een lager bedrag afgesproken omdat we de geldende normen idioot hoog vonden. We hebben de draagkracht dus niet in detail berekent maar gekeken wat er voor de kinderen nodig is.

• Anne-Mieke

Heel verstandig, want dat scheelt vaak een hoop ellende :)

In elk geval dus een leuke belastingmeevaller voor u. Kunt u toch weer iets extra's van doen voor de kinderen b.v.