Hoi Papa,
Zo te lezen doet u meer dan voldoende om financieel voor uw kind te zorgen. Blijft over de omgangsregeling. Hoe groot acht u de kans dat uw ex daadwerkelijk naar de rechter stapt?
Probeer uw ex zoveel mogelijk ervan te overtuigen (desnoods via een brief van een advocaat) dat het ook niet in haar en vooral in jullie kind belang is om dit door te zetten. De rechtgang is duur, geld dat niet besteed kan worden aan het kind. En de uitkomst is onzeker. Ja, zes weken is lang maar zoals al eerder gezegt wat vind de rechter belangrijker, regelmatig contact of het financiele plaatje. Als ze helemaal pech heeft en de rechter gaat mee in een nieuwe omgangsregeling krijgt ze wellicht zelfs minder alimentatie, naast het feit dat u het extra niet hoeft te betalen. (Uiteraard staat het u vrij dat wel te doen, maar dat hoeft zij in eerste instantie niet te weten of u dat blijft doen of niet bij een rechtsgang.). Dat lijkt me, van haar gezichtpunt uit gezien, niet in het belang van het kind. Ook niet in haar belang, maar de rechter komt zoveel mogelijk voor het belang van het kind op (of zou dat moeten doen).
Als uw ex niet voor rede vatbaar is en toch naar de rechter wil stappen dan lijkt het me voor u slim om vooral het bovenstaande uit uw bericht zoveel mogelijk als bewijs (schriftelijk) mee te nemen. En u kunt ook als tegeneis een andere omgangsregeling voor leggen. Benadruk dat u geen (voldoende) inkomen kan genereren in Nederland, dat uw bedrijf er goed voor staat in het buitenland zodat u aan uw financiele verplichting kan voldoen. Dat u voor opvang heeft gezorgt indien nodig en dat contact van kind met u altijd mogelijk is (de techniek staat immers tegenwoordig voor niets). Indien van toepassing, dat u zich laat informeren over de voortgang van uw kind (op school, sport bv). Dat de weken dat u kind wel bij u is dat beide dit positief ervaren. Dat u niet bekend is dat het voor het kind nadelig is dat u zes weken niet fysiek aanwezig bent. (Desnoods ondersteunt door brieven van school, huisarts ect ect).
Ga niet met modder gooien richting uw ex maar laat haar maar uitleggen aan de rechter dat het in het belang van het kind is u regelmatig te zien maar niet langer financieel te ondersteunen omdat u zonder werk komt te zitten indien de omgangsregeling voortgezet dient te worden. En waaruit het blijkt dat de omgangsregeling, die al praktijk is geworden, nadelig voor jullie kind zou zijn.
Hou er rekening mee dat waarheid een ruim begrip is (er kan van alles beweerd worden, de rechter toets niet op waarheid maar wat voor hem/haar het meest logisch klinkt). Slechte rapporten vanaf het moment dat de nieuwe omgang is gaan lopen? Kind emotioneel in de problemen? Nachtmerries, bedplassen … Vraag bewijs waaruit dat blijkt (daarom is contact met bv school ook belangrijk, dan weet u zeker hoe het kind daar wordt ervaren qua gedrag en prestaties).
Wat de praktijk betreft. Ook al zou de rechter uiteindelijk beslissen dat de oude omgangsregeling gehandhaafd moet worden. Wie gaat u dwingen dat ook te doen? Gaat u ex het kind voor u (dichte) deur afzetten? Naar het buitenland sturen? Alimentatie kan afgedwongen worden, omgang wordt moeilijker. Dan zou u ex al dwangsommen moeten eisen op het moment dat het kind niet wordt opgehaald. En wat let u om op die dagen dat het kind bij u hoort te zijn uw kind naar uw ouders te laten gaan? U bent op dat moment verantwoordelijk voor uw kind, nergens staat dat u ook fysiek aanwezig dient te zijn. Immers, als het kind bij u ex is heeft ze toch ook wel eens oppas, of logeert het kind elders? Is ze ook niet altijd fysiek aanwezig? Wat u doet wanneer het kind bij u is is niet aan haar om in te vullen. Het kind kan dus gerust logeren bij oma/opa (indien zij dat ook willen en kunnen natuurlijk).
Let wel, ik ben natuurlijk niet een rechter. Sterker nog, ik sta in de schoenen van uw ex. Drie kinderen en een standaard omgangsregeling (om de 2 weken een weekend en de helft van de vakanties) waarbij de ex vanaf het begin al hier niet aan houd. Inmiddels gaan de oudste twee niet meer heen en de jongste alleen als het ex uitkomt (dat is dus al niet in de vakanties ‘dan heb ik als ik vrij ben altijd de kinderen’ of ‘ zoveel vrije dagen heb ik niet’ (echt wel) ‘dan moet ik jouw werk doen’ en meer van dat soort smoezen welke uiteraard bij de rechter niet werden genoemd, toen was het ja en amen, zucht). Dan kan ik van alles eisen en willen, maar bij een onwillige ex (welke reden dan ook) kom ik niet ver. Ja, ik kan de kinderen voor zijn deur neer zetten, maar is dat in het belang van de kinderen, ergens zijn waar ze op dat moment niet gewenst zijn?
Toch nog even een waarschuwing, welke wellicht ook nog een drempel kan zijn voor uw ex. Indien de rechter er niet uit komt na het horen van beide standpunten kan deze buro jeugdzorg/kinderbescherming er bij halen. Ook al heb ik positieve ervaring bij buro jeugdzorg (aanvraag pgb voor 2 kids), zoals ik bij diverse berichten lees, hou deze instanties zoveel mogelijk bij het kind weg. Voor je het weet is het ‘in het belang van het kind’ om bv het kind buiten huis te plaatsen en dan is het einde echt zoek …. pffff
M.vr.groet,
Sweet21