Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

werken in het buitenland

  • papa

    Ik heb een eigen bedrijf en heb omdat het in Nederland niet goed gaat een vestiging geopend in Zuid Amerika.

    Ik ben iedere keer 6 weken weg en dan weer 2 a 3 weken terug in Nederland, mijn zoon is dan deze weken aan een gesloten bij mij en we hebben het reuzen naar onze zin.

    Hij is graag bij mij.

    Nu hebben we in het convenant afgesproken dat hij iedere 2 weken een weekend bij mij is en de woensdag middag.

    Mijn ex wil nu naar de rechter stappen en aanvechten dat ik iedere keer 6 weken weg ben.

    Hoe sterk staat ze hier in?

    Zij is er toch ook bij gebaad dat ik een inkomen kan genereren?

    mvg papa

  • Sweet21

    Hoi papa,

    Heeft u overlegt met uw expartner dat u de omgangsregeling wilde veranderde of was dit gewoon een mededeling aan haar? Ik kan me zo voorstellen dat je als verzorgende je je leven inricht naar afgesproken omstandigheden. In dit geval zou dat bv betekenen woensdag en om het weekend (extra) kunnen werken omdat uw kind (tot ieders plezier) dan bij u is. Indien het kind niet langer bij u is betekend dit of (dure) opvang danwel niet (meer) werken.

    Daarnaast is 6 weken voor uw kind best wel lang een ouder niet te zien, al zal dat ook aan leeftijd en karakter gebonden zijn. Dit kan zich dan uiten in opstandig/verdrietig gedrag wat uw expartner dan moet opvangen. In beide gevallen legt u zo het door u veroorzaakte probleem bij uw expartner neer.

    Eigenlijk zou u voor opvang moeten zorgen voor de dagen dat u niet fysiek aanwezig bent. Uiteraard kan dit uw expartner zijn maar dan dient dit wel gecompenseerd te worden. Als er sprake is van kinderalimentatie, wordt er voor de dagen dat uw kind bij u is dit in mindering gebracht op de berekening. Dit zou u weg kunnen strepen tegen de dagen dat u kind bij u is tussen de 6 weken door, maar blijft onverlet dat uw exparter met extra onkosten zit indien opvang nodig is in die zes weken.

    Wellicht kunt u met uw expartner om de tafel gaan zitten om samen tot een oplossing te komen. Over hoe in contact te blijven met kind als u zes weken in het buitenland verblijft (webcam, skype, bellen op vaste tijden ect ect), danwel dat u wellicht halverwege de zes weken een weekend op en neer gaat voor contact met uw kind als dat financieel mogelijk is of in ieder geval bij bijzondere gelegenheden. En dat u voor opvang zorgt (misschien opa/oma of een broer/zus?) danwel uw expartner compenseerd voor de extra onkosten indien het kind bij uw expartner blijft.

    Deze verandering kunnen jullie op papier zetten en ondertekenen en voor bekrachtiging via een advocaat al dan niet naar de rechter sturen. Dat is goedkoper dan ieder voor zich moeten verdedigen wat een ieder het beste lijkt. Daaruit komen vaak alleen maar verliezers, het kind voorop. En de uitkomst is onzeker. (wat vind de rechter belangrijker, regelmatig contact of het financiele plaatje?)

    Hoop dat jullie beide er uit komen, vooral voor het kind.

    M.vr.groet,

    Sweet21

  • papa

    hi Sweet 21,

    Bedankt voor de reactie, mijn ex werkt niet op deze dagen en heeft hier ook geen behoefte aan, ik geef haar extra financiële steun in de tijd dat ik weg ben.

    Let wel in de weken dat ik er wel ben zorg ik voor onze zoon, in tijd per jaar is dit het dubbelen dan dat ik officieel hoef.

    Ik heb haar ook verteld dat in geval dat ze weg wil of hij ziek is naar mijn ouders kan, deze zorgen graag voor hem al zijn ze wel op leeftijd.

    Ik draag verder bij buiten de alimentatie om aan zijn kleding, sporten etc. dingen die ik niet hoef te doen want hij is mijn verantwoordelijkheid ook.

    Als ik niet dit werk doe dan is er geen inkomen meer , dus ik vind dat het ook in haar belang is dat ik op deze manier werk, ik kan mijn bedrijf niet failliet laten gaan dan is alles weg . Ik doe dit om te zorgen dat er middelen zijn voor nu en voor later.

    Mevr. groet

    papa

  • Sweet21

    Hoi Papa,

    Zo te lezen doet u meer dan voldoende om financieel voor uw kind te zorgen. Blijft over de omgangsregeling. Hoe groot acht u de kans dat uw ex daadwerkelijk naar de rechter stapt?

    Probeer uw ex zoveel mogelijk ervan te overtuigen (desnoods via een brief van een advocaat) dat het ook niet in haar en vooral in jullie kind belang is om dit door te zetten. De rechtgang is duur, geld dat niet besteed kan worden aan het kind. En de uitkomst is onzeker. Ja, zes weken is lang maar zoals al eerder gezegt wat vind de rechter belangrijker, regelmatig contact of het financiele plaatje. Als ze helemaal pech heeft en de rechter gaat mee in een nieuwe omgangsregeling krijgt ze wellicht zelfs minder alimentatie, naast het feit dat u het extra niet hoeft te betalen. (Uiteraard staat het u vrij dat wel te doen, maar dat hoeft zij in eerste instantie niet te weten of u dat blijft doen of niet bij een rechtsgang.). Dat lijkt me, van haar gezichtpunt uit gezien, niet in het belang van het kind. Ook niet in haar belang, maar de rechter komt zoveel mogelijk voor het belang van het kind op (of zou dat moeten doen).

    Als uw ex niet voor rede vatbaar is en toch naar de rechter wil stappen dan lijkt het me voor u slim om vooral het bovenstaande uit uw bericht zoveel mogelijk als bewijs (schriftelijk) mee te nemen. En u kunt ook als tegeneis een andere omgangsregeling voor leggen. Benadruk dat u geen (voldoende) inkomen kan genereren in Nederland, dat uw bedrijf er goed voor staat in het buitenland zodat u aan uw financiele verplichting kan voldoen. Dat u voor opvang heeft gezorgt indien nodig en dat contact van kind met u altijd mogelijk is (de techniek staat immers tegenwoordig voor niets). Indien van toepassing, dat u zich laat informeren over de voortgang van uw kind (op school, sport bv). Dat de weken dat u kind wel bij u is dat beide dit positief ervaren. Dat u niet bekend is dat het voor het kind nadelig is dat u zes weken niet fysiek aanwezig bent. (Desnoods ondersteunt door brieven van school, huisarts ect ect).

    Ga niet met modder gooien richting uw ex maar laat haar maar uitleggen aan de rechter dat het in het belang van het kind is u regelmatig te zien maar niet langer financieel te ondersteunen omdat u zonder werk komt te zitten indien de omgangsregeling voortgezet dient te worden. En waaruit het blijkt dat de omgangsregeling, die al praktijk is geworden, nadelig voor jullie kind zou zijn.

    Hou er rekening mee dat waarheid een ruim begrip is (er kan van alles beweerd worden, de rechter toets niet op waarheid maar wat voor hem/haar het meest logisch klinkt). Slechte rapporten vanaf het moment dat de nieuwe omgang is gaan lopen? Kind emotioneel in de problemen? Nachtmerries, bedplassen … Vraag bewijs waaruit dat blijkt (daarom is contact met bv school ook belangrijk, dan weet u zeker hoe het kind daar wordt ervaren qua gedrag en prestaties).

    Wat de praktijk betreft. Ook al zou de rechter uiteindelijk beslissen dat de oude omgangsregeling gehandhaafd moet worden. Wie gaat u dwingen dat ook te doen? Gaat u ex het kind voor u (dichte) deur afzetten? Naar het buitenland sturen? Alimentatie kan afgedwongen worden, omgang wordt moeilijker. Dan zou u ex al dwangsommen moeten eisen op het moment dat het kind niet wordt opgehaald. En wat let u om op die dagen dat het kind bij u hoort te zijn uw kind naar uw ouders te laten gaan? U bent op dat moment verantwoordelijk voor uw kind, nergens staat dat u ook fysiek aanwezig dient te zijn. Immers, als het kind bij u ex is heeft ze toch ook wel eens oppas, of logeert het kind elders? Is ze ook niet altijd fysiek aanwezig? Wat u doet wanneer het kind bij u is is niet aan haar om in te vullen. Het kind kan dus gerust logeren bij oma/opa (indien zij dat ook willen en kunnen natuurlijk).

    Let wel, ik ben natuurlijk niet een rechter. Sterker nog, ik sta in de schoenen van uw ex. Drie kinderen en een standaard omgangsregeling (om de 2 weken een weekend en de helft van de vakanties) waarbij de ex vanaf het begin al hier niet aan houd. Inmiddels gaan de oudste twee niet meer heen en de jongste alleen als het ex uitkomt (dat is dus al niet in de vakanties ‘dan heb ik als ik vrij ben altijd de kinderen’ of ‘ zoveel vrije dagen heb ik niet’ (echt wel) ‘dan moet ik jouw werk doen’ en meer van dat soort smoezen welke uiteraard bij de rechter niet werden genoemd, toen was het ja en amen, zucht). Dan kan ik van alles eisen en willen, maar bij een onwillige ex (welke reden dan ook) kom ik niet ver. Ja, ik kan de kinderen voor zijn deur neer zetten, maar is dat in het belang van de kinderen, ergens zijn waar ze op dat moment niet gewenst zijn?

    Toch nog even een waarschuwing, welke wellicht ook nog een drempel kan zijn voor uw ex. Indien de rechter er niet uit komt na het horen van beide standpunten kan deze buro jeugdzorg/kinderbescherming er bij halen. Ook al heb ik positieve ervaring bij buro jeugdzorg (aanvraag pgb voor 2 kids), zoals ik bij diverse berichten lees, hou deze instanties zoveel mogelijk bij het kind weg. Voor je het weet is het ‘in het belang van het kind’ om bv het kind buiten huis te plaatsen en dan is het einde echt zoek …. pffff

    M.vr.groet,

    Sweet21

  • papa

    hallo Sweet21,

    bedankt voor de wijze raad, ik blijf het proberen maar het valt niet mee, het probleem met mijn ex is de ene dag schijnt de zon en de andere dag regent het, dit hangt af van met welk been ze haar bed uitstapt.

    ik vind het alleen erg jammer dat ze het uit speelt over de rug van mijn zoon. hij is de dupe.

    groeten papa