Sorry, ik zal proberen het een beetje toe te lichten.
AM plaatst de volgende reactie: "Als ex draagkracht genoeg heeft om partneralimentatie te kunnen betalen vind ik het ongepast de gemeenschap voor de kosten van de bijstandsuitkering op te laten draaien." Als ik het goed begrijp vindt zij dus dat de gemeenschap deze bijstandsuitkering, mits hij/zij voldoende draagkracht heeft, moet verhalen op de ex-partner die blijkbaar in haar ogen (mede) verantwoordelijk is voor deze bijstandsuitkering.
Omdat er meer mensen zijn die een bijstandsuitkering van de gemeenschap ontvangen vraag ik AM of zij vindt dat een bijstandsuitkering altijd moet worden verhaald op de mensen die 'verantwoordelijk' zijn voor deze bijstandsuitkering. Denk aan mensen die een gehandicapt kind (zonder dat er ooit kans is op inkomen uit werk) op de wereld zetten en/of veroorzakers van een ongeval waardoor het slachtoffer niet (meer) in staat is om te werken en noodgedwongen als gevolg van dat ongeval een beroep op de bijstand moet doen.
Als ze een beetje ‘gevoel’ in haar donder heeft, of goede sier wil maken op dit prikbord, zal ze uiteraard zeggen dat in die gevallen er niet verhaald dient te worden.
Ik ben nieuwsgierig waarom zij van mening is dat na een echtscheiding de bijstandsuitkering dan wel verhaald moet worden op de ‘verantwoordelijke’…..