Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

alimentatie vermindering?

  • J

    Hallo allemaal,

    Mijn dochter is 19 en sinds kort werkzaam als kapster. ze verdient nog geen €700 netto. Ze staat bij mij ingeschreven, maar verblijft bij haar vriend. Bij de scheiding is bepaald, dat mijn ex alimentie moet betalen totdat de kinderen 21 zijn. Hij doet dit op mijn rekening en ik regel alles voor de kids. Mijn dochter maak ik geld over. Nu heeft haar vader haar gezegd, dat hij de alimentatie met 60% gaat verlagen. Mijn dochter gaat hier niet mee akkoord, omdat zij nog niet in haar eigen levensbehoeftes kan voorzien.

    Mag het alimentatiebedrag nu zomaar van zijn zijde uit verlaagd worden, of heeft mijn ex zich zowiezo te houden aan de leeftijd in het convenant genoemd, nl 21 jaar.

    Gr J.

  • Marieke

    Jouw ex kan de alimentatie alleen verlagen als hij er een rechter aan te pas laat komen en kan aantonen dat ze draagkracht heeft ofwel dat hij het niet meer heeft.

    Hij kan dat niet eenzijdig opzetten, dan kan uw dochter zelf naar het LBIO stappen om de alimentatie te eisen

  • J

    Marieke,

    Bedankt voor je info.

    Ik dacht zelf al, dat dit niet zomaar kon.

    Toch een zorg voor het kind minder.

    Bedankt, J

  • popeyes

    Toch een paar vragen. Verdubbelt u het bedrag wat u van uw ex krijgt voor uw dochter van 19? En staat er in het convenant dat uw ex tot de 21e verjaardag blijft betalen, zelfs als ze samenwoont met iemand met een eigen inkomen en terwijl ze ingeschreven staat bij u? Zo sterkt staat uw dochter niet als ze er een zaak van maakt. Uw ex is niet gek en geen melkkoe. Blijkbaar heeft hij lucht gekregen van het feit dat uw dochter en u de boel aan het bedonderen zijn. En niet alleen hij wordt bedondert, ook de belastingbetaler. Waarom staat uw dochter niet gewoon bij haar vriend ingeschreven?

  • Sweet21

    popeyes Schreef:

    ——————————————————-

    > Toch een paar vragen. Verdubbelt u het bedrag wat

    > u van uw ex krijgt voor uw dochter van 19? En

    > staat er in het convenant dat uw ex tot de 21e

    > verjaardag blijft betalen, zelfs als ze samenwoont

    > met iemand met een eigen inkomen en terwijl ze

    > ingeschreven staat bij u?

    Mmm, er staat nergens dat vriend een inkomen heeft. Bovendien zal het moeilijk bewijzen zijn dat ze samenwoont als ze bij moeder ingeschreven staat. Ook weten we niet hoeveel alimentatie ze krijgt en of dit opweegt tegen de kosten of dat moeder bij moet springen en zo ja, met hoeveel.

    Zo sterkt staat uw

    > dochter niet als ze er een zaak van maakt. Uw ex

    > is niet gek en geen melkkoe. Blijkbaar heeft hij

    > lucht gekregen van het feit dat uw dochter en u de

    > boel aan het bedonderen zijn. En niet alleen hij

    > wordt bedondert, ook de belastingbetaler. Waarom

    > staat uw dochter niet gewoon bij haar vriend

    > ingeschreven?

    Ze zal bij het LBIO haar gelijk halen, maar bij de rechter is nog maar de vraag. Immers, 18 t/m 21 jaar is indien het kind niet studeert en niet in haar levensonderhoud kan voorzien. Maar aangezien ze officieel thuis woont is een inkomen van 700 euro niet laag te noemen, hoeveel onkosten kan ze dan hebben?

    Misschien toch wel handig als dochter en vader om de tafel gaan zitten om het een en ander te bespreken. Naar de rechter kost ook veel geld, tijd en stress.

    Groetjes,

    Sweet21

  • info@scheidingweb.nl

    Goede morgen.

    Per 1 april komen er nieuwe alimentatie normen deze zijn reeds bekend.

    Het is zeker niet zo dat je naar de rechtbank hoeft of dit via een advocaat te doen.

    Bij elk convenant staat de Nederlandse wetgeving bovenaan en dit houd in dat indien er dringende behoeften zijn of persoonlijke veranderingen er naar het convenant gekeken kan worden.

    Natuurlijk kan de vader proberen om hier iets vanaf te snoepen maar het is vrij normaal dat de alimentatie regelmatig herberekend wordt, ook is het van belang dat de jaarlijkse wettelijke verhoging er ook bij geteld word.

    indien je er verder mee wenst te gaan helpen wij je graag.

    neem gerust eens contact op

    vriendelijke groet Frank Cornelissen

    www.scheidingweb.nl