Ik heb de knoop doorgehakt, over ongeveer een jaar ga ik de scheiding aanvragen. Liefst nu al, maar gezien een zwaar loonbeslag zal dat niet gaan. Geef nog wel om mijn man, maar als een vriend, niet meer. Hij is de vader van mijn kinderen, maar de liefde is op.
Wij hebben 3 kinderen, ik (vrouw) ben de kostwinner, mijn man heeft een ziektewetuitkering. We bewonen een huurhuis.
Ik verdien teveel voor een sociale huurwoning, gelukkig staan er hier in de buurt ook vrije sector woningen die betaalbaar zijn.
Ik wil graag co-ouderschap waarbij de kinderen bij hem ingeschreven blijven, dit is gunstiger voor ons allebei. Gezien mijn inkomen krijg ik toch geen toeslagen, dus dan is het het meest gunstig als hij die kan krijgen.
Wat zijn de dingen die ik nu al kan/moet regelen? Ik wil het hem nu nog niet vertellen, dan ben ik bang dat we in een vechtscheiding belanden, en dat wil ik heel erg voorkomen.
Graag wil ik nog gewoon samen naar ouderavonden etc kunnen gaan.
Dit is hoe ik het bedacht heb:
De kinderen blijven op zijn adres ingeschreven (het huis waar we nu wonen). Ik neem het op me om alle schulden te betalen, na het loonbeslag blijft er nog ongeveer eur 40.000 over. De auto zet ik op mijn naam, maar wel voor gezamenlijk gebruik. De lasten die daar bijhoren, komen dus ook voor mijn rekening, alleen de brandstof die hij gebruikt moet hij zelf betalen.
De kinderbijslag en eventuele KA worden gestort op één van de gezamenlijke rekeningen die we nu hebben zodat we daar de kinderdingen van kunnen doen.
Hij vindt hopenlijk een baan, en anders krijgt hij uiteindelijk een bijstandsuitkering. Doordat ik alle schulden op me neem, zal ik onvoldoende ruimte hebben voor PA, maar zodra het kan, zal ik hem dat betalen voor zolang als hij het nodig heeft/het wettelijk moet.