Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Alimentatie en ontslagvergoeding

  • Frederik3

    De rechter heeft bepaald dat ik mijn ontslagvergoeding moet gebruiken om mijn WW uitkering aan te vullen tot aan het oorspronkelijke salarisniveau, zodat ik in staat blijf de volledige alimentatie te voldoen.

    Op een bepaald moment is dan mijn ontslagvergoeding opgebruikt.

    Als ik na de 38 maanden WW uitkering nog steeds geen baan gevonden heb, kan ik terug naar de rechter om nihilstelling verzoeken.

    De rechter wilde daar nu nog geen uitspraak over doen. Immers, het is nu nog niet bekend of ik een andere baan kan vinden (ik ben bijna 61 jaar).

    Ben ik nu verplicht om mijn ontslagvergoeding daadwerkelijk in te zetten?

    Ik heb het nu niet nodig. Van de WW uitkering en het inkomen van mijn huidige echtgenote, kunnen we rondkomen en de alimentatie betalen.

    Als de WW gestopt is en ik heb geen andere baan, moet ik bij het verzoek om nihilstelling belastingaangiftes overleggen.

    Daaruit zal dan blijken dat ik mijn ontslagvergoeding niet heb ingezet.

    Zal de rechter dan zeggen: aha, je hebt kennelijk van je huidige echtgenote geleefd. Dat is fijn. Daar zal je ex-vrouw erg blij mee zijn.

    Dan kun je nu alsnog van je ontslagvergoeding alimentatie betalen. Stom van je huidige vrouw, dat ze jou financieel ondersteund heeft.

    Mijn vraag is nu: zal de rechter bepalen dat ik dan dus nog voldoende draagkracht heb om alimentatie te betalen? En had ik dus moeten zorgen dat mijn ontslagvergoeding op is?

    Of zal de rechter op basis van een eenvoudige rekensom inzien, dat mijn ontslagvergoeding na 38 maanden op geweest had kunnen zijn, als ik mijn WW had aangevuld tot aan het oorspronkelijke salarisniveau.

    Bij voorbaat dank voor de reactie!

    Frederik.

  • info@scheidingweb.nl

    Goede middag,

    Daar heeft U de rechter helemaal niet bij nodig, Als het goed is staat er in het convenant wanneer de alimentatie naar beneden mag gaan en zo niet kunt u uw ex partner vragen om herziening van alimentatie.

    Indien Uw loon niet toereikend is mag de alimentatie naar beneden totdat u weer een baan gevonden heeft.

    Uw ex is verplicht mee te werken aan de herberekening en de eventuele kosten te delen, Maar die kunt u zelf ook voor uw rekening nemen uit coulance

    Heeft u vragen neem gerust contact op

    www.scheidingweb.nl

  • Frederik3

    Bedankt voor uw reactie. Er was oorspronkelijk een niet-wijzigingsbeding overeengekomen. Die is nu via de rechter van tafel maar de rechter heeft wel bepaald dat ik eerst die ontslagvergoeding moet opmaken en na de WW periode moet terugkomen om opnieuw mijn draagkracht te bepalen, als ik dan nog geen baan heb. Mijn vraag blijft dus staan of ik nu daadwerkelijk die ontslagvergoeding moet opmaken.

  • Anne-Mieke

    Zolang u alimentatieplichtig bent en over vermogen beschikt, loopt u altijd het risico dat de rechter van u verlangt op dat vermogen in te teren in het geval uw inkomen ontoereikend is om (geheel) aan uw onderhoudsverplichting te kunnen voldoen. Bij beantwoording van de vraag of wel of niet ingeteerd moet worden op het vermogen zijn de omstandigheden van het geval bepalend. Het is onmogelijk te voorspellen hoe dat in uw geval zal uitpakken, maar dat u bij een latere herberekening alsnog uw ontslagvergoeding zult moeten aanwenden om te voldoen aan uw onderhoudsverplichting is zeker niet uit te sluiten.