Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

koophuis / scheiding / schulden

  • pat

    hallo.

    even snelle uitleg.

    vroeger ik alleen huis gekocht koopakte op mijn naam en hypotheek.

    later gaan samenwonen en hypotheek op 2 namen gezet.

    daarna nog een geregistreerd partnerschap aangegaan.

    later heeft mijn vrouw een eigen zaak opgezet waarvan ik het financiele gedeelte regelde.

    nu zijn we gescheiden op papier met convenant.

    Daar ik niet meer hielp in de zaak was zij genoodzaakt te stoppen.

    Nu zijn dus na de scheiding schulden ontstaan omdat ze de rekeningen van de zaak niet meer kon betalen.

    nu is mijn vraag:

    Kunnen die schulden op mij vehaald worden? we hebben gezamelijk nog koophuis, echter koopakte staat op mijn naam. (eigenaarsgedeelte volgens gemeente op mijn naam) alleen hypotheek ( akte)staat op beide namen.

    voor de. duidelijkheid de zaak stond alleen op haar naam (volgens kvk) en schulden zijn pas na scheiding ontstaan.

    schulden zijn telefoon rekeningen, reclamecontract en mischien nog belastingdienst (maar daar nog niets van gehoord)

    gaarne uw advies

    mvgr

  • Cashew

    Jullie hadden een geregistreerd partnerschap. Wat is daarin geregeld mbt financiën en eigendom? Als dat min of meer ‘huwelijkse’ voorwaarden zijn waarbij de financiën gescheiden zijn gehouden, dan is het huis van jou en de zaak van haar. zij is echter wel hoofdelijk verantwoordelijk voor de hypotheekschuld, aangezien deze op 2 namen staat.

    Wanner jullie partnerschapregistratie meer weg heeft van een huwelijk in gemeenschap van goederen, dan is de woning voor de helft van haar, ook al staat alleen jouw naam op de koopacte, en staat ook alleen jouw naam geregistreerd als kadastraal eigenaar. Maar jij bent dan ook verantwoordelijk voor de helft van haar zakelijke schuld.

    Het lijkt mij de moeite waard om deze vraag bij jullie advocaat neer te leggen, en dan ook de voorwaarden van de partnerschapsregistratie erbij te pakken.