Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Toeslagen na scheiding

  • Judith2602

    In februari dit jaar hebben we besloten om te gaan scheiding.

    Vanaf 1 april heb ik een nieuwe woning betrokken. Helaas heb ik nog geen toeslagen kunnen aanvragen omdat wij nog niet officieel gescheiden zijn. Mijn vraag is dan ook dat wanneer de scheiding is aangevraagd of ik de toeslagen zoals: zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden buget met terugwerkende kracht kan aanvragen of vanaf de datum van aanvraag scheiding?

  • schakel

    Informatie van de Belastingdienst:

    Als u gaat scheiden of uit elkaar gaat, bent u geen toeslagpartners meer van elkaar. U krijgt de toeslagen dan niet meer samen. Uw toeslag verandert vanaf de datum waarop u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven bij uw gemeente (dat is voor u 1 april 2013)

    U leeft vanaf deze datum duurzaam gescheiden. U leeft gescheiden als u:

    * een verzoek hiervoor bij de rechtbank hebt ingediend of als de rechtbank dit heeft vastgesteld.

    * niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven als uw partner.

    U bent dan géén toeslagpartners meer en u krijgt de toeslagen niet meer samen.

    ———————————————————————————————————————————————————————————————–

    Per 1 april hebt u uw nieuwe woning betrokken en heeft u zich op dit adres laten inschrijven (bij de gemeente - GBA) Per 1 april ontstaat er voor u dus een nieuwe situatie. U kunt vanaf 1 april 2013 met terugwerkende kracht zorgtoeslag, huurtoeslag en kindgebonden budget aanvragen als u deze toeslagen in de oude situatie nog niet had. Als u wel een toeslag had moet deze worden gewijzigd per die datum. U kunt de toeslagen eenvoudig digitaal aanvragen door in te loggen op mijn toeslagen

    Lees hier en voor de informatie van de Belastingdienst lees hier