Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

heb ik recht op voortzetting oude hypotheek

  • pyolande@ziggo.nl

    in december 2012 heeft de rechter de echtscheiding uitgesproken en beschikking afgegeven. ik blijf achter in het koopappartement en heb in 2013 mijn ex uitgekocht voor de helft van de overwaarde. we waren in gemeenschap van goederen getrouwd. in december 2013 is gelukkig nog net binnen de termijn om onder de overgangsregeling te vallen, de ex ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid en de verdelingsakte bij de notaris getekend. Nu lijkt het alsof de hypotheekbank mij toch voor het deel van de ex op een annuïteitenhypotheek wil zetten en alleen mijn deel aflossingsvrij wil door laten lopen. Maar ik val onder de overgangsregeling dan kan de hele hypotheek toch gewoon op de oude basis doorlopen of vergis ik me? Het appartement heeft een ruime overwaarde.

  • Marieke

    Bij ons was het zo, dat de ex van mijn partner op dat moment schriftelijk afstand moest doen op het recht om haar hypotheek deel voort te zetten. Hier had ze twee jaar de tijd voor om dit deel nog op de oude manier ‘mee te nemen’ naar een nieuwe woning.

    Dit heeft ze overigens niet gedaan, hoewel ze nu in een huurhuis zit waar ze de hele boel verbouwd heeft, dus absoluut geen aanleiding geeft om te denken dat ze nog wil gaan kopen.

    Ik zou dit eens navragen bij je hypotheek verstrekker.

  • schakel

    U vergist zich waarschijnlijk 1 jaar. M.i.v. 1 januari 2013 is de wet gewijzigd, later aangevuld met een overgangsregeling tot 1 april waardoor bestaande hypotheken nog met behoud van het oude recht konden worden gewijzigd . Voor een hypothecaire lening of andere lening kon in 2013 verder uitsluitend nog annuïtair (of lineair) worden geleend.

    Vereniging Eigen Huis en de consumentenbond hebben in december 2013 nog een brief geschreven aan minister Blok waarin ervoor gepleit werd dat een partner die gaat scheiden de keuze heeft zijn/haar recht op de bestaande eigenwoningschuld over te dragen aan de partner die in het huis blijft wonen. Deze achterblijvende partner behoudt dan de volledige bestaande schuld en recht op de volledige hypotheekrenteaftrek. Hierdoor behoudt deze veelal dezelfde maandlasten voor het huis en hoeven gescheiden huizenbezitters niet noodgedwongen hun huis te verkopen met het risico van een restschuld. De vertrekkende partner doet afstand van het overgangsrecht en hij of zij zal bij de aankoop van een nieuw huis deze volledig annuïtair aflossen.

    Bij mijn weten is er geen positieve reactie gekomen op deze brief. Dat zou dus betekenen dat uw overgenomen deel van de hypotheek valt onder de nieuwe regels. Hoe het allemaal precies beschreven staat in de verdelingsakte weet ik natuurlijk niet, maar buiten dat zal de wet een doorslaggevende rol in dezen spelen.

    Lees: http://www.eigenhuis.nl/actueel/Dossiers/dossierhra/laatste-nieuws-belastingplan2013/