Ervaringen met De Scheidingsplanner
Het is inmiddels ruim twee jaar geleden dat mijn ex-vrouw en ik officieel gescheiden zijn. Om onze echtscheiding in gezamenlijk overleg goed te regelen en in goede banen te laten leiden zijn we destijds (ruim vier jaar geleden) op zoek gegaan naar een scheidingsbemiddelaar. We hebben onze zaak toen in handen gegeven van De Scheidingsplanner in Roermond.
Het is dus al een behoorlijke tijd geleden dat we met De Scheidingsplanner in zee zijn gegaan. Eigenlijk houd ik er helemaal niet van om mijn gal te spuwen op internet en normaalgesproken zou ik dat dan ook echt niet doen. Maar de problemen waar mijn ex-vrouw en ik nu mee opgezadeld zijn, zijn dermate groot dat ik het alsnog als een soort “plicht” voel om andere mensen te waarschuwen.
Mijn ex-vrouw en ik dachten alles in harmonie op te kunnen lossen, maar uiteindelijk zijn we in een afschuwelijke vechtscheiding verzeild geraakt. Ruim twee jaar geleden heb ik, op basis van informatie die De Scheidingsplanner ons had gegeven, het convenant onder druk ondertekend, terwijl sommige zaken nog niet, of niet goed, geregeld waren. (Volgens die informatie zou het uitstellen van de ondertekening van het convenant vervelende fiscale en financiële consequenties hebben. Ik had (ten onrechte, naar later bleek) het vertrouwen dat we de nog niet geregelde zaken in een later stadium alsnog op een goede manier konden regelen.) Achteraf bleek de door De Scheidingsplanner verstrekte informatie achterhaald te zijn. We hadden dus gewoon nog de tijd kunnen nemen om alles wel goed te regelen alvorens het convenant te ondertekenen. Het heeft ons veel geld gekost en vervolgens kon De Scheidingsplanner ons, met de zaken die alsnog geregeld moesten worden, niet verder helpen. Daarna hebben we allebei een eigen advocaat in de arm genomen. Ik heb het convenant aan verscheidene advocaten voorgelegd en ze zijn het er allemaal over eens dat het een draak van een convenant is: het zijn 21 pagina’s (terwijl 7 pagina’s al veel schijnt te zijn), er staat van alles in wat er helemaal niet in hoeft te staan en alleen maar verwarrend kan zijn, en sommige essentiële punten die er wel in hadden moeten staan ontbreken juist in het convenant. Het convenant is bepaald niet “dichtgetimmerd”, waardoor er op diverse punten alle ruimte blijft voor discussie.
Met betrekking tot ons huis, waar mijn ex-vrouw nog in woont, is niets geregeld in het convenant. Dat huis kost mij maandelijks veel geld en daar staat niets tegenover. Ook met bepaalde fiscale consequenties heeft De Scheidingsplanner geen rekening gehouden. De zaak zit muurvast en ik vraag me af of we er ooit nog uit gaan komen. Wat ik wel weet is dat er nu alleen maar verliezers zijn. Onze kinderen zijn zwaar de dupe en dat vind ik nog het ergste van alles.
Er zullen vast wel mensen zijn die positieve ervaringen hebben met De Scheidingsplanner. In situaties die niet al te gecompliceerd zijn kunnen ze misschien wel goede hulp bieden; daar kan ik niet over oordelen. En iedereen is er uiteraard vrij in om te kiezen door wie hij zijn zaken wil laten behartigen. Op basis van mijn ervaringen geef ik echter nadrukkelijk het advies: haal je geen ellende op de hals en ga op zoek naar een andere scheidingsbemiddelaar.
RR