Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Blijven wonen tot huis verkocht is??????

  • Ping

    Hallo!

    Ik ben sinds januari jl gescheiden. Momenteel woon ik nog in he Koophuis wat op beide namen staat. Ons huis gaat verkocht worden, maar staat nog niet te koop. In het convenant staat dat mijn ex, zolang ik hier nog woon de hypotheek lasten betaald en geen partner alimentatie. Mocht ik hier vertrekken moet ik de helft meebetalen, maar ontvang ik wel Partneralimentatie.

    Ik twijfel enorm over wat ik moet doen… Hier blijven wonen tot t verkocht is of met alle financiële gevolgen van dien een plek voor mezelf zoeken, wat betekend dubbele lasten etc. En wat als het huis na 3 jaar nog te koop staat? Dan stopt de alimentatie en ben ik, zoals de situatie nu is, niet instaat om die lasten te dragen…

    Ik weet niet wat wijsheid is… Zijn er instanties of andere dingen waar ik terecht kan als ik t financieel niet red? Heedt iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

    Hoop iets van iemand te horen!

    Groetjes Inge

  • schakel

    Wat voor u het beste is is op afstand moeilijk te zeggen. En al helemaal niet als gegevens ontbreken zoals uw inkomen, kinderen ja/nee, is er een resterende hypothecaire schuld op de woning en zo ja hoe hoog enzovoort.

    Wat van belang is dat uw ex in principe nog twee jaar na de aanvraag voor de scheiding c.q. uitschrijving uit de woning de hypotheekrente in zijn aangifte mag opnemen. De helft als hypotheekbetaling en (waarschijnlijk) de andere helft als betaalde alimentatie. Als de aangifte zo is ingevuld, moet u dit deel van de hypotheekrente in uw aangifte opgeven bij: ontvangenalimentatie. Voor uw ex dus een aftrekpost en voor u inkomen waarover belasting moet worden betaald.

    Het Eigenwoningforfait moet op een soortgelijke wijze worden ingevuld.

    Na deze twee jaren komt het deel van de eigen woning voor uw ex in box 3. Er is dan voor hem geen renteaftrek meer mogelijk.

    U ziet dat uw situatie alleen al op fiscaal gebied lastig is. De hoofdzaak is natuurlijk uw prive situatie: woonoomgeving / sociale omgeving, kinderen.

    Niet of nauwelijks te adviseren op afstand.