Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bijstand

• sas

weet iemand of ik een bijstandsuitkering kan aan vragen na scheiding van tafel en bed

• Chantal

Je kan onder deze omstandigheden geen bijstandsuitkering aanvragen, althans niet met een positief resultaat.

Als je partner niet bijdraagt in je onderhoud, hetgeen hij moet want het huwelijk is nog in stand en als jij daar ook zelf niet rederlijkerwijs toe in staat bent dan kan je een voorlopige voorziening vragen bij de kantonrechter. Dat komt dus neer op een tijdelijke allimentatieregling vooruitlopend op een definitieve echtscheidingsregeling als die er komt. Indien je met zo'n regeling nog steeds te kort komt en je dat door werk niet kan aanvullen dan kan je een aanvullende bijstand aanvragen.

• mannetje

Zoek een baan ipv op de centen van je ex op de gemeenschap te teren.

• nicol

misschien wel eens bij stilgestaan dat niet ieder mens het op kan brengen om te gaan werken, midden in een scheiding.

ik ben jaren bij de deur geweest, puur en alleen omdat ik helemaal depressief was, en mijn kinderen helemaal geestelijk naar de …… waren, door alles.

dus oordeel niet zo snel, maar denk eerst eens na voor je iets zegt.

mensen hier kunnen soms behoorlijk kwetsbaar zijn, en zitten misschien dan niet te wachten op een antwoord als de jouwe.

• chalias

“Mannetje” is gewoon een lulletje. Niets van aantrekken Nicol!

• mannetje

Nee het antwoord wat ze horen willen is dat ze zielig zijn en dat er voor ze gezorgd word.

Tsja als iemand dan zegt dat ze niet moeten zeuren klinkt dat hard maar is niet meer dan de waarheid.

Niet zeuren maar doorgaan met je leven.

Dat moeten de ex-echtgenoten ook, want die moeten gewoon werken om de alimentatie voor mevrouw op te hoesten

• johan

Misschien heb jij er wel eens bij stilgestaan dat de suggestie van mannetje wel eens helemaal niet zo gek kan zijn ?

Wellicht zijn mensen zo druk met het verzamelen van informatie over ‘hoe kan ik er na de scheiding het beste uitkomen?’ dat mogelijk over het hoofd gezien wordt dat het verwerven van eigen inkomen en zodoende financieel onafhankelijk zijn van mijn ex, wel eens over het hoofd gezien wordt ?

Overigens de opmerking dat men het wel eens niet op kan brengen om te gaan werken midden in een scheiding is flauwelkul.

Als een werkende man tijdens de scheiding niet kan werken.. om dezelfde reden, dan houdt de rechter daar ook geen rekening mee en dient het ‘slachtoffer’ gewoon aan zijn financieele verplichting te voldoen….

Ik vond het derhalve wel een ‘eye-opener’ van mannetje die niet per definitie negatief bedoelt hoeft te zijn… Het is a: de muziek die de toon maakt en b: het is maar wat je lezen wil…

Met vriendelijke groet,

Johan.

• mannetje

Prima verwoord johan.

Ik zei het wat kort door de bocht maar je slaat de s[ijker op z'n kop..

• Sleepy

Netjes gezegd Johan… en ik ben het er helemaal mee eens dat een mens best kan werken tijdens een scheiding alhoewel er natuurlijk gevallen zijn met meer achtergrond waar dat lastiger zal zijn…

Voor die gevallen is er dan de bijstand… igv van een scheiding van tafel en bed ligt dit wellicht wat anders.. vraag dat eens na bij je uitkeringsinstantie of sociaal raadslieden.. die kunnen je daar vast wel mee helpen… in principe heb je daar volgens mij wel recht op.. wel zullen ze ook dan gaan kijken of er eventueel te verhalen is bij je as ex echtgenoot of zullen ze wellicht een voorwaardelijke uitkering afgeven met voorwaarden eraan als “als je zoveel na scheiding ontvangt dan..”

• nicol

jullie denken en praten maar wat jullie willen.

maar als jullie niet eens de moeite willen nemen om eens na te denken dat er in sommige situaties echt niet te werken valt, dan zijn jullie werkelijk nog stommer dan ik dacht.

mijn kinderen komen bij mij op de eerste plaats!!!

ze zijn helemaal ingestort toen hun vader heeft verteld ze niet meer te willen, en dat heeft heel lang geduurd voordat het stukje bij beetje beter ging.

op zo'n moment ben ik als moeder helemaal leeggezogen door hun emoties, verlatingsangst enz, dat ik werkelijk geen energie meer had om te gaan werken.

maar goed, dit is het laatste wat ik er over wil zeggen.

ik zal niet meer reageren, jammer van mijn tijd en energie.

mijn kinderen hebben me harder nodig dan zulke losers als jullie.