Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Notaris verdeling toewijzing huis

• Anoniem

Hallo,

Ik heb in de scheiding staan dat de notaris bepaalt wie de huurder zal zijn van de echtelijke woning. Dit baart mij ontzettend veel zorgen! Want ik ben achtergebleven met de kinderen en wil natuurlijk niet dat de notaris zegt dat hij er in terug mag en ik weg.

In hoeverre moet ik me zorgen hierover maken?

Kan mijn advocaat dit nog veranderen als dit al bij de rechter ligt?

Want ik heb hem gevraagd dit te wijzigen, maar in hoeverre kan dit aangepast worden.

Ik vind dit echt zorgwekkend hoor.

• Anne-Mieke

Bedoel je dat die afspraak in het door jou mede-ondertekende echtscheidingsconvenant is opgenomen?

• Anoniem

Het is door mijn advocaat in de scheiding gezet en naar de rechtbank gestuurd.

Ik vraag de scheiding aan.

Maar ik heb dat papier niet ondertekend?

• Anne-Mieke

Zolang er nog geen uitspraak van de rechter is, kan het verzoekschrift nog ingetrokken worden. Vraag daar dus je advocaat om.

• Anoniem

Oke gelukkig.

Maar acht je dit nodig. ik bedoel waarom zet hij zoiets er in.

Is dat gebruikelijk?

alle eisen die ik op papier heb gezet zijn er niet in verwerkt. zo ook niet dat de doorlopend krediet volledig op mijn ex zijn naam moet komen omdat ik minder an het minimum verdien, en het staat op beiden ons naam.

Staat ook niet in dat papier.

• Anne-Mieke

Naast de beslissing op het verzoek om scheiding of ontbinding van het huwelijk kan de rechter één of meer nevenvoorzieningen treffen. Zo'n nevenvoorziening is een beslissing over een verzoek dat samenhangt met de scheiding of de ontbinding van het huwelijk b.v. over de alimentatie, de boedelscheiding, het gebruik van de echtelijke woning etc.

Het is niet gebruikelijk dat je advocaat om nevenvoorzieningen verzoekt waar je het helemaal niet mee eens bent. In zo'n geval kun je het beste het echtscheidingsverzoek laten intrekken en de advocaat zijn werk over laten doen.

Voor wat betreft de woning is het gebruikelijker dat de rechter verzocht wordt een beslissing te nemen over wie in de woning mag blijven wonen. Meestal wijst de rechter de huurwoning dan toe aan de ouder die minderjarige kinderen te verzorgen heeft, mits die ook de huur op kan brengen.

Verder kun je wel eisen dat het doorlopend krediet volledig op je ex zijn naam moet komen, maar als je ex daar niet mee akkoord te gaan zal de rechter die eis niet inwilligen. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan dienen de gezamenlijke schulden n.l. evenredig verdeeld te worden.

• Anoniem

Hallo anne-Mieke,

wat mijn adocaat dus heeft edaan is een nevenvoorziening?

Dus dat de notarus beslissen moet. Sorry dat ik nog niet helemaal alles snap meteen.

Ben wel blij dat je antwoord want ik kan er tenminste iets mee. Ik ga met mijn advocaat om de tafel zitten.

Bij de voorlopige voorzieningen ging mijn ex accoord dat hij de lening betaalde en ik in het huis bleef. ( met kinderen) vandaar dat ik niet begrijp dat mijn advo dat niet ook nog in de scheiding zo heeft gezet. een Notaris die du beslist over mijn lot.

Ik word er inmiddels een beetje moe van, ik vecht voor mijn recht , en mijn kindjes maar tot dusver zie ik alles in duigen vallen, en ik wil dit natuurlijk niet nog erger laten worden.

vind jij het ook verstandig dat mijn advocaat deze papieren intrekt en opnieuw maakt?

• Anne-Mieke

Je moet het zo zien: jouw advocaat heeft namens jou aan de rechter gevraagd om te beslissen dat een notaris moet bepalen wie er in de woning mag blijven. Of de rechter dat inderdaad beslist is dan ook afhankelijk van je ex. Die kan daar n.l. bezwaar tegen maken. Maar als je ex dat niet doet heb je dus mogelijk een probleem. Als ik jou was zou ik het verzoek dus zo snel mogelijk in laten trekken.

Normaal gesproken is het zo dat bij een scheiding de echtgenoten in onderling overleg bepalen wie in de woning mag blijven wonen of aan de rechter vragen om daar een beslissing over te nemen.

• Anoniem

Hoi Anne-Mieke, ik ga het ook onmiddelijk laten intrekken wat belachelijk dit weer.

Ik begrijp het niet.

Hij heeft al andere woonruimte dus waarom nog een notaris uit laten maken wie de woning krijgt. Verdorie ik word er een beetje moedeloos van allemaal.

Hartstikke bedankt voor je uitleg

• Anoniem

Anne-Mieke, ik ga met iemand samen een brief opstellen voor mijn advocaat.

Had eerder al gezegd dat ik bepaalde punten mistte in de scheidingspapieren, maar kreeg nogal een bot antwoord terug met andere woorden : u bent mijn zoveelste scheiding dus ik weet wat ik doe. Meer niet.

Maar wat als hij nou niet reageert op mijn schrijven of hij doet er niets mee omdat hij zo zeker is van zijn zaak?

Ik heb voor hem ook al een advocaat gehad die ik moest stopzetten omdat deze niks voor mij betekende en nu zit ik bij een ander en kom ik nog niet echt veel verder mee.

Hoe werkt dat met civiel (?) want ik heb een vergoeding omdat ik geen advocaat kan betalen. De eerste is vergoed, de tweede waar ik nu bij zit, is er mee bezig dat ie toch betaald word door de staat (?) want ik moest uitleggen waarom ik naar een ander ben, en wat nu als dit ook niet goed gaat. Wat moet ik dan rekenen voor een scheiding bij weer iemand anders?

Want dan zal ik hem/haar vast zelf moeten bekostigen.

Ik heb nu even bijstand dus ik moet echt opletten wat ik uitgeef, maar wil alles op alles zetten dat ik met mijn kindjes hier niet uithoef.