Hoi Jeanet,
Raad voor de Kinderbescherming (instantie die niet aan waarheidsvinding doet en de boel vertraagt) was gelukkig niet aanwezig bij de zitting.
Ja, een goede omgangsregeling houdt wat mij betreft in het geval van mij en ons zoontje in dat er ook overnachtingen zijn. Een van de redenen hiervoor is dat ons zoontje gewend is aan mij en mijn huis, mijn familie en de omgeving (buren en de buurt).
Maar er zijn veel meer redenen.
Eerste weekend incl. overnachtingen is overigens geweest en verliep prima. Zonder problemen sliep ons zoontje weer in zijn eigen kamertje. Veel gespeeld en veel een op een aandacht gegeven.
Bovendien was het niet mijn opmerking m.b.t. 2 jaar wachten op een goede omgangsregeling, maar dat waren de woorden van de rechter die reageerde op het verweer van mijn ex. Rechter vond het niet in het belang van het kind om jaren te wachten op omgang incl overnachtingen gedurende 2 jaar.
Rechter sprak bovendien over een minimale omgangsregling zoals die er tijdelijk (gedurende de mediation) even was en die omgang op elke zondag (van 10 tot 20 uur) inhield.
Als ik niet zo aanwezig was geweest in het leven van ons zoontje tot nu toe snap ik jouw benadering en zou ik daar vrede mee kunnen hebben. Maar dat is dus niet het geval. Mijn zoontje is enorm aan mij gehecht. Zelfs moeders erkent dat. Ik ben altijd erg intensief met hem bezig geweest en zal dat blijven doen. Hij is helemaal aan mij en mijn huis en omgeving gewend. Mijn buren kennen hem en hij kent mijn buren ook goed omdat hij een jaar in mijn huis heeft gewoond met moeders erbij.
Opbouwen van vertrouwen bij moeders is een vals argument van moeders geweest. Zij heeft in haar valse verweer zaken gelogen om te zorgen dat er geen omgang zou komen. Dit tot het extreme en belachelijke aan toe. Rechter had dit gelukkig door en irriteerde zich zelfs aan de woorden van mijn ex.
Bovendien zie ik mijn zoontje naast de standaard omgangsregeling veel meer want ook afgelopen weekeinde wat niet een omgangsweekeinde is heb ik hem bij me gehad. Zelfde geldt voor de pinksterdagen. Ook vele doordeweekse dagen heb ik omgang met mijn zoontje. Hij vraagt om me en aangezien we redelijk dicht bij elkaar wonen kom ik langs en neem ik mijn zoontje even lekker mee naar buiten (speeltuin, stukje fietsen etc). Ik zie mijn zoontje nu praktisch dagelijks.
Moeders heeft haar rust nodig na een hele week met hem te hebben doorgebracht en ook wil zij momenteel (ze is helemaal bijgedraaid sinds het ouderlijk gezag mede aan mij is toegekend en een omgangsregeling is vastgelegd) meer vrije tijd en rust.
Nog een reden waarom ik een omgangsregeling incl overnachtingen wil is dat moeders te weinig naar buiten gaat met ons zoontje en te weinig onderneemt met hem. Soms komt ons zoontje (en moeders dus ook) dagen niet buiten en zitten ze maar in een klein appartementje op drie hoog in het centrum van de stad. Zelfs de hond komt niet buiten en pist en poept op het balkon of in de badkamer.
In mijn huis is hij er dus even lekker uit. Er is meer ruimte, het is er schoner en we gaan er gezellig samen op uit.
Ex geeft ons zoontje wel eens mee met haar dochter die inmiddels 17 jaar is. Die neemt haar broertje dan mee naar neefjes en nichtjes en naar bijvoorbeeld het zwembad maar moeders zelf gaat nooit mee. Deed ze vroeger ook niet met haar dochter. Dit doe ik wel want ik geniet er van als ik mijn zoontje plezier zie maken. En ik zie dat mijn zoontje het erg leuk vind als ik erbij ben. Voor moeders is de stap erg groot om de deur uit te gaan op een of andere manier.
Ik ben erg blij dat ik snel te werk ben gegaan toen mijn ex mijn woning had verlaten. Heb onmiddelijk via de rechter gevraagd om gedeeld ouderlijk gezag en omgang aangezien ik een lange historie heb met de moeder van mijn kind en ik weet dat ze tot bizarre dingen in staat is. Haar eigen dochter van 17 jaar die praktisch nooit bij haar moeder is is zelf nu al het huis uit (vanaf haar 12e jaar heeft ze al gezegd dat ze het huis uitgaat als ze 18 jaar is). Haar dochter trekt het totaal niet bij haar moeder die vermoedelijk borderline heeft.
Voor haar 18e verjaardag is haar dochter al weg (woont bij een nicht van haar) en in de praktijk is ze meer bij familie en haar vader geweest dan bij haar moeder. Sinds de lagere school is haar dochter bijna elk weekeinde weggeweest en zelfs weken weggeweest bij nichtjes, tantes en haar vader terwijl er geen vakantie was. Reden: moeder heeft behoefte aan rust en moeder en kind liggen vaak met elkaar overhoop en er is sprake van veel zwartmakerij door moeders van de vader van haar dochter. Zoals moeder zelf zegt: We zijn gewend op deze manier en het is goed zo. We houden evengoed van elkaar etc ….
Ik vind het maar apart en ik weet ook uit gesprekken met haar dochter (ik heb een goede band met haar dochter) dat haar dochter eigenlijk vlucht voor haar moeder ondanks dat ze erg veel van haar moeder houdt. Haar moeder is gewoon een redelijk moeilijk en vermoeiend persoon terwijl ze ook een erg lieve en zorgzame kant heeft. Alles is zo dubbel.
Ik dank God op mijn blote knieen dat omgang en gezag snel geregeld is. Hoe langer geen omgang en geen gezag hoe lastiger dat zou worden om te verkrijgen. Dat is me duidelijk geworden van mijn advocaat en van ervaringsdeskundigen (internet fora).
Bovendien is er nu rust doordat de rechter heeft besloten tot gedeeld ouderlijk gezag en omgang (via mediation). Onrust was enorm aanwezig al voor de rechtszaak en de rechtszaak heeft dat nog wat verergerd maar heeft nu tot een heerlijke rust geleid. Echter die rechtszaak was onvermijdelijk doordat de ex sinds de geboorte al nergens aan mee wilde werken. Ze liet mij dus geen keuze.
Ex is een lieve vrouw, maar met enorme gebruiksaanwijzing en grote stemmingswisselingen en zij ziet veel complotten tegen haar. Niet alleen van mij maar van alles en iedereen (incl haar eigen familie).
Zou een verademing zijn als ze hulp voor haarzelf zocht maar dat gaat nooit gebeuren want iedereen is gek behalve zij.
Mijn zoontje heeft mij dus hard nodig want de geschiedenis herhaalt zich (iets wat haar dochter ook ziet en met mij heeft besproken). Haar dochter zal haar moeder niet afvallen maar zei wel tegen mij blij te zijn dat ik het ouderlijk gezag en omgangsregeling heb geregeld via de rechter.
Ze heeft haar moeder al aangesproken op het slecht praten over haar vader en wat moeders ook in het recent verleden over mij heeft gedaan tegen ons zoontje en haar dochter. Haar dochter heeft aangegeven dit niet prettig te vinden en nu is moeders weer even rustig.